Legenda zvaná Princ z Persie

Minulý měsíc nám konečně po dlouhých 14 letech vyšel nový, plnohodnotný díl slavné herní série Prince of Persia. Není však úplně pravda, že by během této dlouhé doby nevyšlo nic jiného. Dočkali jsme se remaku druhého dílu a dvou mobilních her, které zpracovaly první dva díly v novém kabátě. 14 let je dlouhá doba. Vyrostla nám jedna generace puberťáků, pro které bude Prince of Persia: The Lost Crown prvním princem, kterého si zahrajou. Pojďme si my starší nostalgicky připomenout tu slavnou historii a ti mladší se snad něco přiučí.

@techraj.cz

Pixelové začátky perské legendy

Legenda začíná v roce 1989, kdy vychází její první díl s jednoduchým názvem Prince of Persia. Hra je z velké části dílem jednoho člověka jménem Jordan Mechner. Jak už to bývá u her této doby, celý příběh, tento termín používám velmi volně, začíná jak jinak než unesením princezny. Vaše postava je titulární princ z Persie, jinak bezejmenný, který má přesně 60 minut, aby princeznu zachránil, než ji zasype písek v obřích hodinách. Jo a z nějakého důvodu je blonďatý. Troufám si říct, že moje profesorka historie Předního Východu by měla jisté námitky. Ale to samozřejmě není podstatné. Hra nám nabídla celkem 12 úrovní, které byly na svou dobu celkem komplikované. Mapa se rozprostírala nejen v horizontálním směru, ale i ve vertikálním. Princ si musel dávat bacha na různé nepřátele, ale o život mu usilovaly různé pasti, jako padající podlaha či oblíbené čepele vyjíždějící odkukoli. Prince of Persia vyšla původně na Apple II, ale během jednoho roku se objevily porty na NES, DOS a další zkratky.

@igdb.com

První Prince or Persia byl velmi kladně přijat, a tak o čtyři roky později, píše se rok 1993, vyšel druhý díl s pod titulem The Shadow and the Flame. Design byl opět celý dílem Jordana Mechnera, ale oproti jedničce už nemusel kódovat sám. V příběhu se posouváme o pouhých 11 dní do budoucnosti. Za tu dobu se z Prince, ano stále nemá jméno, stal oslavovaný hrdina a žádá o  ruku Princezny, také bezejmenné, s čímž Sultán velmi neochotně souhlasí. Mimochodem, každý v týhle hře nemá jméno, jediný, komu se dostalo toho privilegia, je padouch a ten se jmenuje Jaffar. Zda je to ten samý, co v Aladinovi, nemám tušení. Nicméně nic dobrého netrvá věčně, a tak po  jedenácti dnech slávy přichází propad. Princ najednou vypadá jako žebrák a na jeho místě po boku Princezny je nyní Jaffar s princovou podobou. Je zřejmé, že touží jen po moci a ženský jsou mu ukradený, páč milou Princeznu uvrhne pod smrtící kletbu.  A tak Princi nezbyde nic jiného, než se probojovat zpátky, aby svou milovanou zachránil a Jaffara opět porazil. Upřímně, já bych se na to v téhle chvíli vykašlala a šla domů, kde snad aspoň někdo ví, jak se jmenuje. Oproti prvnímu dílu je grafika lepší a barevnější. Tentokrát má Princ na záchranu Princezny 75 minut. Za tu dobu náš hrdina čelí různým nepřátelům a pastím. Hra končí cliffhangerem, k jehož rozuzlení však nikdy nedošlo.

