Blast from the Past: On existuje i Street Fighter 1?

Vítejte u naší nové rubriky Blast from the Past, kde budeme pátrat v historii videoher, připomínat si dávno zapomenuté tituly, ale i opěvovat ty, které tvořili herní dějiny. V tomto pilotním dílu si připomeneme dávno zapomenutý titul, který nikdo z nás nikdy nehrál… Street Fighter 1.

Pouliční bojovník

V roce 1987 vydala japonská herní společnost Capcom první díl hry Street Fighter. Tato hra byla vytvořena pod vedením designéra Hiroshiho Matsumota a skupiny dalších talentovaných vývojářů, včetně Takashiho Nishiyamy a Akiry Nishitaniho. A zde přichází jeden z důvodů, proč jste si hru nejspíše nezahráli. Byla vydána pouze na arkádové automaty. Nicméně, jestli vlastníte stroj času, tak směle  do toho…. nebo si kupte ten automat.

@capcom

Komerčně první díl SF nebyl moc úspěšný, ale postavil pevné základy, na kterých staví série dodnes. V podstatě se dá říct, že ve světě bojovek byl průkopníkem, a ne jen kvůli tomu, že se tam hodně kopalo (haha). Poprvé jsme si mohli vyzkoušet všelijaké kombinace tlačítek, při kterých bojovníci dělali všelijaké cool chvaty a triky. Přece jen už v tomhle díle nám byl představen legendární Hadoken a ještě legendárnější Shoryuken!

V prvním SF jsme měli  na výběr jen dvě hratelné postavy, a to nikoho jiného, než naše bros: Kena a Ryu. Na dnešní poměry se nám to může zdát směšné, když většinou je standart třeba 30 hratelných postav, ale někde se začínat muselo. Ryu i Ken měli podobný styl boje, což se vlastně dochovalo i do dnešních dní. Dodnes se ti dva hašteří, čí Hadoken je větší…

Vliv na herní průmysl

Výše jsem už zmínil inovativní souboje pomocí kombinace páček a tlačítek, ale co ostatní věci? 

Například Street Fighter byl jednou z prvních her, které měly lokální multiplayer. Mohli jste tak beztrestně mladšímu bráchovi aspoň virtuálně rozbít ciferník, aniž by potom na vás máma použila také nějaký výchovný chvat. Celkově první SF zpopularizovalo bojové hry, a to díky svému jednoduchému, ale hlubokému systému úderů. Už první díl dál základy silné franšíze, která se rozrostla do všech odvětví popkultury.

@capcom

Přijetí a děditcví

Při svém vydání  nebyl první díl Street Fighter okamžitým komerčním nebo kritickým úspěchem. Hra měla několik technických problémů a ovládání nebylo tak plynulé, jak by si hráči přáli. Navzdory původním nedostatkům však Street Fighter položil základy pro žánr bojových her a přinesl inovativní ovládací systém a speciální údery, které se staly ikonickými. Postupem času se hra stala respektovanou součástí herního průmyslu.

Co se týče dědictví, tak SF 1 položil silné základy pro další díly a dobře víme, jaký obří úspěch mělo pokračování. Také byla jednou z prvních her, ve které se začaly pořádat profesionální turnaje. A hlavně byl také inspirací pro další bojové hry. Ostatní vývojáři využívali bojové mechaniky, multiplayer či speciální údery. 

Celkově lze říci, že Street Fighter, i přes své počáteční nedostatky, zanechal nezanedbatelný a trvalý vliv na herní průmysl a kulturu a jeho dědictví lze vidět i v dnešní době. Tak až si jednou zahrajete sami či s kamarádem poslední díl, nebo legendární díl druhý, vzpomeňte si na tento pilíř bojových her. Bez něj by jsme určitě neměli tolik výborných bojových her a spousty hodin zábavy!

X