O tom, že hráči dnes nejsou jen puberťáci, co za peníze svých rodičů drtí tlačítka na automatech, jistě nikdo nepochybuje. A že současné hry mohou mít velký edukační nebo technologický přesah, a pomáhat tak jak ve výuce, tak při vědeckých výzkumech, také ne. Vzpomeňme na výuky starověkých civilizací díky Assassin’s Creed, nebo studium přírody díky perfekcionistickému světu v Red Dead Redemption 2.
A nyní si podobný úspěch může připsat i pražské studio SCS Software, se svým dodnes v žánru nepřekonaným simulátorem, Euro Truck Simulator 2. Na blogu vývojáři zveřejnili práci pana Martinky, výzkumníka z Technologické univerzity v Liberci, který právě ETS 2 používá na testování svého nejnovějšího projektu.

Asi vás tedy napadne, že zkoumá nové typy volantu, nebo že by testoval spíše psychiku řidičů kamionů? Ale kdepak, pan Martinka je totiž z fakulty textilní, a jeho ambice jsou především v tom, pomoci řidičům na dlouhých trasách od náhlé únavy spojené s nebezpečnými mikrospánky.
Vytvořil proto speciální chytré tričko s různými senzory pro sledování životních funkcí, aby řidiče vždy upozornilo na blížící se únavu. A protože je samozřejmě testování podobné věci ve skutečném světě velice nebezpečné, přišel na to, že právě Euro Truck Simulator 2 vytváří přesně takové podmínky, jaké hledá, a to v bezpečí učebny.

Účastníci pokusů pak v tričku jezdí pravidelné směny od šesti hodin ráno, zhruba do dvou či tří odpoledne. Někdy až do doby, kdy jsou vyloženě tak unavení, že je přemáhá dřímota. Za těchto podmínek, tým monitoruje dechové vzorce, aby přesně určil, kdy se řidič dostane do mikrospánku – nebezpečného stavu, který může vést k nehodám.
Sám pan Martinka k projektu ještě dodává: „Moderní auta jsou sice často vybavena senzory únavy, ale ne vždy jsou přesné. Naše chytré tričko naopak poskytuje spolehlivější řešení. Senzory v tričku jsou téměř neviditelné, omyvatelné a mnohem přesnější v detekci únavy, než standardní automobilové systémy.
Tento rok strávíme celý měsíc na japonské univerzitě testováním trička pomocí simulatoru ETS 2“

Práce samozřejmě ještě není u konce, a její úspěch může znamenat velký pokrok v otázce bezpečnosti dálniční a silniční dopravy. Držme celému týmu palce, ať se co nejvíce takových triček vyrábí, a co nejméně lidských životů je tak ohroženo.