Last Train Home – Recenze

Vojtěch Marek

V první polovině října jsem vám přinesl preview chystané hry od Brněnského studia Ashborne Games, Last Train Home. Mé první pocity ze hry byly více než pozitivní, opravdu jsem měl pocit, že studio zvolilo výborný formát pro zpracování nelehkého tématu, které je obzvlášť pro „našince“ osobní. Ačkoliv jsem to v preview nezmínil, jeden z pokladů, který si má rodina drží jsou deníky mého pradědečka, který byl legionářem v první světové válce a své cesty si pečlivě zaznamenával. Byl jsem proto opravdu zvědavý, jak studio zpracuje poutavý, drsný námět posledních Československých legionářů, kteří jsou na zoufalé cestě Sibiří a jediné co se přejí je ve zdraví se vrátit ke svým rodinám. A tím víc potěšený jsem faktem, že Last Train Home je přes několik drobnějších technických problémů a pár lehce frustrujících momentů fantastickou hrou, nabízející překvapivě rozsáhlou nabídku chytře propojených mechanik, výborné vyprávění a příjemné audiovizuální zpracování.

Eskalace napětí

Při zahájení nové kampaně nabídne Last Train Home poměrně rozsáhlé možnosti upravení obtížnosti hry včetně několika přednastavených módů jako lehký průchod příběhem, nebo naopak výzvu pro kované taktiky. Pro recenzi jsem si vybral klasický střed, který vývojáři zamýšleli jako výchozí zážitek ze hry. V prvních hodinách pak hra skvěle naučí základy mechanik, které se později začnou nabalovat na sebe a propojovat s mechanikami novými, jako správa surovin, přidělování potravin, vylepšování vagónů vašeho vlaku a spotřeba munice. Hra začíná po konci první světové války, Ruskem zuří občanská válka a malá skupina legionářů, kterou dostává hráč na starosti, se vlakem hodlá za každou cenu vrátit domů. Již v prvních hodinách hry je jasné, že cesta nebude lehká. Potravin a střeliva je málo a morálka, jejíž výše má dopad na výkonost vašich svěřenců, rozhodně není neochvějná. Legionářům je jejich prozatímní vládou nakázáno udržet si neutralitu, je však velmi brzy jasné, že vzhledem k chování Rudé armády to bude nelehký, spíše nemožný úkol. Začíná tak přes 9000 kilometrů dlouhá pouť, protkaná extrémně nebezpečnými setkáními s příslušníky Rudé armády, ale také příjemnější, nebo naopak nešťastné momenty do kterých se legionáři dostanou při kontaktu s civilisty, kteří se sami snaží zotavit a přežít občanskou válku. Last Train Home výborně stupňuje napětí a sázky, které musí hráč podstoupit a během kterých na každém, sebemenším rozhodnutí záleží. Studio Ashborne našlo skvělý balanc mezi navyšováním napjaté situace jak vyprávěním, tak mechanikami a přiškrcováním zásob, které jsou nezbytné pro pokračování výpravy.

Legionář tvrdý chleba má

Jak tedy hra funguje? V Last Train Home se budete ocitat ve dvou hratelných módech. První, ve kterém strávíte nejvíce času, by se dal popsat jako „Kdyby Frostpunk jel na roadtrip“. Skrze rozsáhlou mapu aktuální lokace putuje váš vlak, který má možnost na povel zastavit, jet normální rychlostí která má optimální rychlost spalování paliva a také může zrychlit, čímž ale bude palivo spalováno rychleji. Okolo kolejí se pak nachází různě rozmístěné body zájmu, kam je možno vaše svěřence vyslat v malé četě na průzkum. Některé body nabídnou možnost vytěžit suroviny jako dřevo, ulovit ryby, nasbírat bylinky, nebo prohledat opuštěné chatrče. Každý z legionářů pak má různé vlastnosti (pozitivní i negativní) a pokud ve vyslané četě je bojovník s odpovídající vlastností, je pravděpodobné že surovin nalezne více. Například k jezeru je doporučeno vyslat legionáře s vlažností Lovec, nebo do opuštěné vesničky pak Lupiče. V obývaných vesnicích, nebo občasných nádražních městech pak je možno nalézt obchodníka, lékaře a později i depo, kde je možno kupovat i prodávat suroviny, jídlo, léky, střelivo, a i celé vagóny. Suroviny samotné slouží kromě obchodu hlavně k vylepšování vlaku. To rozhodně není dobré podcenit, vlak je pro vaše legionáře domov, pevnost bezpečí, místo, kde léčit zranění a posléze jedna z nejnebezpečnějších zbraní v jejich arzenálu, jelikož je možné jej obsadit dělem.

Kromě specifických vlastností má také každá postava své funkce jak v poli, tak při jízdě vlakem. Vzhledem k zoufalé situaci, ve které jsou, musí se i kuchaři a doktoři ujmout pušek a granátů, proto tedy jak legionáři získávají nové úrovně, je možné je učit nová povolání. Kulometčík tak po dokončení mise může pracovat na vylepšení vagónu, zatímco průzkumník se ujme vařečky v kuchyni. Zvyšováním úrovně rovněž bojovníkům přidělíte bod do jedné z pěti statistik (kondice, obratnost, inteligence, charisma, odhodlání) které ovlivní jejich schopnosti.

