Larian reaguje na aktuální stav herního průmyslu

Touto dobou jsme si asi všichni vědomi, v jak nestabilním stavu herní průmysl momentálně je. I přes jeho dynamický vzrůst a neustále rostoucí popularitu gaming nikdy nebyl nejstabilnějším odvětvím zábavního a technologického průmyslu. Poslední dva tři roky však zažívá jednu obří vlnu za druhou. Na jedné straně vycházejí přelomové klenoty jako Baldur’s Gate 3, Elden Ring, Palworld nebo momentálně Helldivers 2, na straně druhé jen za poslední rok víme o více než 10 tisících zaměstnancích, kteří byli propuštění ze svých pozic v herních studiích, zatímco manažeři ve vedoucích pozicích (CEO, COO etc.) stabilně získávají větší a větší bonusy, což již několik let způsobuje vlny nevole mezi herními komunitami. Aby toho nebylo málo, mnoho studií bylo permanentně zavřeno a nejedna očekávaná hra (jako například pokračování ságy Adama Jensena v Deus Ex) byla zrušena během vývoje. Za velké množství těchto smutných zpráv „vděčíme“ absurdně katastrofickému propadu skupiny Embracer, která skoupila obří množství studií, rozjela mnoho ambiciózních projektů a ve chvíli, kdy jí nevyšel obchod ve výši dvou miliard dolarů se Saudskou Arábií, její vedení začalo panikařit a rušit pozice, studia a projekty napříč celým svým portfoliem.

@youtube.com

O aktuálním stavu průmyslu, který živí náš koníček, by se daly psát celé slohovky. Poslední, kdo se k této znepokojivé situaci vyjádřil, bylo Belgické studio Larian stojící za majstrštykem Baldur’s Gate 3 a sérií Divinity. Minulý týden totiž jejich poslední klenot vyhrál další ocenění „Hry Roku“ na DICE Awards. Zde během svého proslovu adresoval aktuální problémy Michael Douse (ředitel vydavatelství) a David Walgrave (vedoucí výroby).

„Chci, abyste všichni věděli, jak talentovaní jste, že na vás záleží a že jste budoucností tohoto průmyslu. Nenechte vaši vášeň vyhasnout kvůli našim kolektivním chybám,“ směřoval M. Douse svá slova vůči vývojářům postiženým obřími vlnami propouštění. „Chápu, že jste všichni vystrašení, je to opravdu v p*deli,“ nebál se během proslovu používat ani ostřejší slova. „Naše projekce byly špatné, je to děsivé, ale vydržíme to a vy najdete své místo, kde budete přivítání s otevřenou náručí“, pokračoval dále. „A my budeme dál dělat hry pro naše hráče i pro vás.“

Následně jej vystřídal D. Walgrave, zmiňujíc tajemství za úspěchem jejich studia. „Minulý rok jsem si uvědomil, že za naším úspěchem stojí otázky ´Co od hry chce hráč?´, ´Co si myslím, že je nejlepší pro hru?´, ´Co je nejzábavnější a nejšílenější?´.“ Podle Walgrava, kdykoliv vývojáři slyšeli, že něco není možné udělat, jen je to povzbudilo a pustili se ještě usilovněji do toho „něčeho“. Následně také zmínil cenovku, což je rovněž žhavé téma posledních měsíců. Hry Larianu mají jednu jasně danou cenovku. Po jejím zaplacení hráč hru vlastní do konce života. Posledním bodem pak byla zmínka o akcionářích. Ačkoliv menší podíl studia vlastní Čínský gigant Tencent, Larian nemá akcionáře a nijak nad nimi ani nauvažuje. Toto ujištění se setkalo s aplausem z publika.

„Posledních dvacet let jsme se snažili s lidmi jednat tak, jak si přejeme, aby bylo jednáno s námi jako hráči. Neděláme tedy rozhodnutí na základě maximálního výdělku. Z dlouhodobého pohledu budování komunity, hráčské základny a vytváření her, které jsou zábava, vám přinese i maximální výdělek. To je vše.“

X