Kostičky dobyly kina: Minecraft film láme rekordy tržeb

Kdo by to byl řekl, že film podle sandboxové hry, kde stavíte z kostiček, ovládne kina? Přes počáteční hejt skepsi fanoušků (Je to málo hranaté, je to moc uhlazené, proč tam hraje Jack Black! A Aquaman??) se Minecraft ve filmové podobě stal obřím hitem a hned během premiérového víkendu zlomil několik rekordů. Nový Minecraft film předvedl, že i bez oscarových ambicí můžete trefit zlatou žílu, pokud cílíte na to správné publikum – tedy na hráče a fanoušky několika generací.

Pojďme se podívat na konkrétní čísla a souvislosti, které z tohohle „kostičkovaného“ trháku dělají fenomén.

Rekordní premiéra filmového Minecraftu

A Minecraft Movie (jak zní oficiální název) odstartoval v kinech ve velkém stylu. Za první víkend totiž utržil ohromujících 301 milionů dolarů celosvětově a 157 milionů v severoamerických kinech​. To z něj činí historicky nejúspěšnější otvírací víkend videoherní adaptace vůbec – žádný jiný film podle hry neměl takovou tržbu. Pro srovnání, dosavadní rekord držel animovaný hit The Super Mario Bros. Movie z roku 2023 s „pouhými“ 146,4 miliony dolarů za první víkend v USA.

Taková čísla znamenají, že už za tři dny se rozpočet 150 milionů dolarů začíná studiu Warner Bros. bohatě vracet. McDonald’s naskočil na popularitu Minecraftu a při premiéře nabízel speciální pixelové menu. Není přehnané říct, že „Minecraft láme rekordy” – premiéra se stala největším filmovým startem roku 2025.

Jason Momoa umí udělat show. @ Warner bros

Minecraft jako fenomén napříč generacemi

Čím to, že právě Minecraft dokázal strhnout tolik diváků? Odpověď hledejme v samotné značce Minecraft, která je už přes dekádu kulturním fenoménem. Vždyť původní hra vznikla v roce 2009 jako nezávislý projekt Marka Perssona (Notche) a od té doby její popularita stále roste. Dnes je Minecraft nejprodávanější videohrou historie – za téměř 15 let na trhu se prodalo neuvěřitelných 300 milionů kopií.

Tím překonala i takové legendy jako Tetris nebo GTA V. Každá generace hráčů má s Minecraftem nějakou zkušenost: starší pamatují jeho alfa verzi a první krůčky na PC, mladší generace na něm vyrostla na mobilech a konzolích. Aktuálně Minecraft aktivně hrají stovky milionů lidí po celém světě a na YouTube patří dlouhodobě k nejsledovanějším hrám vůbec (kdo nikdy neviděl Let’s Play nebo animaci z Minecraftu, jako by nebyl).

@ Warner bros

Film cílí na fanoušky, ne na Oscary

Navzdory astronomickým tržbám nelze od Minecraft filmu čekat žádné hlubokomyslné umění – a upřímně, od filmu podle hry o skládání kostiček asi těžko dostaneme oscarový scénář nebo filozofické přesahy. Tvůrci to moc dobře vědí a ani se o to nepokoušeli. Síla filmu tkví v tom, že je udělaný přesně pro publikum, které Minecraft miluje, a to stačí. Je to jednoznačně rodinný film zaměřený na děti a teenagery, kteří u Minecraftu tráví čas, a zároveň nabízí dostatek nostalgie i pro hráče, kteří už se přes něj přenesli.

Kritické ohlasy jsou smíšené – recenzenti vytýkají příběhovou jednoduchost a určitou vizuální přeplácanost, chválí však svižnou akci a věrnost herní předloze, která těší hlavně dětské publikum. Snímek aktuálně sbírá spíš průměrná hodnocení (na Rotten Tomatoes kolem 48 %, u fanoušků na ČSFD kolem 61 %​), ale to nijak nebrání tomu, aby fanoušci zaplnili kinosály.

Ostatně Five Nights at Freddy’s ukázalo podobný trend – tvůrci otevřeně přiznali, že „prioritou číslo jedna je uspokojit fanouškovskou základnu”, a vyplatilo se jim to. U Minecraftu je to stejné v bledě modrém (nebo spíš v bledě zeleném Creeper odstínu): film je jedna velká fanouškovská oslava světa, který hráči znají. Nevadí, že příběh je jednoduchý a nepřináší nic revolučního – důležité je, že na plátně ožívají oblíbené postavy, mobové a biomy, a že se u toho děti i rodiče dobře baví.

@ Warner bros

Autenticita ano, ale zůstalo to na půli cesty

Na filmu je znát, že autor scénáře Minecraft alespoň trochu hrál – objevují se vtipy na typické herní mechaniky, vesničané funí své klasické „Hmmm“, monstra prostě poznáte na první dobrou. V některých momentech to funguje jako pomrknutí pro fanoušky a přináší příjemné „aha, to znám!“ momenty. Jenže celkově zůstalo hodně možností nevyužito.

Hráč si občas všimne, že by se dalo s některými nápady a motivy pracovat hlouběji nebo kreativněji (haló, redstone, pasti?). Film mohl mnohem víc těžit ze sandboxové podstaty Minecraftu, když byl prakticky celý natočený před zeleným plátem.

Zkrátka: autor hrál, ale ne dost. Ostatně i Jack Black prohlásil, že byl na Minecraftu závislý protože v něm strávil celých 100 hodin. Haha, za 100 hodin si stěží postavíte pořádnou pevnost.

Můžeme jenom spekulovat o tom, že na další díl by si měli najmout jako konzultanta někoho z youtuberů, kdo tu hru zná srkz naskrz.

Popcornmetr hodnocení na @rottentomatoes dokazuje, že Minecraft je prostě komedie. A povedená.
X