První dojmy z Lies of P

Pohádku o Pinokiovi si nejspíš pamatuje většina z vás. Ať už originál od Carla Collodiho, adaptaci od studia Disney z roku 1940 či loňský remake od téhož studia. Jsem si ale jistý že ještě donedávna jste si nepředstavovali Pinokia jako zamlklého adolescenta s obličejem Timothého Chalameta probíjejícího si cestu nočním gotickým městem, které na první pohled připomíná legendární Yharnam. Jak se vydání Lies of P blížilo, pozoroval jsem mezi hráči jistou nejistotu. Demo verze, kterou Korejské studio Round 8 před časem vydalo byla rozhodně slibná, ale ve veteránech soulsborne žánru vyvolala obavy o nedoladěný systém pohybu a úhybu, neintuitivní „parry“ systém a také jsem zahlédl nářky na adresu „kopírování Bloodborne“. K obavám se rovněž přidal fakt že Round 8 je v podstatě neznámé studio které za sebou mělo pouze jednu hru. Bless Unleashed. Ano, šlo o novou verzi příšerného MMO Bless Online a ani tato nová verze u hráčů neuspěla.

@techraj.cz

Osobně jsem po dohrání demo verze byl poněkud optimističtější. Hra určitě chtěla ještě trochu vyladit, ale již v červnu se jednalo o velmi solidní robo-řezničinu s nádherným vizuálem, krásnou hudbou a poutavým zasazením. Tím víc mě těší že nyní po zhruba 25 hodinách hraní mohu bez otálení přiznat, že jsem na Lies of P beznadějně závislý. Nemyslím si však že doba kterou jsem se hrou strávil je odpovídající plné recenzi a proto vám dnes nabídnu pouze první dojmy a menší shrnutí na co se v prvních hodinách těšit.

Vítejte na ostrově Krat

Jak to u soulsborne her bývá, na místo úvodního filmečku a rozsáhlé expozice vás Lies of P ihned po zahájení hry vrhne doprostřed dění. Po několika úvodních tipech a výběru zbraně (na výběr je mezi rychlou, silnou a balancovanou) na vašeho hrdinu čekají první nepřátelé skrz které se naučíte základy jako lehký a těžký úder, nabitý těžký úder a backstab neboli extra silný několikanásobný úder do zad nepřítele. Ten bude velmi důležitý napříč celou hrou, jelikož kromě útoku zezadu jej rovněž budete používat ve chvíli, kdy silnějšímu nepříteli skrze blokování útoků a zasazování těžkého poškození rozbijete „posture“ (Lies of P ve skutečnosti nepoužívá tento termín který je známý ze hry Sekiro, ale jedná se o dnes již zažitý název). Nepřítel tak bude na čas otevřený pro zasazení nabitého útoku a pokud se vám jej povede zasadit, nepřítel zkolabuje k zemi a bude v podstatě čekat na váš několikanásobný zdrcující útok.

Rovněž tradičně vás před nalezením bezpečné zóny, místního hotelu Krat, čeká první boss. Ačkoliv se v porovnáním s ostatními bossy určitě nejedná o žádnou velikou výzvu, dobře poslouží pro uplatnění všech doposud získaných znalostí k čemuž se přidá i velmi nápomocné používání vrhacích zbraní. V Lies of P existuje několik elementů, které spolu reagují. Například nepřátelé, kteří spadají do kategorie puppets (v podstatě historičtí roboti) nesnášejí dobře elektřinu. Jako náhodou tak před soubojem s prvním bossem získáte několik vrhacích lahví, které při kontaktu s nepřítelem způsobí elektrický výboj. Po poražení bosse váš již čeká onen zmíněný Hotel Krat, bezpečná zóna kam se budete vracet vylepšovat výzbroj, navyšovat level a rozmlouvat s několika postavami pro postup příběhem.