@igdb.com

První pokus o 3D

Konec devadesátých a začátek nultých let se nesl ve znamení prvních 3D her. A ani Prince of Persia tomu neunikl. V roce 1999 vyšel pod velmi originálním názvem Prince of Persia 3D. Bohužel neunikl ani problémům, kterými první 3D hry trpěly. Toporné ovládání a špatná kamera byly jen začátek. Grafika nebyla nic moc už v době svého vzniku a nezestárla velmi dobře. Příběh nikdy nebyl silnou stránkou předchozích her a nejnovější díl plně dodržel tuto tradici. Princ a Princezna jsou už nyní šťastně oddáni a stále bez jména. Nyní se vydávají na výlet k muži, jehož synovi byla Princezna původně zaslíbena. Asi aby se jim mohli vysmát do tváře. A hádejte co. Výše zmínění otec a syn mají jména, což může znamenat jen jediné. Po tomto sdělení vás jistě nepřekvapí, že je Princ uvězněn a Sultán  se ho snaží přesvědčit, aby se své milované vzdal, jen aby ho později na smrtelné posteli žadonil, aby ji opět zachránil. No prostě Princ opět zachraňuje, bojuje s nepřáteli a vyhýbá se pastím, tentokrát bez časového limitu, v příšerném prostředí a s ovládáním, ze kterého vám vstanou vlasy hrůzou. Oproti předchozím hrám je to dost velký skok v kvalitě směrem dolů a tak není divu, že na tento díl radši každý zapomíná. Kromě sběratelů samozřejmě. Prince of Persia 3D uzavírá první trilogii her, zvanou často Original trilogy (Originální trilogie).

@igdb.com

Písek a čas – správná kombinace?

Ani neúspěch předchozí hry nedokázal zničit Princovo dobré jméno. To, že žádné nemá, tu samozřejmě nehraje roli.  A tak v roce 2002 vychází Prince of Persia: Harem Adventures. Jedná se v podstatě o předělávku prvního dílu, akorát tentokrát princ nezachraňuje svou budoucí ženu, ale 7 žen sultánových v jedné verzi a v druhé se jedná a 7 sultánových dcer. Že by se tentokrát jednalo o 7 budoucích žen? Původně hra vyšla v monochronní grafice, která se v další verzi změnila na plně barevnou. Oproti původní verzi má hra pouze 7 levelů, jinak se od původního díla příliš neliší.

@igdb.com

Po vydání mobilní hry přebírá otěže Ubisoft, který přizve Mechnera, aby společně vytvořili reboot série v 3D  kabátě. Po neúspěchu Prince of Persia 3D, ač je Mechner zezačátku skeptický, nezabrání mu to ve vytvoření dobré hry. A tak vzniká Prince of Persia: The Sands of Time, první díl písečné trilogie, který vychází v roce 2003. I když je Princ stále bezejmenný, příběh je tentokrát o dost zajímavější. Princ a jeho otec cestují skrz Indii navštívit Sultána z Azadu. A protože cesta je nuda, nuda, šeď, šeď, rozhodnout se dobýt město nějakého Maharaji, který vlastní velmi vzácný artefakt hodiny, ve kterých jsou Písky času. Což se jim samozřejmě podaří a hodiny společně s dcerou Maharaji Farah nakonec předávají Sultánovi jako dárek. A protože má Princ  dohromady asi jen tři mozkový buňky, vypustí na radu proradného Vezíra písky ven. Ty samozřejmě promění většinu osazenstva v příšery a Princ musí bojovat o svůj život. Jelikož už jsme v moderních nultých rocích Princ nezachraňuje nebohou dámu v nesnázích, ale zmíněná dáme mu zdatně pomáhá, aby písky vrátil tam kam patří, tedy zpátky do hodin. Ono na nějaké zachraňování dámy, taky o to připraveni nebudete. Kromě pěkné grafiky, která ani dnes není tak hrozná, vyniká hra hlavně hrátky s časem. Princ totiž vlastní Dýku času, která mu umožňuje přetáčet čas a například i krátce zmrazit nepřátele v čase. Což dává hře zcela nový rozměr, a to včetně soubojů. Jinak prince čekají akrobatické kousky zahrnující například běhání po zdech, prostorové hlavolamy a samozřejmě nesmí chybět ani nepřátelé různých druhů a pasti. Nová trilogie měla dobře nakročeno do budoucnosti.

