Grounded 2 – Je tohle TEN nejlepší survival?

Odpověď je složitější. Není. Ale zatraceně blízko.

KLÍČ POSKYTL XBOX! DĚKUJEME!!

Pamatujete si na jedničku? Já jo. A upřímně – měl jsem ji dlouho za dětskou blbinu s broučkama. Stylizace jak z Pixarovky, na první pohled vhodná tak maximálně pro desetileté youtubery. No a pak jsem to spustil.

Začal jsem běhat po trávníku, všechno bylo roztomilé… než jsem potkal svého prvního pavouka. A v tu chvíli se z “dětské kraviny” stal horor. A souhlas se mnou nejspíš spousta z vás – hlavně ti, co zapínali arachnofobní režim, aby pavouky přežili aspoň psychicky. Já si na ně časem zvykl. Ale teď, když jsem viděl redesignované Wolf Spidery ve dvojce, tak mi ten starý známý mráz po zádech přeběhl znovu.

Gameplay – když mikrosvět přestane být mikro

Grounded 2 funguje jako survival. Jasně, sbíráš klacíky, stavíš přístřešky, opravuješ vybavení, a hledáš jídlo dřív, než tě najde něco, co tě chce pozřít – klasika. Ale… zatímco jiní přežívací kolegové se motají v kruzích, Grounded 2 si řekl: „Hele, co kdyby přežívání bylo zábavné?“

Craftění je vylepšené, progres líp strukturovaný, prostředí daleko rozmanitější. A hlavně – nové potvory. Škorpioni, kudlanky, housenky (kterých jsem se, ehm, bál nejvíc… a pak zjistil, že jsou úplně neškodné). Každý tvor má něco do sebe – nejen vzhledem, ale i chováním. Nepřítel už není jen “tohle má šest nohou a útočí”, ale živá součást mikrosvěta. Ať už tě chce roztrhat, nebo ti jen „vleze do báglu“.

Co je nejpřekvapivější – i když svět vypadá zčásti známě (většina starých brouků je vizuálně stejná jako v jedničce), díky větší mapě, novým biomům a logice světa máš pocit, že objevuješ znovu to, co už sis myslel, že znáš. A to je geniální.

Tentokrát už nejseš dítě v zahrádce. Jseš puberťák ve velkém parku – s většími problémy, větším terénem, větší odpovědností… a samozřejmě většími potvorami. A hra to skvěle reflektuje.

Příběh – víc než jen zmenšení

Zatímco jednička měla příběh typu „něco se stalo a vy jste malí, tak hodně štěstí“, Grounded 2 jde dál. A ne jen o krok – spíš o výskok s přemetem.

Tahle část mě mile překvapila. Jednička to měla jako přílepek – „něco se stalo, jste malí, tak se s tím smiř“. Dvojka to ale bere vážně. Začíná to sice pomalu, ale když se to rozjede, tak to táhne. Navíc hraje i na nostalgii – pro ty, kdo jedničku hráli, všechno krásně zapadne, jako když najdeš ztracený dílek puzzle. Prdel na hrnec.

Pokud Grounded 1 přeskočíš, o něco přijdeš – ale zatím jsme v příběhu teprve u ACT 1, takže se dá naskočit. Dvojka funguje jako pokračování i restart zároveň. A to není jednoduchý trik.

Není to žádný Witcher nebo TLOU, jasně. Ale v rámci žánru? Nadprůměr jak bič.

Technický stav – skoro bez brouků (kromě těch záměrných)

Grounded 2 je pořád v Early Accessu. Microsoft sice zpočátku trochu mlžil a tvářil se, že to je víc „verze 1.0“ než „verze 0.něco“, ale realita je jasná: máme k dispozici pouze část finální mapy, jen dva mounty (ano, v téhle hře můžeš jezdit na broucích, sakra!) a příběhově jsme teprve na začátku – konkrétně u Actu 1, který sice končí parádním boss fightem, ale pacing cesty k němu mi osobně moc nesedl. Místy to táhne, místy se to vleče. Je to jako kdyby hra nevěděla, jestli tě chce držet za ruku, nebo tě poslat přes polovinu mapy bez bot.

