Všechno to začalo jedinou krátkou animací – dinosaurus s obřím mečem v tlamě předváděl efektivní bojovou scénu. Tuhle absurditu vytvořil kolem roku 2022 animátor Jean Nguyen původně jen jako součást svého demo reelu pro zábavu.
Animace se rychle stala virálním hitem – nasbírala miliony zhlédnutí a stovky tisíc lajků a hlavně rozpoltila hráčskou komunitu na dva póly. Někteří se projektu smáli a označovali ho za bizarní meme či vtípek, který přece nemůže nikdo myslet vážně. Přesto značná část publika reagovala překvapivě pozitivně: „Tohle je ta nejúžasnější věc, co jsem tento měsíc viděl,“ psali fanoušci v komentářích.
Viralita animace dokonce dohnala některé nadšence k polo-vážným výhrůžkám typu „Pokud z toho neuděláš hru, osobně si tě najdeme!“ – samozřejmě míněno v žertu, ale s upřímným přáním, aby nápad nezůstal jen u videa. Internet zkrátka začal Jeana Nguyena hlasitě vyzývat, ať z dinosauřího vtípku udělá skutečnou hru.
Nguyen zpočátku váhal – vždyť šlo jen o humornou ukázku animátorského umu. Postupně ho však obrovský zájem a podpora komunity přesvědčily, že na konceptu “dinosaurus s mečem” přece jen něco je.
Jean Nguyen: od AAA titulů k indie výzvě
Jean Nguyen rozhodně není žádný herní nováček. Jde o zkušeného animátora, který se minulosti podílel na sérii Call of Duty a později zakotvil u Sucker Punch Productions – studia stojícího za Ghost of Tsushima. Právě tam působí jako senior gameplay animátor. Absolvoval obor Character Animation a animace jsou jeho vášní od studií; dinosauři a epické zbraně se tak v jeho osobním projektu sešly téměř osudově.
Nguyen původně tvořil dinosauří sekvence čistě z lásky k animaci, když však nadšení publika neustávalo, rozhodl se tuto “bláznivou” vizi posunout dál. V říjnu 2023 tak oficiálně zahájil vývoj hry pod hlavičkou vlastního mini-studia Team Spino LLC. Hru dělá převážně ve svém volném čase jako sólový vývojář, a pomáhá si dostupnými nástroji a komunitními zdroji. Například bojový systém staví na frameworku Combat Fury pro Unreal Engine, který mu usnadňuje implementaci komplexních soubojových mechanik. Díky tomu nemusel všechno programovat od nuly.
Jako one-man show tak Nguyen zastává role animátora, designéra i programátora v jednom – a do určité míry i marketéra. Právě sociální sítě jsou pro něj klíčové. Pravidelně sdílí nové ukázky z vývoje na síti X, Instagramu či TikToku a komunikace s fanoušky ho motivuje pokračovat. Z reakcí publika čerpá nápady – ostatně to byli právě fanoušci, kdo mu pomáhal rozhodnout, který dinosaurus by měl být hratelný.
Hype komunity se ukázal na Steamu
Jak už zaznělo, reakce komunity byly pro zrod Dinoblade zásadní. Zprvu projekt poutal pozornost spíše jako kuriozita – internet miluje bizarnosti a dinosaurus s mečem k tomu přesně pasuje. Video kolovalo po Redditu v sekcích věnovaných herním vtípkům i “cringe” obsahu.
Jenže s každým dalším klipem, který Nguyen sdílel, se poměr hlasů měnil. Příval pozitivních ohlasů začal převažovat nad cynismem. Místo posměchu se timeline na Twitteru zaplnila fanouškovskými kresbami dinosaurů rytířů, memy kombinující screenshoty z jiných her (Dino Geralt atd.) a v neposlední řadě spousta povzbudivých zpráv pro samotného Nguyena. Komunita kolem Dinoblade se začala formovat ještě dřív, než hra vůbec existovala.
Dinoblade během prvního dne na Steamu nasbíral přes 10 000 přidání do wishlisu. Takový start je nevídaný i pro mnohé větší tituly. A co víc, během jediného týdne se počet zájemců vyšplhal až ke 70 000. Pro jednočlenné studio je taková odezva doslova splněný sen a zároveň závazek – Nguyen otevřeně přiznal, že ho enormní zájem motivuje, ale i trošku děsí, protože teď cítí odpovědnost fanoušky nezklamat.
Dino May Cry
Z původního vtípku se tedy zrodila reálná akční RPG se soubojovým systémem přopomínajícím Devil May Cry. Steam použil i štítek Souls-like. Podle ukázek a dosavadních informací nabídne Dinoblade souboje plné komb, vykrývání a efektních finišerů. Hráčova postava je spinosaurus s obouručákem v tlamě. Proti němu nestojí žádní drobečkové – nepřáteli jsou další dinosauři nejrůznějších druhů, ovšem stejně tak vyzbrojení rozličnými zbraněmi. Jeden z protivníků ukázaných v záběrech ze hry například třímá obří kosu připomínající smrtku, jiný dinosaurus má těžký palcát. Každý souboj tak působí jako prehistorický duel na život a na smrt, kde létají jiskry při střetu čepelí a hory masa se srážejí v zuřivé řeži. (Je to fakt bizár.)
Nguyenův animační um tu opravdu vyniká – dinosauři se pohybují plynule a je to prudce koukatelné. Sám vývojář zmiňuje, že ke stylizaci soubojů ho částečně inspirovaly japonské akční hry i populární soulslike tituly. Kombinace ve vzduchu a odhazování nepřátel do výšky připomínají Devil May Cry, zatímco mechaniky jako parírování a úskoky evokují Dark Souls či Sekiro. Výsledkem má být systém, který se snadno naučíte, ale těžko mistrovsky ovládnete – hráč bude muset načasovat úhyby před drtivými kousanci a seky, využívat parry k odrážení útoků a skládat comba, kterými pošle protivníky k zemi.
Dinoblade ovšem nesází jen na bezhlavou akci. Vývojář slibuje i prvky RPG a postupné vylepšování postavy. Za poražené nepřátele budete získávat zkušenosti a odemykat nové schopnosti. Postupně si tak osvojíte třeba speciální útoky či magii, které půjde vkládat do komb pro co nejefektivnější styl boje. Jakkoli to zní neuvěřitelně, Dinoblade se profiluje jako plnokrevné akční RPG se vším všudy, jen v netradičním hávu druhohor.
Kdy Dinoblade vyjde?
Dinoblade zatím nemá stanovené pevné datum vydání – na Steamu svítí pouze obligátní „TBA” (bude oznámeno). To je pochopitelné, protože vývoj je teprve na začátku. Aktuálně má projekt za sebou něco přes rok a půl produkce a vzhledem k malému týmu (respektive jednomu člověku) nelze čekat zázraky přes noc. Sám vývojář v lednu 2025 zmiňoval, že hra je v rané fázi a čeká ho ještě spousta práce. Na druhou stranu, pokrok který tu krátkou dobu dokázal, je ohromující – z holé animace je nyní funkční prototyp s propracovaným soubojovým systémem.
Pokud vás koncept Dinoblade zaujal, nezapomeňte si hru přidat do wishlistu na Steamu. Stačí navštívit stránku hry a kliknout na tlačítko přání – tím nejen získáte upozornění, až hra vyjde, ale také tím podpoříte vývojáře.