@igdb.com

Sands of Time měly slušný úspěch, a tak netrvalo dlouho a vyšel další díl, který na ten předchozí navazoval. Prince of Persia: Warrior Within vyšel v roce 2004 a hned na první pohled je dosti rozdílný od svého předchůdce. Oproti pohádkovým Sands of Time, je Warrior within mnohem vážnější a temnější. I celkový princův vzhled odpovídá nové atmosféře. V příběhu se  posouváme o 7 let dopředu, kdy nacházíme Prince na útěku před tvorem  jménem Dahaka. Princ zjišťuje, že je to strážce linie času, kterýho dost namíchlo, že si Princ s linií lehce pohrál, a tak ho nyní chce vymazat kompletně z časové linie. No prostě takový perský Inkivizitor akorát bez časové rukavice. Aby si zachránil život, vydá se Princ na ostrov času, aby zabránil pískům času vůbec vzniknout. Na ostrově čelí různým nepřátelům, pastím a prostorovým puzzlům. A i když hra předstírá, že máte možnost volby v jakém pořadí jednotlivé oblasti prozkoumáte, je to bohužel jen iluze, protože v určitém momentě zjistíte, že existuje jen jedna správná sequence. Do každé oblasti se podíváte většinou více než jednou, naštěstí je tenhle backtracking aspoň trochu narušen tím, že většinu oblastí vidíte jak v současnosti, kdy je vše zničené a rozbořené, tak i v minulosti, kdy to ještě funguje. Po celém ostrově jsou totiž rozesety časové portály, kterých je Princ schopen využít. Souboj je o něco komplexnější a nechybí ani oblíbené hrátky s časem. Díky velkému posunu v atmosféře, byla hra přijímána se smíšenými pocity, někteří byli rádi, že je hra o něco dospělejší než předtím, jiní zase preferovali pohádkovou atmosféru Sands of Time. Nicméně hra byla natolik úspěšná, aby vznikl i třetí díl.

@igdb.com

Celkově úspěšném druhém díle na sebe ten třetí nenechal dlouho čekat. Prince of Persia: The Two Thrones vychází v roce 2005 a nabízí to nejlepší z obou předchozích her. Příběh navazuje na tajný konec druhého dílu, který jste mohli odkrýt pouze, pokud jste sesbírali všechny Life Upgrades. Pozor teď přijdou spoilery, byli jste lehce varováni. V alternaticním konci totiž nebojuje Princ s Císařovnou času Kaileenou, ale se samotným Dahakou a zachrání tak Kaileenu od její předpovězené smrti a Písky času  tak nejsou nikdy vytvořeny. A jelikož už Dahaka neexistuje, aby Princi omlátil o hlavu největší zásah do časové linie ever, můžete se dotyčný vesele vrátit zpátky domů do Babylónu a ex-císařovnu/písky času si veze s sebou. Jelikož Písky času nikdy nevznikly, v této časové linii našli Vezír, ano ten padouch z Písků času, a jeho Maharaja najdou hodiny na ostrově času prázdné a přirozeně hned vědí, že Babylón je správné místo, kde je hledat. Princ a Kaileena jsou hned při příjezdu zajati a ex-císařovna svému osudu, coby náplň do přesýpacích hodin nakonec stejně neujde. Princ je díky pískům lehce modifikován a vyvine se u něj druhá persóna, která zosobňuje všechny jeho horší stránky osobnosti a je sním celkem sranda. Velmi překvapivě je pojmenován Dark Princ a sem tam převezme nad Princem nadvládu. Díky tomu, že v podstatě napůl písečné monstrum, kterému vystřeluje z ruky dlouhý řetěz, je hraní za něj úplně jiné. Ve hře Prince opět čekají akrobatické, kousky, pasti a prostorové puzzle a samozřejmě různé druhy nepřátel. Atmosféra je tak něco mezi předchozími hrami, ani moc pohádková, ani příliš temná a slovní přestřelky mezi Princem a jeho temnějším já stojí za to. Za mě osobně je třetí díl nejlepší, který má z obou předchozích her to nejlepší.

