Obsidian Entertainment si za poslední dvě dekády vybudoval pověst studia, které dokáže vzít zavedené RPG prvky a dodat jim vlastní identitu, větší hloubku a možnosti volby. Hry jako Fallout: New Vegas, Pillars of Eternity nebo The Outer Worlds ukázaly, že umí vytvořit světy plné zajímavých postav, morálních dilemat a poutavých příběhů. Tentokrát nám přínáší Avowed – akční RPG zasazené do světa Pillars of Eternity.
Po delším hraní mohu říct, že Avowed je solidní hra se skvělým soubojovým systémem, dobře navrženými lokacemi a slušným příběhem, ale také s některými desgnovými nedostatky, které brání tomu, aby se hra stala nezapomenutelným zážitkem.
Avowed nás zavádí do světa Eora, konkrétně do Living Lands – divokého, záhadného území, které bylo v sérii Pillars of Eternity zatím jen zmíněno. Zastanete roli vyslance říše Aedyr, který má odhalit původ záhadné nákazy, která se rychle šíří mezi vše živé. Příběh sám o sobě nepřináší revoluci, ale je dostatečně poutavý. Spousta side questů je napojena na hlavní dějovou linku a tím krásně doplňuje detaily příběhu. Vaše rozhodnutí mají na svět skutečný dopad a v některých případech to poznáte velice brzy.
Tvorba postavy je celkem zklamáním. Z větší částí vybíráte pouze vzhled postavy a prapodivné božské znaky. Ve finále tvorby dostaneme na výběr počáteční příběh postavy. Naše volba ovlivní unikátní možnosti dialogů, doporučené staty a první zbraň. Osobně mě dost mrzí absence skillů a perků, jako byly v The Outer Worlds. Rozvoj postavy je díky tomu víc lineární a ubírá na celkovém zážitku. Například najdete pěknou zamčenou truhlu a pro odemčení stačí mít určený počet paklíčů. Není nutnost mít pár vhodně investovaných bodů, případně pár šikovně otevřených méně složitých zámků. V tomhle směru jsem čekal od Obsidianu mnohem víc.
Zpracování světa vás uchvátí prakticky ihned. Svět Living Lands je krásně zpracovaný – prostředí působí živě a barevná paleta je příjemnou změnou oproti často ponurým RPG světům. Lokace jsou rozlehlejší než v The Outer Worlds, což přispívá k pocitu dobrodružštví a dává hráči větší možnosti průzkumu a také znamená méně loading screenů, které se objevují pouze při vstupu do měst a přesunu do jiné lokace, což celkově přispívá k plynulejšímu zážitku.
Nejsilnější stránkou hry je bezpochyby combat. Souboje jsou neuvěřitelně zábavné. Díky dynamice, variabilitě a široké nabídce zbraní a kouzel si každý může najít svůj styl který mu vyhovuje. Magie je obzvlášť povedená – kouzla mají sílu, dobře se kombinují a působí uspokojivě. Většina mechanik by se dala přirovnat ke Skyrimu, ale doba pokročila a je to znát na zpracování a celkové flow souboje. Bohužel i zde narážíme na menší problém – celkem často opakující se nepřátele. Hlavně medvědy. Ať už vyrazíte lovit skupinu ještěrek, na které je vypsaná odměna, nebo při toulání krajinou narazíte na skupinu banditů, často jsou ve společnosti několika medvědů. Díky tomu jsem po několika hodinách hraní zjistil, že se cítím jako bych pořád dokola dělal tu samou činnost, jen v jiném prostředí.
V combatu vám také budou pomáhat companioni. Postupem času se k vám připojí celkem čtyři, ačkoliv aktivní v partě můžete mít pouze dva. Každý má jedinečné skilly a menší strom skillů k vylepšování. Companioni často reagují na vaše jednání. Dočkáme se i klasického RPG klišé v podobě hlubokých rozhovorů v kepmu u táboráku. Postavy jsou dobře napsané, vcelku rychle si je oblíbíte.
V kempu můžete dělat další činnosti, jako je vaření a upgrade zbraní. Bohužel ani zde jsme se nedočkali ničeho nápaditého. Stačí mít dostatek nasbíraných surovin a klikat na recepty – případně upgrade. Materiál získáváte prakticky všude okolo sebe. Jak sběrem surovin ve světě, tak lootem monster a truhel. Na loot poblíž vás upozorní zvuk ve hře, což je další věc, která ubírá na celkovém zážitku náhodného objevu skryté truhly s pěkným lootem.
Technická stránka hry je vcelku povedená. Na pár drobných bugů jsem nezaznamenal žádné potíže. Konzolistům se hra bude v combatu hůř ovládat, vzhledem k menšímů počtu slotů v action baru.
Hru jsem si užil, nenudil jsem se, ale zároveň mě ničím nepřekvapila. Pokud hledáte zábavné fantasy RPG, určitě stojí za vyzkoušení, ale neočekávejte titul, který by redefinoval žánr.
Hodnocení

Název hry: Avowed
Vývojář: Obsidian Entertainment
Vydavatel: Xbox Game Studios
Žánr: RPG
Multiplayer: Ne
Platformy: PC, Xbox
Celkový dojem
Avowed je solidní RPG s výborným combatem, pěkným vizuálem a dobře zvládnutými prvky rozhodování. Bohužel ale nepřináší nic, co bychom už neviděli jinde – a často lépe.
-
3.5Klady
Výborný combat
Pěkný vizuál
Svět reagující na vaše rozhodování
Zápory
Absence skillů a perků
Po chvíli repetetivní