Vše, co víme o Starfieldu, část 2

Statistiky, schopnosti, bodíky...

Nedílnou součástí kvalitního RPG je vývoj naší postavy. V posledních letech se do ne jedné hry na hrdiny vkradl jistý nešvar, totiž zjednodušení onoho vývoje na pouhé navyšování čísel. Na první pohled tak může být imponující otevřít obrazovku vývoje a vidět desítky až stovky možných vylepšení postavy, ale po několika hodinách nám často dojde, že po naučení pár schopností jen navyšujeme sílu nebo hbitost, ale způsob hraní tento vývoj nijak neovlivňuje. Proto byla ukázka z tvorby a vývoje postavy ve Starfieldu velice potěšující. Stejně jako v předchozích hrách od Bethesdy, vše začne vzhledem našeho herního avatara. Možností úprav bude mnoho, od minulého roku jich údajně přibyl dvojnásobek. Někomu možná bude chybět možnost zvolit hlas postavy, ale vzhledem k tomu, kolik dialogů ve hře budeme moct zažít, docela chápu rozhodnutí mít ve hře postavu „němou“.

Následovat pak bude možnost vybrat si příběhové pozadí. Na výběr bude například Cyber Runner, hacker, který neváhá obětovat svědomí pro profit. Cyberneticist pak bude někdo vyžívající se v různých augmentacích lidského těla. Díky ukázce tohoto příběhového pozadí jsme také dostali první náznak možných robotických vylepšení naší postavy, ale více informací na toto téma Bethesda nesdílela. Na výběr bude pochopitelně mnohem více „původů“, všechny s sebou přinesou několik výhod i nevýhod, které ovlivní způsob, jakým budeme hru hrát. Mohou ovlivnit způsob jakým budeme bojovat, komunikovat nebo třeba ovládat naši vesmírnou loď. Také úkoly mohou probíhat různými způsoby v závislosti na původu naší postavy.

Třetím způsobem, který pomůže hráči zformovat postavu k obrazu svému, jsou takzvané traits, neboli vlastnosti. Ty budou zcela dobrovolné a postava může mít pouze tři. Na výběr jich opět bude celá řada, v ukázce jsme viděli například vlastnost Introvert, která ovlivní spotřebu kyslíku ve skafandru v závislosti na tom, zda je postava na výpravě sama, nebo se společníky. Pokud by se Vám Introvert nezamlouval, možná vlastnost Válečný Hrdina bude lepším výběrem. Nebo možná Krysa ulic města Neon. Tato vlastnost odemkne speciální dialogové možnosti a lepší odměny specifické pro město Neon. Na druhou stranu, pokud na Vaši hlavu bude vypsána odměna, můžete se těšit na mnohem silnější Lovce ve Vašich patách, jelikož odměna bude vyšší, než je obvyklé. Vývojáři také potvrdili že ve hře bude možnost se těchto vlastností zbavit, ale určitě nepůjde jen o jednoduché kliknutí na tlačítko.

V neposlední řadě přichází „skilly“, neboli schopnosti naší postavy. Jak to tak bývá, postava svým počínáním získává zkušenosti, které se sčítají do nové úrovně. Při navýšení úrovně získá bod schopnosti, který jde věnovat do první třídy jedné z mnoha schopností. Každá schopnost bude mít 4 třídy a pokud hráč bude chtít danou schopnost povýšit na vyšší třídu, bude muset splnit určitou výzvu. Jestliže se budete specializovat na odemykání zámků, tak pro postup z první třídy na druhou budete muset prolomit 5 zámků. S každým dalším navýšením ale obtížnost výzev stoupá. Schopnosti budou rozděleny mezi pět dovednostních stromů, v každém bude přes 15 schopností a každá je dále rozdělená na 4 třídy, takže výběr je vskutku nemalý. Schopnosti nám dovolí zastrašovat nebo naopak okouzlit jiné postavy, ovládnout mimozemské tvory, ovládat jetpack nebo se třeba zdokonalit v tichém „stealth“ pohybu a likvidování protivníků.