@igdb.com

A zase tu máme reboot

Po úspěchu písečné trilogie jsme se samozřejmě dočkali i dalších her, které se snažili těžit z její popularity. V roce 2005 vychází Battles of Prince of Persia na Nintendo DS. Nejedná se tentokrát o akční adventuru, ale o tahovou startegii doplněnou o prvek sbírání karet. Příběh se odehrává ještě před Warrior Within, kdy už je  Princ na útěku před Dahakou a náhodou rozpoutá válku mezi Indií a Persií. Touhle hrou se autoři snaží vysvětlit jak se z veselého prince stal smutný král, ne pardon to patří jinam, samozřejmě jsem chtěla říct jak se z něj stal cynik a drsňák. V roce 2006 vychází všechny tři díly v jednom balíku. V roce 2007 zase vychází nová verze první hry. Jedná se v podstatě o tu samou hru v hezčím designu a s pár novými prvky jako je roll nebo backflip. 

@igdb.com

No a v roce 2008 se dočkáváme dalšího rebootu. Prince of Persia, bez jakéhokoli podtitulu, jako by se snažil odpoutat od svých předchůdců. Ať už mluvíme o celkovém vzhledu, gameplayi či příběhu, všechno bylo jiné. Grafika je tentokrát spíše lehce komiksového rázu a Princ má ve svém arzenálu meč a kovovou rukavici, kterou může použít nejen proti nepřátelům, ale i k různým akrobatickým kouskům. I když Princ je tentokrát spíše přezdívka než označení jeho královského původu. Vypadá spíš jako dobrodruh, který se toulá světem. Na začátku příběhu se Princ prodírá bouří a hledá svého osla Farah. Poté, co se vymotá z bouře doslova naráží na Eliku, princeznu Ahurů, která je na cestě do Chrámu, aby zastavila zlého boha Ahrimana, který se snaží dostat ze svého vězení, kam ho uvrhl hodný bůh Ormazd, který se pak někam zdekoval. Klišé já vím, ale zlepší se to jak postupně příběh odhalujete. Princ jak jinak se krásce rozhodne pomoci, a tak na něj čekají celkem čtyři oblasti, které je potřeba osvobodit od Ahrimanova vlivu, který tam rozšiřují jeho čtyři nohsledi. S každým z nich se několikrát utkáte a na každého platí jiná strategie. Jinak se to opět hemží akrobatickými kousky, pastmi a prostorovými puzzly. Hra byla celkově dobře přijímána i když nějaký ten kritik, kterému se nelíbil odklon od předchozích her, se taky našel. Bohužel výdělky taky nebyli příliš veliké, a tak i když hra měla celkem otevřený konec, plnohodnotného pokračování jsme se nedočkali.

@igdb.com

Plnohodnotné pokračování sice nevyšlo, ale přece jen něco málo vyšlo, aby to lehce příběh rozšířilo. Jednak se nám dostalo DLC pojmenované Epilogue, které ovšem vyšlo pouze na konzole a nikdy na PC. Pozor následuje spoiler. Poté, co se Elika obětovala, aby Ahrimana opět uvěznila a Princ za zhruba 10 min zase všechno oč jsme se snažili celou hru odčinil, jen aby jí opět oživil, je na něj Elika jak se patří naštvaná. Oba se schovávají v podzemním paláci, aby přežili Ahrimanovu pomstu na světě. Elika se snaží dostat ke svým lidem, aby mohli vytvořit jakýs takýs odboj a Princ ji neodbytně následuje, i přes její námitky. DLC je tak zhruba hodina až dvě hraní, a přesto končí s otevřeným koncem. Na ten pak navazuje hra Princ of Persia: The Fallen King, která vyšla na Nintendo DS. Princ a Elika šli každý svou vlastní cestou, aby se pokusili porazit Ahrimana. Princ se vydává najít krále vládnoucího v The City of New Dawn, který je prý schopný Ormazda přivolat znovu zpátky. Setkává se Zalem, který se mu představí jako jeden z králových Magi. Společně se pokouší odstranit korupci, která město pohlcuje. Hra nebyla celkově špatná, ale měla příšerný ovládání. Ale ani tentokrát jsme se nedočkali definitivního konce a už se asi pravděpodobně nikdy nedočkáme.