Lies of P se odehrává na ostrově Krat, dříve vzkvétajícím místě, které je nyní na pokraji rozpadu. Obyvatelům ostrovního města dlouhá léta sloužili právě puppets, animatronici zastávající všelijaké funkce, od strážníka přes výpravčího po osobního sluhu. V době kdy se zhostíte kontroly nad Pinokiem je však drtivá většina populace ostrova mrtvá. Převážnou část smetla tajemná nemoc, takzvaná Petrification disease a většinu zbývajících přeživších povraždili zešílení roboti, které posedla jiná zhouba – Puppet Frenzy. Jak k těmto ranám došlo budete muset zjistit na svém putováním městem Krat. A putování je to vskutku pořádné, hra vás zavede do dříve luxusních čtvrtí města, na střechy jeho slumů, do stok a na věže katedrál. A ani těmi bych nemusel výčet ukončit, Krat je zpracován s nesmírným důrazem na detail, a ačkoliv běží na Unreal Engine 4, každý kout města je skoro dechberoucí. Už jen hra světel stojí za zmínku, na každém rohu kaluž či okno lehce odrážející všudypřítomné menší i větší lucerny a lampy nebo naopak honosné sály plné obřích lustrů a lesklých mramorových povrchů. Do hry není implementovaný raytracing a v tomto případě to je snad i dobře. Lies of P dýchá na hráče atmosférou na každém kroku a díky chytrému propojení jednotlivých sektorů herního světa, Krat působí jako skutečné město, které mohlo v 18. století existovat.

Čím mě hra rovněž potěšila byly postupně se odemykající nové systémy, které Pinokiovi pomůžou na jeho strastiplné cestě. Zatímco v prvních hodinách se budete spoléhat na kombinaci lehkých a těžkých útoků, blokování a občas přidělení nového levelu, později s těmito základními mechanikami začnou snoubit nové které byste v soulsborne hře možná nečekali. Je zde například jistá forma talentového stromu. Za specifickou (a velmi vzácnou) měnu budete moci Pinokiovi odemknout specifický talent, který může například přidat novou léčící láhev, přidat druhé vyhnutí nebo prodloužit okno během kterého je nepřítel zranitelný. Každý tento talent pro odemknutí vyžaduje jednu jednotku dané měny. Ke každému talentu však budete za tuto měnu připojit ještě dvě malé vlastnosti, jako třeba rychlejší nabíjení léčící lahve. Ano, tím se dostávám k další malé, ale velmi potěšující mechanice. Lahviček pro léčení máte dané množství. Po interakci s místem zvaným Stargazer (místní obdoba Bone fire) se lahvičky obnoví spolu se všemi nepřáteli ve světě kromě bossů. Když však spotřebujete všechny lahvičky, zasazováním poškození můžete jednu lahvičku nabít a použít ji tak znovu. Díky tomu hra otevírá dveře vskutku nervy drásajícím, heroickým momentům obzvlášť při zápolením s bossy, kdy životů je málo, lahvičky jsou vyčerpány, ale bossovi možná zbývá jen poslední čtvrtina jeho zásoby životů. Stačí tak zasadit pár dobře mířených ran, dobít si tak léčící láhev a tím se dost dobře možná vyvarovat jinak jisté smrti.

Jak jsem již zmínil, blížím se 30 hodinám ve hře. Lies of P mě však i nyní překvapuje novými systémy a mechanikami. Navíc stále nemám tušení, čím mě překvapí příběh. Proto jsem se rozhodl nepsat recenzi, ale pouze tyto první dojmy. Lies of P je excelentní, nádherná soulsborne hra, která se nesnaží kopírovat hry od From Software. Půjčuje si několik základních stavebních kamenů, ale na nich staví vlastní, zajímavý svět. A k tomu všemu, hra je až neuvěřitelně dobře optimalizovaná. Chcete hrát na Steam Decku? Čekejte pevných 60 FPS. Na PC mi hra nepadla pod 100 na maximálních detailech.

X