Mé dobrodružství na tajemné, bezejmenné planetě nezačalo nejslavněji. Desynced při spuštění varuje hráče před svou komplexností a odlišností od jiných her a doporučí projít si tutoriál před vstupem do kampaně. Tutoriál jsem tedy začal a po pár vteřinách poslechu příjemné hudby začal následovat rady mé vlastní umělé inteligence – ELAINE. První kroky byly jednoduché. Postav hlavní budovu, několik skladišť a budov sloužících k produkci, pošli své robůtky těžit nedaleký krystal a železnou rudu. Postupně se nabalovaly další systémy, kterých je v Desynced opravdu požehnaně a podíváme se na ně níže. Problém nastal, když mi ELAINE zadala úkol pokračovat ve Výzkumu prostřednictvím Stromu výzkumu. Ačkoliv jsem splňoval všechny předpoklady pro zahájení výzkumu, hra se rozhodla jej nezapočít. Tím se tutoriál v podstatě uzamkl a neměl jsem žádnou možnost v něm pokračovat, pouze začít znovu nebo se vrhnout do hlavní kampaně hry.
Futuristická mašinérie
Než se podíváme na některé detaily Desynced, je myslím důležité si připomenout, že se mi do rukou dostala brzká verze hry, která momentálně startuje na Steamu v Early accessu. Dva primární důvody pro early access jsou finanční výpomoc s vývojem hry a možnost konzultovat vývoj s komunitou a fanoušky. Není možno očekávat, že v této verzi hry nenarazíme na problémy a já doufám že problémy, kterými Desynced momentálně trpí, bude studio Stage Games Inc. postupně eliminovat, jelikož potenciál hry je opravdu veliký.
Co že tedy Desynced je? Jednoduše řečeno se jedná o sci-fi high-tech obdobu populární hry Factorio. Hnacím motorem hry je honba za bezchybnou automatizací základny. Tisíce jednotek surovin, které se po vytěžení bez jediného hráčova pokynu zpracovávají v příslušných budovách, načež putují do více specializovaných fabrik, kde se z nich stávají vzácnější stavební prvky či rovnou nové nástroje usnadňující… ano, další automatizaci. Popsat jednoduše tento typ her není jednoduché a jedná se spíše o relativně malý sub žánr strategií. Ale pokud jste někdy viděli pozdější fázi her jako Factorio nebo Satisfactory, víte, jak uspokojující může být sledovat ohromný kolos futuristické mašinérie, bez přestání konzumovat, přetvářet a následně vyrábět. Desynced si bere za cíl nabídnout podobný zážitek, ale okořenit jej o hlubší příběh a velice sofistikovaný systém automatizace.
Pochopitelně začátek hry je mnohem skromnější. Po přistání na cizí planetě vás čeká jen řídící středisko základny a několik pilných pracujících robotů. I v hlavní kampani vás ELAINE provází kroky, které jsou důležité pro úspěšné rozběhnutí kolonie a zároveň slouží jako expozice pro příběh. V prvních hodinách hry je většina kroků manuálních a v rukou hráče. Od posílání robotů k ložiskům surovin, přes instalaci modulů výroby do nových budov až po průzkum rozmanité, leč nebezpečné planety. Posléze však hra začíná hráče učit, jak zacházet s automatizací.
Příběh, audio-vizuál a přístupnost
Jak jsem již naznačil, vývojáři skrze Steam profil hry slibují tajemný a hlubší příběh, který nás hrou provede. Tady ovšem bohužel nemohu moc posoudit, jelikož za dobu, kterou jsem ve hře strávil mi hra nabídla jen spíše pár náznaků nějakého příběhového pozadí. ELAINE zmínila poruchu naší vesmírné lodi, která nás donutila na planetě přistát, poradila prozkoumat nedaleké trosky, skýtající různá tajemství, a to je zhruba vše. V pozdějších verzích hry možná bude tato část hry vylepšena. Co se týče zmíněných trosek a rozbitých budov, většina z nich je zamčena za velmi podivnou mini hrou. Mám pocit, že minihra přišla podivná i vývojářům, jelikož k ní připojili nápovědu, která mi v podstatě řekla, jak a kam mám kliknout, aby se hádanka vyřešila. Uvnitř samotných budov však žádné k příběhu pojící se tajemství nečeká, většinou jde jen o pár surovin a možná nová stavba. Upřímně jsem trochu čekal podobný systém, jaký používá hra Stellaris, ve které nalezení starých konstrukcí je událost spojená se zajímavým kouskem příběhu či historie. To se zde však nekoná.
Po vizuální stránce je Desynced spíše jednodušší, překvapilo mě ale velmi rozmanitou paletou barev. To velmi dobře podtrhuje mimozemský dojem živoucí planety, plné neznámých tvorů. Obzvlášť pak ve večerních hodinách, kdy zapadá slunce a svět se ponoří do tmavě oranžových až lehce rudých tónů, hra vypadá asi nejlépe. Během noci se naskrz celou kolonií rozzáří nespočet malých světélek z vašich továren, kmitajících robůtků a později i speciálních lamp, které můžete rozmístit po kolonii.
Co se zvuku týče, hra nijak nepřekvapí. Hudba je příjemná a k obecně klidnější hře se hodí. Také jsem si nemohl pomoct, v některých skladbách jsem slyšel tóny z legendární Subnauticy (pokud jste Subnauticu hráli, víte, jak výborný soundtrack hra má). Samotná zvuková odezva hry, vašich jednotek a ovládání UI nijak neoslní. Mixování a překrývání jednotlivých zvuků je minimální, jelikož zvuků ve hře jednoduše moc není. To je však u indie hry v early accessu spíše maličkost.
A tím se dostávám k poslednímu bodu, který byl pro mě zároveň menším kamenem úrazu, a to přístupnost. Nejsem nijak kovaný v tomto typu her a svou zkušenost s tutoriálem Desynced jsem již popsal. Dokážu si představit, že hra může přilákat nejednoho fanouška sci-fi žánru, který rovněž nemá mnoho zkušeností v tomto typu her. Desynced bohužel nezvládá učit hráče nejlépe. Hra, která si bere za cíl nabídnout komplexní, propojené systémy, které si hráč může přizpůsobit, jak se mu zamane, by podle mě neměla mít problém naučit základy. Samozřejmě se nabízí odpověď, že je hra směřována pouze na určitý typ hráče. Já bych ale uvítal, kdyby otevřela náruč i novým a nezkušeným stratégům, a nabídla detailnější výuku, díky které by se hráč postupně probojoval i k jejím složitějším aspektům.
Závěrem
Jak jsem již zmínil, vidím v Desynced veliký potenciál. Obzvlášť pak pro hráče, kteří tento typ strategických her aktivně vyhledávají. Možnosti automatizace jsou již po několika hodinách hry veliké a studio Stage Games Inc. slibuje v tomto žánru dosud neviděné možnosti. Rovněž příslib tajemného příběhu, zaměřeného na objevování cizí planety a uvědomělé AI je zajímavý, bohužel v prvních hodinách aktuální verze hry jsem neměl pocit, že nějaký příběh existuje. V tuto chvíli bych hru doporučil pouze hráčům, kteří se vyžívají ve hrách jako Factorio a Satisfactory. Vývojáři by určitě uvítali zpětnou vazbu ze strany těchto hráčů. Já osobně budu vývoj hry sledovat a doufat, že časem bude přístupnější i lidem, kteří jsou v žánru spíše nezkušení.