Alterium Shift Preview

Menších indie JRPG her se v posledních měsících urodilo nečekaně mnoho. Většina, stejně jako Alterium Shift, používá takzvanou Pixel Art stylizaci neboli retrem inspirovanou „kostičkovou“ grafiku připomínající 16-bitové hry z dob 90. let. Jednak se to k žánru JRPG výborně hodí a také to přináší výraznou finanční úsporu pro malé studio, které si nemůže dovolit modernější přístup. I pixel art však může nabídnout nádherně vypadající hry, například takový Octopath Traveller, Cloudpunk nebo právě vydané Sea of Stars ukazují, čeho lze i s pomocí kostiček a správného osvětlení dosáhnout. Alterium Shift se však vydalo mnohem jednodušší cestou. Ne snad, že by hra byla ošklivá, ale na první pohled opravdu vypadá jako hra z minulého století, ovšem běžící na moderním rozlišení. To však neznamená, že by hra neměla co nabídnout.

Hra začíná velmi tradičním způsobem. Hráč si vybere jednu ze tří postav – na výběr je mezi rozenou velitelkou Pyrou, introvertním lučištníkem Atlasem a přehnaně sebejistou čarodějkou Sage. Já osobně si pro svůj hlavní průchod vybral Sage. Ať už si hráč vybere kohokoliv, ostatní dvě postavy budou ve hře jako společníci. Příběh však bude do jisté míry ovlivněn právě volbou hlavní postavy, obzvlášť úvodní hodiny jsou velmi rozdílné pro všechny tři postavy. Naši tři hrdinové spolu studují v malém městě Summiton. Po pro JRPG povinném úkolu, během kterého naše postava pomůže místní babičce sbírat květiny, se dobrodružství rozjede poměrně rychle a už během prvních momentů je zřejmé, že hra bude plná menších hádanek. Samo jméno Alterium Shift je spojeno s hádankou, která je zároveň hlavní mechanikou hry. Během své cesty totiž hráčův hrdina bude skrze tajemné Essence Nodes přecházet mezi několika dimenzemi. Samotné luštění hádanek pak bude spojeno právě s přechodem z jedné dimenze do jiné. Během Early access verze hry dojde hlavně k seznámení s touto mechanikou.

Samozřejmou součástí každého JRPG jsou pak souboje. Alterium Shift používá klasický tahový systém a ačkoliv se může jednat o pouhý prototyp, který ve finální verzi hry bude prohlouben a doplněn o zajímavější mechaniky, momentální verze bojového modelu je tak základní, jak jen tahový model může být.  Ve chvíli, kdy se svou partou narazíte na nepřítele, hra se přesune do samostatného bojového okna, na pravé straně vidíte své bojovníky, zatímco nepřátelé jsou na straně levé. Pořadí, v jakém jsou tahy udány, lze pozorovat na vrchní části obrazovky a v každém tahu má postava pouze jednu akci – použít předmět, základní útok nebo speciální útok, který stojí AE body. Za celou dobu hraní early accessu jsem se ani jednou nedostal do situace, kdy by hrozila prohra. Hráč je neustále zásobován předměty pro léčení a doplnění AE bodů, není tedy nutné vůbec uvažovat, který útok použít. Jednoduše jsem neustále používal nejsilnější útok dané postavy. Dokonce ani těch pár soubojů s bossy nepůsobily nijak nebezpečně, stejně tak nepřinesly jakékoliv zajímavé mechaniky (jako například bossové v již zmíněném Octopath Traveller nebo například Darkest Dungeon). Jak jsem však již psal, je velmi dobře možné, že souboje jsou ve stavu brzkého prototypu a finální produkt může vypadat úplně jinak.

O vizuální stránce Alterium Shift jsem řekl v podstatě, co jsem mohl. Hra nenabízí téměř žádné možnosti vizuál upravit a není k tomu moc důvod, jelikož hra má naprosto minimální požadavky na hardware. Osobně preferuji lehce jiný přístup k pixel artové stylizaci, ale již teď vím, že mnoho retro fanoušků si Alterium Shift velmi vychvaluje. Co však mohu bez váhání pochválit, to je hudební doprovod. Ačkoliv skladeb zatím není ve hře mnoho, skladatel Jacob Mann očividně rozumí kouzlu skladeb ze starších JRPG. Ani po několika hodinách hraní nebyly opakující se veselé, dobrodružné tóny nijak vtíravé, a naopak příjemně doplnily cestu světem Alterie.

Při hraní Alterium Shift je prozatím opravdu znát, že se jedná o early access. To určitě není na škodu, díky zpětné vazbě tak budou vývojáři moci zapracovat na slabších stránkách. Momentálně se však jedná spíše jen o demo verzi, která nabídne zajímavou myšlenku cestování skrze dimenze, tři různé postavy, jejichž cesta hlavní dějovou linkou je místy až výrazně odlišná, příjemnou hudbu, ale také několik nepříjemných bugů, poměrně slabý scénář plný vtipů, které po pár hodinách začnou být skoro až nemístné, a také velmi základní a nezáživný soubojový systém. Pokud však máte retro JRPG v oblibě, určitě bych na vašem místě hru minimálně umístil do seznamu přání a sledoval její vývoj. Potenciál hra rozhodně má. Rovněž si umím představit Alterium Shift jako výbornou hru na cesty pro majitele Steam Decku nebo ROG Ally.

X