Hell is Us je připravovaná akční adventura z pohledu třetí osoby od montrealského studia Rogue Factor (autoři Mordheim: City of the Damned či Necromunda: Underhive Wars) s vydavatelem Nacon. Hra zaujala už při ohlášení tím, že na pozici kreativního ředitele působí Jonathan Jacques-Belletête, bývalý art director Deus Ex: Human Revolution a Mankind Divided.
Tvůrci ji prezentují jako zcela novou originální značku kombinující atmosféru občanskou válkou rozvrácené země se záhadným nadpřirozeným zlem. Motto hry naznačuje ústřední téma: „Pokud je válka to nejbližší peklu na Zemi, pak je to proto, že Země ukrývá ty nejhorší démony: samotné lidstvo“.
Hell is Us slibuje hráčům skutečné dobrodružství bez vodicích berliček, což dnes není obvyklé – autoři chtějí navrátit pocit objevování světa vedeného vlastním instinktem namísto neustálého ukazatele cíle. Vydání hry je naplánováno na 4. září 2025 pro PC (Steam/Epic) a konzole PlayStation 5 a Xbox Series X/S.
Zahráli jsme si demo
Hell is Us kombinuje intenzivní boj zblízka s průzkumem polootevřeného světa. Hráč ovládá hlavního hrdinu Remiho z perspektivy třetí osoby, přičemž hra klade důraz na samostatné objevování. Nečekejte žádnou ruční navigaci – žádná mapa, kompas ani ukazatele úkolů zde nejsou a k cíli vás místo toho dovede vlastní zvědavost a pozorné vnímání prostředí. Jak podotýká kreativní ředitel Jacques-Belletête, cílem bylo obnovit vzrušení z dobrodružství bez detailních deníků úkolů a přesných waypointů, takže hráči mají být „vedeni svými pocity a instinkty“. Svět hry je plný zajímavých míst, skrytých zákoutí a tajemství, která čekají na ty, kdo se odváží zkoumat mimo vytyčené cesty.
Středobodem hratelnosti jsou souboje na blízko. Moderní střelné zbraně totiž na zdejší nestvůry neplatí, a tak Remi musí sáhnout po tradičních zbraních, jako jsou meče, sekery či kopí, ukovaných speciálně proti nadpřirozeným bytostem. Bojový systém nabízí škálu pohybů a úderů – hráč se musí naučit ovládat různé bojové techniky a přizpůsobit se útokům nepřátel. Tvůrci zdůrazňují, že nejde o další soulslike; obtížnost je sice výzvou, ale není nesmlouvavá – cílem je dobře vyvážený boj, který trestá chyby, ale nepřehání to s punitive stylem známým z her typu Dark Souls.
Hráč má k dispozici také důležitého pomocníka – drona KAPI. Tento létající robot není jen na okrasu: v boji dokáže rozptylovat nepřátele či umožnit speciální útoky a postupně lze pro něj nalézt nové moduly rozšiřující jeho funkce. Kromě bojů Hell is Us zahrnuje také prvky průzkumu a řešení hádanek. Například při prohledávání starodávných dungeonů musí hráči bedlivě sledovat okolí, využívat logiku a smysl pro detail, aby překonali nástrahy a překážky. Každé takové podzemí má unikátní atmosféru i výzvy a na konci hráče čeká střetnutí s bossem – odměnou jsou nové střípky příběhu a pocit opravdového úspěchu z vlastního vyřešení problém.
Technické zpracování
Po technické stránce běží Hell is Us na moderním enginu Unreal Engine 5, což tvůrcům umožnilo vytvořit vizuálně působivý zážitek s využitím nejnovějších technologií. Hra těží z pokročilých funkcí UE5, jako je Nanite (virtualizovaná geometrie) a Lumen (dynamické globální osvětlení), takže prostředí jsou detailní bez rušivého doskakování objektů a s realistickými efekty světla a stínu. Grafické zpracování vyniká temnou stylizací – krajina zpustošené země Hadea působí ponuře a věrně vykresluje následky války i nadpřirozené hrůzy.
Kreativní ředitel Jacques-Belletête, sám zkušený výtvarník, vtiskl hře osobitý vizuální styl; studio láká na „vysoce osobitý design a estetiku, která nenechá nikoho chladným“. Unikátní jsou i návrhy nepřátel: tajemné bytosti přezdívané Hollow Walkers sochy oživlé zlým kouzlem. Kontrast mezi realistickými vojenskými kulisami a surreálním designem netvorů dodává hře nezaměnitelnou audiovizuální atmosféru. Zvuková stránka tento dojem podtrhuje – hudební soundtrack byl složen přímo pro hru a vychází jako samostatný doprovod (Original Soundtrack). Dle recenzí hudba výborně dokresluje napětí a beznaděj světa Hell is Us, a nechybí ani dabing postav odpovídající vážnému tónu příběhu (hra je mířena na dospělé publikum, obsahuje explicitní násilí i temná témata).
Za pozornost stojí také technické nároky hry. Hell is Us patří mezi tituly, které skutečně prověří herní hardware. Minimální požadavky uvádějí mimo jiné 16 GB RAM a grafickou kartu typu NVIDIA GeForce GTX 1070, doporučená sestava pak počítá alespoň s GPU úrovně RTX 2080 Ti. Hráče vzbudila rozruch zejména informace, že pro hraní v rozlišení 4K na ultra detaily by ideálně byla potřeba až karta NVIDIA RTX 4090. Autoři vysvětlují, že jde o tzv. „ideální specifikace“ a že hra využívá chytré techniky upscalingu (Unreal Engine 5 má vestavěné Temporal Super Resolution a podpora nechybí ani pro NVIDIA DLSS či AMD FSR) k dosažení plynulého výkonu. Jinými slovy, Hell is Us sází na špičkovou grafiku i za cenu vyšších nároků – na moderních strojích předvede působivé vizuální efekty, zatímco na slabších bude potřeba snížit nastavení či rozlišení (k dispozici byla i veřejná demo verze k otestování výkonu před vydáním).
Shrnutí
Hell is Us slibuje poutavý mix akce, napětí a objevování v originálním zasazení. Odměnou má být silný pocit dobrodružství a objevování „na vlastní pěst“, jaký mnoha moderním hrám chybí. Zároveň láká na intenzivní souboje s neobvyklými protivníky: díky boji zblízka s různými tradičními zbraněmi a chytrému využití dronu působí střety svěže a originálně.