Je to už neuvěřitelných 18 let, co se v kinech poprvé objevili Jiří Mádl a Tomáš Vorel ml. jako dva sprejeři ve filmu Gympl. V roce 2007 jejich příběh začal na střední škole (Gympl), o sedm let později pokračoval na vysoké (Vejška, 2014) a nyní se chystá třetí dějství s příznačným názvem DŽOB.
Režisér Vorel touto novinkou završí volnou trilogii, která sleduje jednu generaci od puberty až po dospělost. Čím chce tenhle film zaujmout současnou generaci?
Děj: Když se z koníčku nestane práce
„Po gymplu a vejšce přichází džob,“ hlásá slogan filmu. Hrdinové Petr Kocourek a Michal Kolman, kdysi průšviháři s barevnými spreji v ruce, dospěli do věku, kdy by měli vést „spořádaný“ život. (Terapeutická vsuvka: Nemusíte dělat, co se od Vás očekává, je to Váš život.) Jejich školní léta jsou pryč a oba se snaží chovat zodpovědně, jenže každý k tomu dospěl jinak.
Michal Kolman se usadil – má dobře placenou korporátní práci, rodinu a malou dcerku. Naproti tomu Petr Kocourek zůstal samotářským umělcem s nenaplněnými ambicemi, který se živí výrobou reklamních předmětů. Přesto na umění nerezignoval a stále jej to táhne ke tvorbě. Co je však podstatné – oba kamarády pořád spojuje jejich stará vášeň: graffiti.
Téměř dvacet let od prvních tagů na školních chodbách tedy dvojici zastihneme v úplně jiných rolích. Film tak ukáže kontrast dvou životních stylů: uniformovaný svět byznysu vs. rebelující duše umělce. Teaser ukazuje, že zatímco Michal sprejuje v „kravaťáckém“ – v polokošili, čistých teniskách a s nagelovanými vlasy – Petr má na sobě džínovou bundu a volné tepláky Adidas.
Tenhle detail z ukázky Vás zaujme na první dobrou a dokonale vystihuje rozdíl v jejich současném životě. Oba ale stále drží v ruce sprej – a Kolman si zachoval svojí výbušnou povahu. (Existuje pár lidí, kterým bych okamžitě nastříkala sprej do očí.)
Režisér Tomáš Vorel označil DŽOB za „sociální grotesku ze současnosti, která je drsná, smutná i rozpustilá.“ Lze tedy očekávat směs humoru a syrovosti – podobně jako v předchozích dílech. Zatímco Gympl a Vejška zachycovaly fenomén graffiti v prostředí školy a studentského života, DŽOB se zaměří na svět práce a rodiny versus touhu tvořit a může odrážet střet ideálů mládí s realitou dospělosti.
Výmluvný název filmu – psaný schválně foneticky „DŽOB“ – v sobě nese nadsázku i určitý sarkasmus.
Obsazení: Staří známí i nová krev
Celkově vypadá ansámbl DŽOBu jako pestrá směsice. Kombinuje ikony předchozích dílů (Mádl, Vorel ml., Kraus, Bydžovská) s novými tvářemi, které odrážejí současnou dobu (Dulínková, Leichtová, Yzomandias, Boková). Pro fanoušky původních filmů bude lákadlem znovu vidět své oblíbené hrdiny a dozvědět se, kam je osud zavál.
A pro mladší generaci může být atraktivní propojení s moderní hudbou a aktuálními herci. Jak Mádl, tak jeho parťák Vorel ml. mají navíc nejlepší předpoklady to zahrát dobře – vždyť i oni sami o těch 18 let zestárli.
Premiéra a ohlasy
Nyní už je ale jasno – do českých kin film dorazí 31. července 2025. Na Slovensku se diváci dokonce dočkají o něco dříve, tam je premiéra naplánovaná už na 17. července 2025. Letním termínem by DŽOB mohl patřit k tahákům prázdninové sezóny.
Od oznámení filmu a zveřejnění prvního teaseru už stihly dorazit první reakce veřejnosti. Fanoušci původního Gymplu reagují často s nostalgií – mnozí z nich spolu s hrdiny také zestárli, a tak se těší, že uvidí „své“ postavy opět na plátně.
Například jeden komentující na Facebooku poznamenal, že ho až zamrazilo, když si uvědomil, jak dlouho to je od premiéry Gymplu, a že se díky DŽOBu cítí zase o něco starší. Jiní zase s nadšením vítají návrat herce a baviče Jana Krause, který v předchozích filmech exceloval v roli svérázného otce – „dal bych si klidně celý díl jen s Krausem, ten je na tom všem nejlepší“, napsal jeden fanoušek.
Ne všichni ale jásají bez výhrad. Objevují se i opatrnější ohlasy – zejména od těch, kterým se Gympl líbil, ale Vejška už podle nich byla slabší. „Gympl byl fakt povedenej a nahláškovanej, naproti tomu Vejška už trošku srajda… tak snad to nebude pokračovat v klesající tendenci,“ vyjádřil se jeden z diskutujících.
Někteří skeptici si dokonce dobírají samotný koncept trilogie: prý aby Vorel napodobil legendární sérii „Básníků“ režiséra Dušana Kleina (která sledovala hrdiny od studentských let až po střední věk), chybí mu už jen pokračování Pracák a Důchod.
Zveřejněný teaser každopádně vzbudil solidní rozruch – během pár dnů nasbíral desítky tisíc zhlédnutí a v komentářích se to hemží vzpomínkami na Gympl a Vejšku. Zdá se, že generace, která s Gymplem vyrostla, je připravena na další kapitolu.
Co vy, budete chtít zavzpomínat na svoje „gymplácká“ léta, zatímco sedíte v kanclu svého dospěláckého „džobu“?