Druhým módem jsou pak specifické mise, které se točí kolem bojových nasazení. Najdete jich ve hře 40, některé jsou součástí hlavní příběhové linky, ale také je zde mnoho vedlejších misí, které jsou často spojeny s úkolem zadaným někým z řad civilistů. Při této části si nejde nevzpomenout na hry jako Commandos nebo Company of Heroes. Před zahájením mise si hráč složí svou četu, ideálně pečlivě vybranou z různých povolání jako medik, průzkumník, kulometčík atd. Rovněž je důležité mít na paměti stav munice, vyslat četu s pár kulkami a jednou lékárničkou v kapse by nejspíš dopadlo katastrofálně. Následně tak vedete skupinku napříč menší, mnohem detailnější mapkou lokace mise, sbíráte suroviny, které jsou rozmístěny po celé lokaci a bojujete s nepřáteli. K boji lze přistoupit buď tichým, plíživým způsobem, jelikož hra nabízí základní, ale funkční stealth model, nebo klasickým akčním způsobem kdy olovo lítá všemi směry. Legionáře je možno „přilepit“ k překážkám za kterými se budou krýt a snížit tak riziko jejich zranění či zabití. Vzhledem k tomu že jednotkám stačí jen pár dobře mířených zásahů a vzhledem k neustálému nedostatku munice, snažil jsem se vždy vyčistit co nejvíce nepřátel tichým způsobem. K tomu se obzvlášť hodí Průzkumník, který může odhalit kus zastíněné mapy kam vaši svěřenci nevidí a také hodit kámen který odláká nepřítele daným směrem. Když však dojde na onen pověstný „exkrement ve větráku“ a četa nepřátel si vás všimne, je na čase, aby kulometčíci rozložili svá hnízda, kterými pokryjí velký kus oblasti a jakýkoliv bláhový nepřítel měnící pozici tak najde brzký, nešťastný konec. Soubojový model není nijak složitý, ale je vcelku brutální, takže opatrnost je rozhodně na místě, tím spíš že pokud voják padne, lze jej postavit na nohy jen jednou. Pokud to koupí podruhé, tak si na jeho počest po skončení mise můžete s přeživšími připít a vyrazit dál.

Uspokojující stres

Čím dál se můj vlak dostal, tím víc jsem měl tendence neustále kontrolovat každou jednu statistiku, rozhlížet se po mapě po jakémkoliv záchytném bodu který by mohl přinést trochu úlevy mým legionářům a u každého rozhodnutí třikrát zvážil, zda volím správně. Last Train Home definitivně může být pro hráče stresující, tím spíš, když se na sebe nabalí několik nešťastných náhodných událostí, které podpoří mechaniky, které hrají proti vám. Například fakt že lehce později ve hře při každém zastavení vlaku začne nabíhat metr pozornosti nepřátel a když dosáhne určité úrovně, je možné že bude vlak objeven a nějakým způsobem poničen. A když zrovna provádíte rozsáhlé vylepšení vagónu? Holt, máte smůlu. Pokud ale dokážete zachovat klidnou hlavu a velet pevnou, ale i přátelskou rukou, Last Train Home nabídne vskutku fantastický zážitek, který pohltí na dlouhé hodiny. A postavit se výzvě čelem, najít kreativní řešení v zoufalé situaci a dostat svou partu o kus dál je velmi uspokojující pocit.

Mou jedinou výtkou by bylo již zmíněných pár technických problémů. Například z nějakého důvodu, ačkoliv hra na mé sestavě jede krásně a plynule, z nějakého důvodu ve chvíli, kdy se v některých misích objevil výbuch, hra se na 1-2 vteřiny kousla. Zatímco audio výbuchu a následné paniky nepřátel fungovalo dál, obraz prostě zamrzl. Hra se pak ale po vteřině chytla a vše bylo zpátky v normálu. Také myslím že pro méně zkušené stratégy by množství tabulek a informací v nich mohlo být lehce matoucí. HUD hry je plný tlačítek, každé dělá něco jiného a občas i mě trvalo dostat se na tabulku toho vojáka, kterému jsem se chtěl aktuálně věnovat a najít tu funkci, kterou jsem potřeboval vykonat (například nadopovat jej stimulanty, čímž se mu vyresetoval Unavený stav). V poslední řadě pak doufám že studio ještě zapracuje na titulcích hry pro ženské postavy. Ačkoliv je hra napsaná skvěle, z nějakého důvodu ženské postavy v některých situacích mluví jako by byly muži. Nejedná se sice o žádnou katastrofu, ale je to malá skvrna na jinak krásném obrazu, která by neměla být složitá odstranit.

Název hry: Last Train Home

Vývojář: Ashborne Games
Vydavatel: THQ Nordic