Bylo nás pět...

Ale do Vaší lodi a posléze i základny se vejde společníků o něco víc. Jak velká může být posádka lodi zatím není známo, ale víme že může být značně rozmanitá. Je libo robota, který má tendence kontrolovat si nehty a umí vyslovit jméno, které své postavě zadáte? Nebo vesmírného kovboje? A co třeba inženýr, vědec, nebo žoldák? Pro veterány předchozích her od Bethesdy, hlavně pak čtvrtého Falloutu, nejspíš nebude žádné překvapení, že výběr možných společníků bude bohatý. Novinkou, kterou Starfield přinese je ale jejich vliv na dění ve hře, hlavně tu část hry odehrávající se ve vesmíru. Každá postava, kterou budeme moci zařadit do naší posádky má předem definované určité schopnosti a dokonce i jejich třídy. Na jejich základě pak můžeme společníkům přidělit práci na lodi. Takový inženýr se může starat o strojovnu, zatímco bývalý voják může pomoct s ovládáním zbraní. Ve výsledku by měli společníci zajistit efektivnější, výkonnější a spolehlivější loď.

Jak jsme již před několika měsíci informovali, se společníky bude také možno navázat romantický vztah. Jak přesně bude tato mechanika fungovat Bethesda zatím nepotvrdila, ale víme že okolo romantických vztahů vyvstalo několik otázek jelikož díky hodnocení ESRB bylo možno nahlédnout do scénáře pro romantické dialogy a upřímně, nejednalo se o hluboké, smyslné jiskření dvou osobností (jako například romance v legendárním Mass Effectu, nebo Zaklínači) ale spíš o béčkovou, lechtivou komedii. Samozřejmě je brzo na vyvozování závěrů, ale určitě bude dobré držet očekávání na uzdě.

No Man's Sky efekt?

V podstatě od první ukázky ze Starfieldu má hra přezdívku No Man’s Skyrim. Většina hráčů měla totiž pocit, že se Starfield snaží být klasické Bethesda RPG naroubované na odlehčenou kopii No Man’s Sky. Ačkoliv já osobně s tímto tvrzením od začátku nesouhlasil, není zas až tak daleko od pravdy, jelikož součástí každé velké Vesmírné hry je nějaká forma průzkumu a objevování. Vždyť o čem jiném by vesmír také byl? No Man’s Sky je hra převážně postavená na pocitu „Jsem první, kdo tohle našel a pojmenoval“. V průběhu let díky obdivuhodné snaze studia Hello Games do hry přibylo mnoho nových mechanik a způsobů hraní, ale jádro hry dále stojí na tom objevit něco, co ještě nikdo jiný neobjevil. Starfield a jeho 1000 planet nabídne podobné možnosti.

Vše začíná galaktickou mapou a skenerem zabudovaným v naší lodi. Pro orientaci nám poslouží mapa všech hvězdných systémů, které ve hře jsou. Stačí zazoomovat na systém, ve kterém se hráč nachází a plynule přejít do mapy daného systému. Můžeme zde vidět hvězdu kolem které planety putují (zda budeme moct najít systémy o více hvězdách zatím netuším, doufám ale že ano), samotné planety a jejich měsíce. Díky zmíněnému skeneru se na mapě objeví tabulka planety, která hráče zajímá, plná cenných informací. Složení vody na planetě (pokud tam nějaká je), její fauna a flora, stav atmosféry a magnetosféry, teplota, která na planetě panuje a neposlední v řadě síla gravitace. Rovněž nám sken planety prozradí, jaké suroviny je možné na povrchu těžit a jaké rostliny sbírat.