@igdb.com

Zase se vracíme k pískům

Prince of Persia: The Forgotten Sands vychází v roce 2010 a to rovnou ve čtyřech různých verzích. Všechny dějově spadají do období mezi Sands of Time a Warrior Within. Hlavní verze, ta co byla nejvíc propagovaná, vyšla na PC, PS3 a Xbox360. V ní se Princ vydává na pokyn svého otce za svým bratrem Malikem, aby ten ho naučil vládnout. Avšak po svém příjezdu nalezne město v obležení nepřátel, kteří se snaží získat přístup k Armádě Krále Šalamouna. Tu nakonec vypustí sám Malik, v zoufalém pokusu zničit nepřítele. Kromě písečných kostlivců, vypustí i ifríta Ratashe, který armádu vede. Oba bratři nakonec skončí jednou půlkou pečeti, která armádu držela na uzdě. Aby kostlivce i jejich ohnivého šéfa, zase odkázali do patřičných mezí, je potřeba pečeť opět spojit. Princ se při svém bloumání městem spojí džinem (džinkou?) Razií, která se proti Ratashovi, kdysi dávno, spojila s Králem Šalamounem. Aby měl Princ vůbec nějakou šanci, poskytne mu nějaký ty magický síly, jako přetáčení času a ovládání čtyř elementů. Většina soubojů je ve stylu Hack ‚n‘ Slash proti obří hordě nepřátelů, sem tam se setkáte s bossem.  Hra vyniká hlavně v akrobatických sekcí a v prostorových hlavolamech. Souboje se po nějaké době slívají do jednoho. I tak to byla celkově dobrý hra.

@igdb.com

Kromě hlavní verze existují ještě další tři, každá s  jiným příběhem. Ve verzi pro Nintendo Wii bojují Princ a džin Zahra s myslící rostlinou, zatímco prozkoumávají ruiny starověkého města.  Ovládání samozřejmě naplno využívá Wii ovladače a nunchaku. V PSP verzi hledá Princ ohnivého ducha Ahihuda, který zabíjí královské potomky, aby zabránil naplnění proroctví, podle kterého ho nějaký ten královský potomek má zabít. Princ se spojí s duchem času Helem, osvobodí její sestry a Ahihudu zabije. Říkám se jestli by to takhle dopadlo, kdyby Ahihuda prostě na proroctví hodil bobek. Poslední odlišnou verzí je ta na Nintendo DS. V ní je Princ unesen kultem, jehož mistr chce použít Princovu krev a Raziinu magii, aby se stal všemocným. Princ ztratí paměť, ano zní to jako telenovela, a společně s Razií se vydají získat zpátky jeho vzpomínky a její magii. PSP a DS verze jsou obě 3D scrolling a Princ se pohybuje v horizontálním či vertiklním směru v závislosti na situaci. Po Forgotten Sands byl i Princ na nějakou dobu zapomenut.

@igdb.com

A jak to bylo dál?

Čtrnáct dlouhých let jsme museli čekat na další plnohodnotnou hru ze světa Prince of Persia. I když jsme nedostali novou hru, přece jen jsme nebyli plně ošizeni. V roce 2013 vyšel remake druhého dílu původní trilogie The Shadow and The Flame. V roce 2018 jsme se dočkali, dodnes hratelné, mobilní verze první hry pod názvem Prince of Persia: Escape a v roce 2022 vyšel její druhý díl. No a pak jsme se konečně dočkali další plnohodtné hry s názvem Prince of Persia: The Lost Crown o níž si můžete přečíst v naší recenzi. A co čeká Prince dál? V roce 2020 Ubisoft oznámil, že pracují na remaku Sands of Time, který měl původně vyjít v roce 2021. Bohužel hra byla už několikrát odložena, takže bůhví, kdy se jí dočkáme, ale snad už brzy.

X