Manor Lords – po dlouhém čekání aspoň něco

MikeGuitarize

Je tomu něco málo přes dva roky, co jsme měli možnost se poprvé seznámit s prací samostatného vývojáře ze sousedního Polska a jeho projektem Manor Lords. A upřímně od Day One to vyhlížím každým dnem. Vydáním prvního traileru nejen mě absolutně nadchl. Jak tomu už dneska bývá standardem, tak vydání hry asi 187x odložil. Původně to mělo být v říjnu 2021, pak to byl jeden odklad za druhým. Mě osobně to nedalo, stal jsem se členem jeho Discord komunity a dokonce přispěl i do české lokalizace. Národní komunity to sbírá jednu za druhou a myslím, že všichni nadějně očekávají release plné verze, který po předchozích zkušenostech s odklady pro jistotu tají. Slavic Magic se ale rozhodně nefláká, protože nyní je na Steamu k dispozici DEMO.

A jako správný čekatel a trpič jsem to nemohl jen tak přejít a konečně se ponořit do pro mě nejočekávanější hry svého žánru. Stáhnul jsem demíčko a pustil se do toho. Hned v úvodu nás vítá okno – hra se nedá ukládat a (s čímž souhlasím) konečně se hráči mohou dostat ke svým oblíbeným hrám před koupí, alespoň ve formě dema. Docela nostalgie co?

Furt se jedná o DEMO!

V hlavním menu a nastavení není co dělat. Nic nejde měnit, nic nejde nastavit. Jdeme prostě rovnou do hry. A hra… Ta je absolutně fascinující. Musíme samozřejmě brát v potaz spoustu aspektů. Ne že bych to nějak moc sledoval, ale po dvou letech, třech měsících a jednom dni přesně (823 dní) od uvedení announcement traileru je hra stále v rané fázi vývoje. Nebo alespoň zpřístupněné demo, jak je na tom testování Aplha verze není známo (ale možná se k ní nějak dostaneme *wink).

Zpátky ke kladivu!

Abych příliš neodbíhal od tématu a vrhnul se pod pokličku Slavicova projektu. Hru začínáme s pár vesničany bez domova. V Manor Lords se pracující síla počítá na rodiny, což se mi zdá jako velmi zajímavý koncept. Slavic si vůbec dal záležet na historické přesnosti a neustále pracuje a studuje zasazení své hry, aby co nejvíce odpovídalo středověkému období. Je tedy vcelku logické, že celé rodiny měli svůj vlastní podnik – mlynář, dřevorubec, lovec. Takže pracovní síla je počet rodin a počet obyvatel je zas odlišné číslo. 

Celková orientace a přehled o stavu vesnice, jejích obyvatel a surovin je v horním baru skvěle přehledná. Detailnější statistiky, micro-management, nebo podrobnější pohledy nejsou k dispozici (snad jen prozatím). 

Tutoriál, nebo Milestones?

Od začátku nás Manor Lords doprovází povídáním jednoduchého příběhu, čímž nám dává jednoduché úkoly. Tím, že se úkoly zabývají stavbou klíčových budov, jsem se mylně domníval, že je to bodový tutoriál, jak rozjet vesnici. Že se nejedná o tutoriál, ale pouze milníky, kterých musíme dosáhnout jsem zjistil hned první zimu, kdy mi do jara dožila jediná rodina – restart produkce byl tedy nemožný. 

S novými znalostmi a poučen z předchozích nezdarů jsem začal novou hru. Lokalitu jsem dostal větší a na základní suroviny lepší, než předtím (měl jsem přístup i k masu). Přehlednost surovin na mapě je udělaná velmi prakticky a přehledně. Stejně i status jednotlivých budov, ať už produkčních, nebo civilních. Na jejich drobné stavové obrazovce je jasné, kolik rodin je do ní přiděleno, jaká je produkce a pomocí grafického znázornění i kde se pohybují a co zrovna dělají přidělení pracanti.

Opět… Jedná se o DEMO, takže počet budov i možností rozvoje je vcelku pomálu. Spousta věci je v demu zamčených, jako třeba Development (RPG systém vesnice), nebo expanze, politika, armády. V této omezené verzi dostáváme jen zhruba možnost nahlédnout na část hry a ta část je i tak vcelku komplexní. Napojovat na sebe surovinové řetězce, vypořádat se se zásoby jídla na rychle se rozvíjející vesnici, nebo přímá kontrola nad rodinami kde zrovna co dělají. Není to tady totiž tak, že si můžete dovolit nechat bobuláře flákat se přes zimu. Jeho pracovní zdroje ochotně použijete někde jinde. A takhle to funguje s velkou částí. Jak se vesnice rozrůstá potřebuje více jídla, potřebuje více surovin a potřebuje větší luxus. S tím se váže správa funkčního workflow a přesouvání omezených lidských zdrojů, kde to je potřeba. 

Skořápka

A jak to celé vypadá? Na to je jednoduchá odpověď. Naprosto úchvatně. Grafická stránka hry je prostě skvělá. Nejen úroveň detailů, ale i chování vesničanů. Manor Lords má jednu úžasnou funkci, který pro mě byla velkým překvapením. Můžete se převtělit do svého lorda a procházet se s ním po vesnici z pohledu třetí osoby. Nemůžete přidat ruce k dílu, jakkoliv pomoci, nebo s čímkoliv manipulovat (ale kdo ví, co pro nás má Slavic Magic shovaného), jen se kochat. A že je nad čím se kochat. Celá hra vypadá jak ze strategického pohledu, tak z pohledu právě zmíněného lorda naprosto úchvatně. Ale co víc mě překvapilo, je míra detailů, co můžeme v reálném čase sledovat.

 

Stavíte zrovna barák? Z pohledu lorda vidíte celý řetězec a progress, co to obnáší. Dřevorubci musí pokácet strom, vozka ho musí přivézt na místo a další vesničan ho zas musí postavit. Míra detailu stavění je pěkná. Finální verze si myslím, že bude ještě detailnější, ale nyní má většina budov zhruba 5 fází stavby – od základů po konečnou stavbu. Když máte vesničku už větší, tak se dá lehce ztratit čas jen převtělením do lorda a sledováním celé vesnice v pohybu. Todle je featura, která za to opravdu stojí.

Hodnocení redakce

Název hry: Manor Lords (TBA)

Vývojář: Slavic Magic

Vydavatel: Hooded Horse
Žánr: Simulátor, Strategie
Multiplayer: Ne
Platformy: PC

[ Koupit ]

Celkový dojem

Je to demo no… To mě hrozně mrzí, protože na hru čekám fakt přes dva roky (823 dní). Ale lepší než nic, a i to demo za to opravdu stojí. Myslím, že až se development zase posune o několik kroků dál, tak tu budeme mít bezkonkurenční titul. Do té doby jen doufejme, že Slavica s konceptem někdo nepředběhne.

-
4

Klady

  • Grafika a realismus
  • Přehlednost
  • Komplexnost

Zápory

  • DEMO
  • C’mooooon, nemůžu přeci demu dát 5 hvězd
X