Recenze Dead Space Remake

Dead Space bola vždy hra, ktorú si pamätám pre jej pokrok v žánri akčného survival hororu, ktorý sa mnohí snažili napodobniť. Bohužiaľ, zatiaľ čo prvé dva diely majú miesto v mojom srdci, séria sa rozpadla vďaka zavedeniu mikrotransakcií. Vždy mám však pocit, že návrat k základom je pri reštarte série skvelým nápadom a remake Dead Space presne to robí. Toto vydanie vylepšuje to, čo majú hráči k dispozícii už roky, o moderný prístup k hernému dizajnu a príbehu. Toto je už seriózne hra o tom, že vesmír je vyslovene desivý, priepasť, do ktorej hľadíme a vidíme, ako sa naše nočné mory môžu odrážať späť. Ťažko obdivovať vesmír, keď vieš, že niekto, lepšie povedané niečo si na teba čaká v zákutiach lode ISG Ishimura.

Každopádne predtým ako začneme sa chcem poďakovať Electronic Arts za poskytnutie Dead Space (2023) pre PlayStation 5, ďakujeme mnohokrát!

Vítajte na palube lode USG Ishimura!

Isaac Clarke je priemerný vesmírny inžinier, ktorý dúfa, že po dlhom čase strávenom odlúčene uvidí svoju priateľku Nicole. Namiesto toho zažije najväčší zvrat vo svojom živote. Zatiaľ, čo skáče od krízy ku kríze a snaží sa udržať umierajúcu loď USG Ishimura pri živote, musí sa popasovať aj so zmutovanou posádkou lode, teraz už vrieskajúcimi nekromorfmi všetkých tvarov a veľkostí, ktorí sa veľmi chcú “spriateliť“. Vaša jediná obrana? Rad sci-fi elektrických nástrojov, ktoré sa ukážu byť celkom účinné pri rozoberaní rozzúrených entít ktoré kedysi boli ľudmi.

@Techraj.cz

Dead Space toho za desať hodín zvládne viac ako väčšina hier a príbeh sa v remaku ešte viac rozvinie. Isaac teraz skutočne rozpráva, není už na tom ako len vedľajšia postava, ktorá len prikyvuje na všetko, vďaka tomu je tu už ako aktívny účastník príbehu. Jeho dialógy síce občas trochu zablúdia smerom k akčnému hrdinovi s vetami typu „Došli mi všetky dobré nápady, tak hádajte, čo mi zostalo“, ale máte z neho väčší pocit, že sa sotva drží pokope, keď sa kríza stále stupňuje. Je to jeden z dôvodov, prečo som vždy miloval Isaaca mrmlajúceho kliatby, keď zadupáva mŕtvolu do zabudnutia, počujete, ako sa začína psychicky lámať.

Koniec koncov, končekov

Ak sa vyžívate v brutalite ako ja, tak s nekromorfmi sa môžte pekne pohrať. Pred remakom sa veľa hovorilo o novom hrôzostrašne znejúcom systéme „Necromorph peeling“, ale okrem toho, že je silným vizuálnym indikátorom oslabených končatín a toho, čo treba rozseknúť, je odstreľovanie ďalších kúskov z Necromorfov rozhodne zábava. Mojou najobľúbenejšou vecou bolo odstreľovať ich z bezprostrednej blízkosti a sledovať, ako sa úplne rozstrielaný parchant postaví ako kuracia mŕtvola, ktorá prešla jednou z tých priemyselných dobrodružstiev na plastové podtácky z obchodov.

Brutalizovanie nekromorfov je ikonickou súčasťou Dead Space. Skúsiš ma vystrašiť, ja ti dám doslova UNO reverse inžinierstvom a si skončil. Spolu s veľkými zbraňami pribudli aj nové možnosti sekundárnej strelby a vylepšenia zbraní. Podivný cyklón nábojov pre pulznú pušku bol vymenený za proximity granátomet a líniová zbraň môže klásť nástražné drôty. Pre hráča čo ide proste len Plasma Cutter, je príjemné, že môže umiestniť obvod pascí a trochu viac využiť niektoré z ostatných zbraní.

Väčšina súbojov s veľkými bossmi, ako napríklad súboj s Lovcom, je takmer identický, no rozhodne si ho lepšie uložíte do pamäte. Napriek tomu sú teraz oba súboje s Leviathanom o dosť zábavnejšie, keďže v  Dead Space 2 pribudla funckia nulovej gravitácie. Najmä druhý súboj s bossom bol úplne prepracovaný, pričom sa budete plaviť okolo obrovskej masy a manuálne ovládať kanóny ADS, aby ste odstrelili jeho slabé miesta.

I am Iron…ehm, Isaac!

Možnosť lietania v zóne nulovej gravitácie však nie je určená len na boj s obrovskými vesmírnymi monštrami. Ďalšou zmenou je zahrnutie nových hádaniek bez gravitácie a nie je nič lepšie, ako sedieť a vznášať sa, keď sa snažíte vyriešiť nejaký zložitý vesmírny inžiniersky problém. Síce je to väčšinou len premistenie pár predmetov pomocou vašich schopností. No práve tieto sekvencie som vždy považoval za príjemný oddych od boja s Nekromorfmi, ktorý vám umožní chvíľu premýšľať o niečom inom ako o mimozemskej amputácii, a sú silným doplnkom remaku. Najmä oprava komunikačného poľa je veľmi pohodová hádanka, ktorá vám umožní kĺzať sa uprostred veľkej kupoly, vymieňať časti a meniť polohu, aby ste mohli obdivovať svoju prácu.

