Redakce našeho magazínu si nenechala ujít představení připravované české hry Kromlech na veletrhu Gamescom 2025. Dorazili jsme s mírným zpožděním (ehm, vloudili jsme se na schůzku den potom, co jsme ji měli domluvenou, velká omluva) a shlédli jsme prezentaci s komentářem.
Vývojáři nám stihli ukázat klíčové prvky hry – od prostředí, vývoj postavy a ukázku boje až po inovativní mechaniky jako je ubíhání času ve hře, nebo systém krizí, kterým bude hráč vystaven. Naše očekávání vystoupala vysoko a už teď tušíme, že by mohlo jít o další hit z tuzemské produkce.
Žánr a zasazení světa
Kromlech je akčně-dobrodružné RPG pro jednoho hráče s prvky rogue-lite. Hra nás zavádí do temného fantasy světa inspirovaného keltskou mytologií, konkrétně do smyšleného univerza čerpajícího z kultury doby železné v Evropě (období keltských kultur La Tène a Hallstatt).
V centru dění stojí hrdina jménem Cronach, osamělý dobrodruh jehož původním motivem sice byla touha po slávě a zlatě, ale okolnosti ho vrhnou doprostřed katastrofy, která hrozí zničit celý kraj. Příběh Kromlechu tak sleduje zoufalý boj s časem – svět sužuje blížící se apokalypsa a je jen na hráči, jak oněch pár zbývajících dnů využije.
Zasazení do časů inspirovaných keltským starověkem dodává hře unikátní vizuální nádech: těšit se můžeme na posvátné kamenné kruhy, druidské svatyně i zamlžené pralesy.
Hratelnost a klíčové mechaniky
Z hlediska hratelnosti slibuje Kromlech zážitek kombinující to nejlepší z několika žánrů. Herní svět je otevřený sandbox vytvořený ručně s důrazem na vysokou reaktivitu. Hráči mají volnost objevovat tajemství světa, drancovat zapomenuté poklady, lovit nebezpečná stvoření – anebo naopak obyvatele světa chránit. Každé rozhodnutí má důsledky a svět si pamatuje, co Cronach vykonal.
Vývojáři do Kromlechu kladou důraz na prvky immersive simu – situace lze řešit různými způsoby a záleží na stylu hráče, zda zvolí tichý postup, přímý boj, diplomacii nebo třeba využije prostředí ve svůj prospěch. Dialogové volby ovlivní vztahy s postavami a plnění úkolů má více cest, což by mělo podpořit znovuhratelnost i dojem dynamického živého světa.
Hlavní dějová linka je koncipována netradičním způsobem: celý příběh se odehraje během 30 dnů herního času. To však neznamená jen neúprosné odpočítávání – Kromlech do svého rogue-lite základu vkládá mechaniku cyklu. Každá smrt ubere jeden den z oné třicítky, takže hráč má omezený počet pokusů či „životů“, než svět definitivně upadne do zkázy. Čas je tu nejcennější zdroj a nutí hráče pečlivě zvažovat, kam ho investuje. Tento systém slibuje napětí a při opakovaném hraní může hráč zkoušet jiné strategie a rozhodnutí. Tvůrci potvrdili, že každý průchod hrou může být trochu jiný, protože náhodné události a variabilní scénáře zajistí pokaždé odlišný průběh pádu světa.
Těšíme se na systém "Krizí"
Unikátní a velmi zajímavou mechanikou je takzvaný Crisis systém. V průběhu hry se na mapě objevují krizové události – například nájezdy banditů, morové epidemie nebo útoky nemrtvých. Hráč se o nich dozví a může se rozhodnout, zda se na místo vydá pomoct, nebo danou hrozbu ignoruje. Ignorování těchto událostí může mít trvalé následky. Pokud se totiž krizím nepostavíte, svět utrží jizvy (World Scars), které vám průchod hrou ztíží (velice). Nepřátelé mohou zesílit nebo získat nové schopnosti, některé lokace mohou být zničeny či vymizí důležité postavy a dokonce se může do určité míry proměnit i samotná krajina.
„Pokud nezastavíte nájezdníky, mohou vypálit celou vesnici,“ popsal trefně jeden z konkrétních důsledků PR manager Perun Creative Pavel Makal. Hráč je tak neustále postaven před strategická rozhodnutí – běžet zachránit nevinné obyvatele, nebo raději využít čas k posílení postavy a pátrání po hlavním zdroji zkázy? Tyto volby mezi krátkodobým ziskem a dlouhodobými následky jsou středobodem hratelnosti a dodávají Kromlechu na hloubce. Svět Kromlechu skutečně žije a reaguje na hráčovy činy – a při dalším průchodu se objeví jiné krize v jiném pořadí, takže žádné dvě výpravy Cronacha nebudou totožné.