Technicky? Hm. Je to lepší, než jsem čekal, ale ne bez problémů. Hra si žere víc RAM i GPU výkonu, než by se zdálo, že by měla. Na mojí nadprůměrné sestavě FPSka sem tam padnou jako čerstvě zabitá mšice, hlavně ve větší base nebo během napjatějšího souboje. A jo – občas to prostě spadne. A to bolí. Zvlášť když seš uprostřed noční výpravy do pavoučího hnízda a najednou černá obrazovka.

Ale! Tohle není žádná katastrofa. Nejsme v launch stavu Cyberpunku ani v den nula ARKu. Zatímco některé survivaly si na pády a dropy udělaly image (ehm, Valheim… 7 Days to Die… kucky kucky ARK, kucky :D), Grounded 2 má alespoň pocit, že ho někdo opravdu testuje a ladí.

A hlavně – věřím vývojářům, že tohle do plné verze zvládnou vyžehlit. Už teď je vidět, že na tom makají a základ je stabilní. Pokud udrží tempo a nepřidají tisíc dalších systémů bez doladění těch stávajících, má to slušnou šanci vyjít ve formě, která přežije i ty největší base buildy a nejdelší arachno-útoky bez výpadku.

Posun proti jedničce – ať se jednička stydí

Grounded 2 je oproti jedničce jako když někdo přestal šetřit na papíře a konečně napsal pořádnou knihu. Gameplay, pacing, storytelling, combat, navigace, crafting – všechno je lepší. A všechno dává větší smysl.

Zatímco Grounded 1 působil místy jako demo, dvojka už je plnohodnotný survival s ambicí konkurovat těm největším. A co víc – hra na to má. Bez přehánění.

Můj názor – z "dětské hry" k hororu a zpět

Grounded 2 mě překvapil. Hodně. Jednička mě bavila, ale měl jsem ji za „experimentální survival, kterému něco chybí“. Dvojka? Tam už chybí máloco.

Nečekal jsem, že mě zas tenhle mikrosvět pohltí. Nečekal jsem, že se mi budou klepat ruce, když zaševelí listí. Nečekal jsem, že si s chutí postavím základnu ve staré dutině jen proto, že „to vypadá jako dobré místo“. A přesto to všechno přišlo.

Je to hra, která umí překvapit. A když překousneš prvních pár hodin a necháš se pohltit, začneš chápat, proč jsem se v úvodu zmínil, že Grounded 2 je ten nejlepší survival současnosti.

A i když si to zatím úplně nemyslím, jedno je jasné: je na téhle cestě zatraceně blízko.

Tak jo… nejsem si jistý, co to o mně vypovídá, ale jdu si celý ACT 1 ( příjemných cca 15 hodinek) projít znova. Těžší obtížnost, jiná postava a doufám, že ten boss mě tentokrát nedostane do takového rage.

HODNOCENÍ

Název hry: Grounded 2

Vývojář:
Obsidian Entertainment
Žánr: Akční, Dobrodružné, Survival
Multiplayer: ANO
Platforma: Windows, Steam, Xbox

[ Steam ]

Celkový dojem

Grounded 2 je přesně ten typ pokračování, který si přeješ, ale skoro nikdy nedostaneš. Obsidian vzal všechno, co v jedničce jen tak klíčilo, a vypěstoval z toho plnohodnotnou, zábavnou a atmosférickou survival hru, která se konečně nebojí jít na tělo. Jasně, pořád je to Early Access, sem tam to padne, sem tam to drhne, ale co na tom – tohle má duši. A pavouky. A mounty. A… důvod se vrátit zpátky. I když tě to předtím málem sežralo.

-
4.7

Klady

  • Skvělý posun oproti prvnímu dílu – vše je větší, promyšlenější, zábavnější

  • Stylizace a svět, který si tě znovu podmaní

  • Design nových i starých potvor je top (Wolf Spidery říkají čau!)

  • Výborná atmosféra – chvílemi roztomilá, chvílemi survival horor

  • Možnost jezdit na broucích (ano, tohle prostě musí být klad)

  • Slušně rozjetý příběh s příslibem něčeho většího

  • Silný základ pro budoucí update a plnou verzi

Zápory

  • Občasný pád hry a FPS dropy i na výkonnějších sestavách

  • Act 1 má místy zvláštní pacing – pomalý build-up, rychlý závěr

  • Menší obsah v aktuálním stavu (pouze část mapy, 2 mounty, jen 1. příběhový act)

  • Větší base stavby aktuálně způsobují výrazný pokles výkonu

  • Coop zatím neotestován (tvrdím to sám sobě, ale stejně to bolí)

X