@Techraj.cz

Je to len jedna z mnohých zmien, ktoré ukazujú znalosť vývojarov v prvom dieli. Ďalším skvelým príkladom sú ističe obvodov. Tieto prepínače energie boli pridané do starších sekcií ako forma diablovho obchodu a umožňujú vám vybrať si, čo sa má zapnúť a čo nie. Chcete prístup do výťahu? Iste, ale bude vás to stáť buď svetlá, alebo kyslík. Je to mechanika „vyber si jed“, ktorá hráčom umožňuje vybrať si preferovaný modifikátor obtiažnosti a prebojovať sa cez oblasť. Jeden z mojich najobľúbenejších prerušovačov obvodov v hre Hydroponics je čisto psychologický a umožňuje vám vypnúť „Jungle Ambience“, aby ste mohli počuť entitu žijúcu vo vetracích otvoroch.

Kým kedysi bolo málo dôvodov, prečo sa vracať do starších oblastí Ishimury, remake pridáva zamknuté dvere a kontajnery, ktoré vás motivujú k širšiemu prieskumu kvôli ďalším predmetom. Keďže s postupom v príbehu získavate povolenia, musíte si zapamätať polohu týchto tajných skrýší, vrátiť sa keď získate vylepšenia potrebné na dopracovanie sa k odmene. V kombinácii s novými náhodnými stretnutiami a vizuálnymi a zvukovými podnetmi to výrazne prispieva k tomu, že predchádzajúce oblasti sú o niečo viac obsadené. Dokonca aj malá výprava za otvorením zamknutej miestnosti môže byť nebezpečná v závislosti od vášho šťastia.

@Techraj.cz

Držiteľ nádeje

Tento remake Dead Space by sa dal označiť aj za príbehový, pretože hoci nemení hlavné dejové línie ani zápletku originálu, stavia ich do úplne nového svetla prostredníctvom vedľajších úloh, holografických denníkov, nových postáv a vďaka tomu, že Isaac tentoraz dokáže hovoriť. Ľudia ako Elizabeth Cross, s ktorými ste nikdy priamo nekomunikovali, sú teraz plnohodnotnými postavami, ktoré majú vlastné individuálne dejové línie. Vedľajšie úlohy tiež ponúkajú pohľad Nicole na to, čo sa dialo na palube lode Ishimura, a umožňujú vám lepšie nahliadnuť do odporných činov hlavného antagonistu, doktora Mercera, ktorý je teraz hodný záporák tohto dobrodružstva.

Motive Studio odviedol skvelú prácu pri rozumnom pridávaní vrstiev do pôvodného príbehu, zameral sa na existujúce, ale nedostatočne rozvinuté prvky a všeobecne poskytol hráčom viac informácií o Ishimure a jej konfliktoch pred Isaacovým príchodom. Vďaka tomu prvý Dead Space oveľa lepšie zapadá do ostatných hier z hľadiska lore a kontinuity, ale práve prevedenie je to, čo skutočne pristane, bez prehreškov alebo príliš výrazných zmien. Následné hranie dokonca poskytuje dodatočné zvukové záznamy a easter eggy, z ktorých niektoré informujú o odhaleniach z pôvodného konca.

Remake bol od základov postavený na engine Frostbite a vyzerá a znie neuveriteľne. To všetko vo mne hlavne vyvoláva túžbu zahrať si v roku 2023 novú, neremakeovanú hru Dead Space s takouto kvalitou produkcie. Ďalším aspektom frustrácie je, že iná hra mohla mať priestor posunúť niektoré nové nápady a mechaniky remaku oveľa ďalej.

O tom, aký silný je tento remake, však svedčí aj to, že mojou hlavnou výčitkou je želanie, aby sa takáto starostlivosť a úsilie venovala aj pokračovaniu. Táto hra mohla ísť ďalej, pokiaľ ide o pridanie znovuhrateľnosti starších oblastí, keďže okrem vylepšovania zbraní už po určitom bode nepotrebujete kredity ani muníciu zo skrýší. Aj vedľajšie úlohy väčšinou prebiehajú paralelne s hlavným príbehom, takže síce pridávajú príjemnú doplnkovú vrstvu, ale neposkytujú veľa času na hranie navyše.

Hodnocení Redakce

Název hry: Dead Space

Vývojář: Motive Studio
Vydavatel: Electronic Arts
Žánr: Action, FPS
Platformy: Microsoft Windows, Xbox Series X|S , PlayStation 5

Skutočný remake, ktorý poteší fanúšikov ságy aj nových hráčov. Všetko funguje skvele, okrem nadviazania na pôvodnú hru je v hre niekoľko noviniek, Isaac teraz hovorí a zapojenie starého dabéra bol perfektný ťah. Slušný remake, ktorý bude odrazovým mostíkom pre remake druhého titulu v sérii.

-
4.5

Grafika