Soubojový systém kombinuje akční rubačku s taktikou: nejde jen o bezhlavé klikání, ale o precizní útoky na slabá či neobrněná místa protivníků. Perun Creative tento princip interně označují zkratkou RTL (right torso left – pravá torzo levá, máte na výběr tři směry útoku) – nepřátelé totiž nosí různé typy zbroje na různých částech těla a hráč musí hledat nechráněná místa, aby způsobil maximální poškození. Ze začátku prý půjde uspět i bez většího taktizování, ale s postupem obtížnosti bude nutné osvojit si pokročilejší techniky boje.
Z ukázek víme, že nechybí brutální melee souboje s vykrýváním a úskoky, a nepřátelé se viditelně chovají podle svého vybavení – těžkooděnce je třeba „svléknout“ z brnění nebo trefit je tam, kde je v brnění mezera, zatímco lehce odění bojovníci jsou zranitelní přímo. Boj má být intenzivní a krvavý (ostatně hra nese rating 18+ kvůli násilí a krvi), ale zároveň férový a skill-based – bezhlavé máchání mečem může vést k rychlé smrti.
Vývoj hrdiny
Hrdina Cronach se během svého dobrodružství samozřejmě vyvíjí a sílí. Kromlech láká na bohatý RPG systém progresu: hráč si postupně vylepšuje schopnosti postavy, získává lepší výbavu a také si může osvojit různé perky či magické efekty. Zmiňován je například systém inscription vylepšujícící zbraně, magické lektvary, válečné malby na tělo zvyšující určité staty nebo možnost obětovat bohům výměnou za přízeň. Unikátní je systém renome: jak Cronach plní hrdinské činy, získává epiteta – čestné přezdívky, které odrážejí jeho pověst. Tímto epitetem se hráč může „vybavit“ a odemknout si jimi speciální bonusy. Sláva je však zrádná – renome lze i ztratit špatnými rozhodnutími nebo dokonce vědomě obětovat pro určitý účel. Hra tak nutí hráče neustále riskovat: chceš větší slávu a tím pádem sílu? Musíš podstoupit nebezpečí, bez toho legendou nebudeš.
Studio Perun Creative
Za Kromlechem stojí ostravské nezávislé studio Perun Creative, založené v roce 2017. Jméno si udělalo netradičním survival RPG Hobo: Tough Life, v němž hráči bojovali o přežití v roli bezdomovce. Po úspěchu Hoba se Perun Creative pustili do mnohem ambicióznějšího projektu – akčního RPG Kromlech zasazeného v době železné. Vývoj hry si vyžádal rozšíření týmu a vylepšení technologií: studio dokonce zprovoznilo vlastní motion capture laboratoř a přešlo z Unity na Unreal Engine pro dosažení vyšší úrovně grafiky i animací.
Z malého „garážového“ týmu se Perun Creative postupně stává produkcí s AA aspiracemi. Kromlech vyvíjejí i vydávají sami – žádný velký vydavatel za projektem nestojí a od hry si slibují průlom i na mezinárodní scéně.
Komunitní ohlas a naše očekávání
Už nyní kolem Kromlechu vzniká příjemný šum a zájem v herní komunitě, a to nejen té české. Po zveřejnění gameplay ukázek se objevily nadšené reakce hráčů, kteří oceňují ambiciózní kombinaci žánrů a atraktivní zasazení do keltské fantasy. V diskuzích se zmiňuje například podobnost s legendárním Gothicem, jiní zase vyzdvihují inspiraci Conanem a mýty, což je lákavé téma.
Reakce médií na dosavadní prezentace jsou také velmi pozitivní. Například server VisionGame po zhlédnutí ukázky z Gamescomu prohlásil, že Kromlech vypadá skvěle a že se těší na každou další zprávu ze světa hry.
My, jako hráči i herní novináři, sdílíme onen optimismus. Kromlech nás při prezentaci na Gamescomu nadchnul a odcházeli jsme s pocitem, že sledujeme zrod něčeho výjimečného. Kombinace akčního RPG, rogue-lite prvků a immersive sim mechanik ve zlověstném fantasy světě je recept, který může při dobrém provedení nabídnout desítky hodin skvělé zábavy. Vývojáři mají evidentně jasnou vizi a drží pevně otěže svého projektu – ať už jde o volby s důsledky, originální soubojový systém nebo netradiční časový limit příběhu. Pokud se všechny tyto ingredience podaří smíchat v ten správný celek, čeká nás hra, která se může zařadit po bok těch nejlepších z české produkce.
Zbývá už jen vyčkat, než si Kromlech budeme moci sami zahrát. My rozhodně budeme vývoj nadále sledovat a jestli vás láká osobní dobrodružství v umírajícím světě, kde každý krok může změnit osud, pak by Kromlech rozhodně neměl chybět ve vašem Steam wishlistu. Už teď můžeme říct, že tohle temné české RPG má našlápnuto stát se výraznou hvězdou na herním nebi – a my držíme palce, aby Perun Creative své smělé vize dotáhli do zdárného konce.