Farthest Frontier – všichni starostové pozor

MikeGuitarize

Všichni stratégové a starostové našich fiktivních vesniček, království a impérií nadějně očekáváme vydání Manor Lords. Dle posledních informací by to mohlo proběhnout již v říjnovém měsíci, nebo alespoň na chvíli. Nicméně, než se toho dočkáme na se občas na poli colony survivalů/managementu objeví i nějaký klenot. A jestli mezi klenoty patří i Farthest Frontiers si tady zkusíme rozebrat.

Farthest Frontiers se v mém obzoru objevil z čista jasna, stejně jako rimworld-like hra Clanfolks – ta mě ale moc nenadchla, hlavně z důvodu systému odemykání nových technologií. Farthest Frontiers je v tomto ohledu pro mě přijatelnější. Příběhově jste se rozhodli opustit staré město pod špatným vládcem a založit si svoji vesničku. Špatný nápad? Ve středověku mohl mít vesnici přeci každý. Úvodní mapa nám dává na výběr v jaké lokalitě (hornaté, nížiny, klasika) chceme zakládat vesnici, pomocí obtížnosti si zas zvolíme v jakém počtu nám budou obyvatelé umírat – a že budou. Každá z lokalit nese nějaké výhody a nevýhody, které si musíme zvolit. Následně se přesuneme už do náhodně vygenerované lokality – je to mapa ve velkém měřítku, kde si zvolíme kam usadíme centrum naší vesnice. Může se i stát, že si zvolíte lokalitu vedle doupěte vlků. Hra potom nemá příliš dlouhého trvání.

Pod pokličkou...

Co se týče grafiky a zpracování, tak chlapci a děvčata ze studia Crate Entertainment (celá série Grim Dawn) se zaměřili na realističnost. Míra detailů teda není nějak epesní, ale zpracování budov a krajiny co se týče vizualizace, tak se mi zdá dosti věrná skutečné předloze. Problémem jsou pak postavy a zvířata. Tam se to pohybuje na hranici mezi stickmany a zombie. Animace žijících bytostí se skutečně nepovedly a to včetně zvířat.

Samotný management vesničky je jednoduchý, ale velmi zahlcující pro nováčky žánru i hry samotné. 186 stránkový manuál určitě nikdo číst nebude a postupným odkrýváním herních mechanik se učíme stylem pokus/omyl. Ve většině her to funguje, ale u colony managementu je to hodně ošemetné. Mě samotnému se stalo, že jsem vesnici několik desítek hodin vyvíjel a následně zjistil, že jsem vyrostl příliš rychle a není šance vesnici uživit, ubránit, nebo znovu rozjet. New game je zde jediná možnost. To samé platí u nějakého přehledu micromanagementu našich obyvatel. Hře chybí obrazovka s vytížením vesničanů, kdo kde pracuje, co kdo dělá a jak je efektivní. Jediný způsob jak zjistit, proč máme málo masa je, že na (v pozdější fázi velmi) nepřehledně postavené vesničce hledáme, kde všude jsme postavili lovce. Následně musíme kliknout na jednotlivé budovy a zkontrolovat, zda mají oblast působení, nebo počet přiřazených vesničanů, tak jak potřebujeme. Velmi, velmi, velmi na prd. Hlavně když už máte vesnici v pokročilé fázi vývoje.

Dřevo, šutry, železo!

Progress zde funguje z části i originálně, ale nijak nás nepřekvapí. Už ze začátku hry je dobré brát velký zřetel na logistickou logiku staveb. V tom nám hra nijak nenapoví ani nepomůže. Baráky pro vesničany je možné vylepšit jen pokud jsou blízko sebe, společně s nějakou podpůrnou budovou a je okolo nich hezké prostředí – i stromečky se počítají jako bonus k dekoraci. Naopak průmyslové a surovinové stavby mají podmínek více a abyste pokročili dále, musíte vše splnit. V tom nám Farthest Frontier opět nijak nepomůže a nezbývá nic jiného než klikat na jednu budovu za druhou a kontrolovat co nám kde ještě chybí. Takže opět. Nějaká sumarizační tabulka, nebo pohled by v tomto moc pomohl.

Vím, vím… Je éra early accessů a s plnohodnotnou hrou dneska vyjít už je OUT. Jenže… Já hru už nějakou dobu nespustil. Každý den, když přemýšlím co budu hrát, tak checkuju nový patche, který by přidali to, co mi tam chybí. Radši si vždy pustím něco jiného… Vždyť i Going Medieval vyšel s plně funkční hrou a postupně přidávali jen content a opravovali bugy.

Takže? Vytahujem karty?

Hodnocení redakce

Název hry: Farthest Frontier (2022)

Vývojář: Crate Entertainment

Vydavatel: Crate Entertainment
Žánr: Indie, Strategie, Simulátor
Multiplayer: Ne
Platformy: PC

Odkaz

Celkový dojem

Dneska tedy v tomto žánru bych tomu před koupí dal ještě pár neděl a bedlivě sledoval co se děje na straně vývojářů. Alternativ co fungují je opravdu hodně, což rozhodně vývojářům nepomáhá. Hra má dobrý potenciál a může se klidně časem řadit mezi nadprůměrné zástupce svého žánru, ale ještě je čeká dlouhá, chladná, kamenná cesta před nimi.

-
2

Klady

  • Systém progressu
  • Grafika a vzhled
  • Ovládání

Zápory

  • Absence micromanagementu
  • Opravdu slabý in-game tutoriál
X