Jedna z nejzajímavějších ukázek na nedávném Sony Showcase byla ze hry Marathon. Pravda, nejednalo se o plnohodnotnou gameplay ukázku, ale jen o efektní CGI trailer. Přesto se, jak u Bungie bývá ve zvyku, jejich grafický a hudební tým vytáhnul. Velmi pestrá paleta barev, perfektně načasované zpomalení záběrů, atmosféra sci-fi z osmdesátých let a hudba, která asi nejvíce připomíná temný synthwave od mistra Perturbatora. Pokud jste trailer náhodou neviděli, můžete posoudit sami:
Samotná ukázka nám však toho moc neprozradí. Ano, bude se jednat o sci-fi, což Bungie umí. Bude se v něm střílet, to Bungie umí taky. A nese název první hry, kterou toto studio udělalo před téměř třiceti lety. Ale co dál?
Naštěstí nás Bungie nenechalo čekat dlouho. Vydalo totiž poněkud podrobnější video dokument, ve kterém nám hru trochu přiblížilo. V prvé řadě to hlavní, co to vlastně je za hru? Marathon bude tzv. PvP extraction shooter. Tento žánr je stále poměrně mladý a existuje jen pár her, které se do něj řadí. Asi nejznámější je Escape from Tarkov, který, navzdory tomu že byl první, se stále nachází ve stavu „beta testingu“ a nikdo netuší, kdy jej opustí a vyjde v plné verzi. Dále se do žánru řadí oblíbený Hunt: Showdown od studia Crytek, Call od Duty: Warzone mód jménem DMZ, nebo třeba The Cycle: Frontier od studia YAGER. Existuje i několik méně známých, spíš indie projektů, jako jeden za všechny bych zmínil Marauders.
Bungie vývojáři ale k žánru přistupují trochu jinak, než jmenované hry. Chtějí se více soustředit na neustále se vyvíjející příběh, který budou hráči moct ovlivnit svými úspěchy ve hře. Nutno podotknout, že o podobný způsob se již několik studií pokusilo dříve, a nedopadlo to nejlépe, ale podle mě, jestli má někdo šanci tento nelehký úkol zvládnout, je to právě Bungie.
Hráči se zhostí tole tzv. „Runnerů“, kteří budou mít dva primární cíle. Nalézt a uloupit Artfakty, náhodně rozmístěné po mapách, a pochopitelně přežít. Právě druhý úkol je to, čím je žánr extraction shooterů tak zábavný. Na rozdíl od v podstatě jakéhokoliv jiného sub žánru multiplayerových akcí, v těchto hrách smrt vaší postavy znamená ztrátu všeho, co s sebou momentálně má. Zbraně, výstroj, munice, nalezené předměty… Vše je nenávratně ztraceno a váš soupeř si to vše může přivlastnit. V jakékoliv jiné hře „smrt“ znamená pouze načtení nového kola či nové mapy. V extaction hrách ale opravdu umřít nechcete a díky tomu přistupujete ke všem rozhodnutím mnohem rozvážněji. „Chci se zapojit do nedaleko probíhajícího souboje, nebo se raději proplížím do bezpečné zóny?“ a „Mám vzácný artefakt a rád bych se dostal do bezpečí, ale u nejbližší zóny pro extrakci jsem slyšel odstřelovací pušku, možná bych měl jít k té vzdálenější“, podobné myšlenky jsou součástí každé hry v tomto žánru.
Hra se bude odehrávat na velmi barevné a rozmanité planetě Tau Ceti. Kolik map bude k dispozici zatím není potvrzeno, ale víme že na mapě bude mnoho tajných a zamčených lokací a míst, které hráči budou moci odemknout a tím, jak získat více „lootu“, tak změnit příběh celé hry. Již zmíněné artefakty pak budou hráči nejen sbírat, ale skládat do sebe s cílem vytvořit tzv. Prime Artefakt, který bude mít vysokou cenu.
Kdy Marathon vyjde zatím není jisté, ale na základě předchozích her od Bungie můžeme usoudit, že nebudeme čekat příliš dlouho. Například mezi oznámením a vydáním Destiny uběhlo pouhých osm měsíců. Na konci video dokumentu nám vývojáři sdělili, že se nyní na čas odmlčí a budou se naplno věnovat vývoji a testování a až budou připraveni, představí nám hru mnohem blíže. Já osobně se na hru těším. Destiny i Destiny 2 hraji již od jejich vydání a považuji Bungie za špičkové vývojáře v oblasti 1st person akcí (i přes jisté problémy, s kterými se oba díly Destiny potýkali při jejich vydání) a i z těch pár informací které studio poskytlo, Marathon již nyní vypadá jako hra dělaná pro mě.