Samotný povrch planet je tvořen spoluprací ručně vytvořeného obsahu a procedurálního generování. Systém tak bude schopný složit mnoho procedurálně vygenerovaných „dlaždic“ pokrytých vegetací, vložit budovy a místa které vytvořili vývojáři, nasvítit planetu podle aktuální pozice planety vůči hvězdě a složení atmosféry a výsledkem tak bude zcela originální planeta. Samotní vývojáři se pak pochlubili tím, že pro systém „tvorby“ planet a měsíců bylo využito mnoho dat přímo od NASA, aby tato vesmírná tělesa působila věrohodným dojmem.

Stejně jako v No Man’s Sky, na planetách vhodných k životu budeme moci najít všelijaká zvířata. Některá budou agresivní, jiná přátelská anebo kompletně apatická vůči naší přítomnosti. Zda bude možno si mimozemskou potvůrku adoptovat natrvalo není jisté, ale jak jsem zmínil v odstavci o schopnostech, bude možno si minimálně na čas zvíře spřátelit.

A pokud hráč na svých výpravách najde tu pravou planetu, bude na ní mít možnost založit základnu.  Tu bude možno stavět z pohledu postavy, ale také pomocí „létající kamery“, díky které bude mít hráč větší přehled nad celkovou konstrukcí. Stejně jako půjdou společníci přiřadit k postům na lodi, bude možno parťáky zaměstnat na různých pozicích na základně a získat tak speciální bonusy. Základny totiž budou sloužit k těžbě surovin a výzkumu nových technologií.

Pár vět závěrem

Na konec bych rád zmínil několik vlastních myšlenek a otázek, nad kterými se mnoho nadšenců zamýšlí od akce Starfield Direct. Z ohlasů na sociálních sítích je jasné, že tato detailní ukázka oslovila velké množství hráčů, a i mnoho skeptiků se nyní na hru vskutku těší. Bethesda pojala představení tím nejlepším možným způsobem a jsem si docela jistý, že za to může i poučení po nezdařeném Fallout 76. Místo aby studio v čele s Toddem Howardem jen okázale vykřikovalo, kolik detailů hra nabídne a jak hra výborně funguje, vývojáři nám vše podrobně vysvětlili a ukázali. I nyní, více než týden po uskutečnění akce, nacházejí hráči malé detaily schované v ukázkách, které byly přítomny během prezentace. Samozřejmě stále zůstává otázkou, v jakém stavu hra vyjde. Jen tento rok jsme byli několikrát nemile překvapeni stavem, v jakém jsou AAA studia schopná své hry prodávat nyní i za zvýšenou cenu. Bethesda nemá nejlepší reputaci co se vydání her týče, právě naopak, jejich hry ačkoliv jsou milovány miliony hráčů po celém světě, se při vydání vždy potýkaly s obrovskou řadou bugů a problémů s optimalizací. Jak Bethesda tak samotný XBOX slíbili, že Starfield bude obsahovat nejméně bugů ze všech her co kdy studio vydalo a že na optimalizaci hry pracují testeři z mnoha dalších studií které pod sebou Microsoft má. Nezbývá tedy než doufat.

Co se týče samotné hry, mě pak nejvíce zajímá, zda ve hře bude možno usednout do vozidla a procestovat jím kus povrchu cizí planety a zda se můžeme ve vesmíru těšit na všelijaká nebezpečná a tajemná tělesa. Vesmír je fascinující, plný nepochopitelných a až neskutečných jevů. Černé díry jejichž podstata decimuje naše chápání fyzikálních zákonů. Neutronové hvězdy, planety, na kterých prší sklo, hvězdy větší náš solární systém… seznam by byl opravdu dlouhý a já jen doufám, že na pár takových kuriozit budu moci během svých výprav nekonečným, tichým vakuem narazit.

O Starfieldu by se toho dalo napsat ještě dost, ale myslím že nemá smysl rozepisovat každý, sebemenší detail. Pokud Vás hra na základě Starfield Direct, dostupných ukázek anebo možná i mého článku zaujala, můžete se na ni se mnou těšit 6. září 2023.

X