Microsoft, technologický obr s rostoucími příjmy, oznámil další vlnu propouštění. Přibližně 7000 lidí, tedy 3 % pracovní síly, přijde o práci napříč všemi odděleními. A přestože není potvrzeno, kdo přesně bude zasažen, mračna se opět stahují i nad herní divizí ve které má Microsoft Xbox, Bethesdu a Activision Blizzard.
V lednu 2024 Microsoft propustil 1900 lidí výhradně z herní sekce. Tehdy šlo o konsolidaci týmů po akvizici Activisionu. Už v roce 2023 navíc firma provedla největší škrty za poslední roky a zasáhla i vývojáře Halo Infinite ve studiu 343 Industries.
A zvěsti o dalším propouštění v roce 2025 se šíří po síti rychlostí blesku.
Microsoft škrtá, vývojáři se organizují
V kontrastu k těmto zprávám působí oznámení o novém odborovém svazu – The Overwatch Gamemakers Guild, který sdružuje téměř 200 vývojářů z týmu Overwatch. Tato organizace zahrnuje pracovníky napříč celým studiem – od designérů přes programátory až po audio inženýry a QA testery.
Podle neutrálního arbitra většina zaměstnanců podepsala autorizační karty nebo projevila podporu online. Microsoft svaz oficiálně uznal – v souladu se svou dohodou o pracovní neutralitě, kterou uzavřel v roce 2022 s Communications Workers of America (CWA).
„Po letech stresu, výpovědí a nevyhovujících podmínek je načase organizovat se. Společně můžeme zlepšit nejen naše pracoviště, ale i kvalitu samotných her,“ uvedl Foster Elmendorf, senior test analytik a člen organizačního výboru.
Dlouhou dobu byl Microsoft považován za jednu z mála velkých firem, která aktivně nebrání unionizaci. V roce 2023 firma dokonce zveřejnila pro-odborovou reklamu ve Washington Post. Odbory vznikly například u týmu World of Warcraft, kde podle producenta Samuela Coopera Microsoft pomohl proces usnadnit.
Ale letos v dubnu 2025 se situace přiostřila. Členové ZeniMax Workers United-CWA (další odborový svaz pod CWA) hlasovali „drtivou většinou“ pro možnost vyhlášení stávky, pokud se nepodaří dosáhnout pokroku v kontraktačních jednáních, která trvají už skoro dva roky.
Vývojáři her usilují o stabilní pracovní místa, férové mzdy a také zachování možnosti práce na dálku, která se osvědčila nejen v pandemii, ale i jako efektivní způsob, jak tvořit hry napříč kontinenty. My hráči přejeme, aby už nemuselo docházet k tak drastickým propouštěním. Doufáme, že se studia s vývojáři dokáží dohodnout, a že místo škrtů se zaměří na podporu těch, kteří tvoří světy, do kterých tak rádi utíkáme.