Spor mezi herním gigantem Nintendo a nezávislým studiem Pocketpair ohledně populární hry Palworld není žádnou novinkou – tahle právní tahanice trvá už několik měsíců a přitahuje pozornost nejen hráčů, ale i vývojářské komunity.
Zatímco v Japonsku už probíhá soudní řízení, v USA se situace přiostřuje: Nintendo si systematicky patentuje herní mechaniky, týkající se používání „chytatelných bytostí“ jako mountů a tím si zajišťuje zbraně, které by mohly vést až k oficiální žalobě.
Ačkoliv se zatím nejedná o hotovou věc, krok za krokem se rýsuje možnost americké patentové války, která může ovlivnit nejen budoucnost Palworldu, ale i vztah mezi velkými korporacemi a indie vývojáři. Co přesně Nintendo plánuje? A jak se Pocketpair brání? Shrňme si aktuální vývoj.
Právní pozadí sporu
Nintendo a The Pokémon Company zahájily právní ofenzivu proti nezávislému vývojářskému studiu Pocketpair, které stojí za populární hrou Palworld. V září 2024 podaly žalobu k tokijskému okresnímu soudu, ve které tvrdí, že Palworld porušuje tři jejich patenty.
Tyto patenty se týkají základních herních mechanik jako je chytání tvorů, přepínání mezi bojem a jízdou na tvorech nebo využívání předmětů pro interakci ve virtuálním prostoru.
Nintendo se odvolává na technické specifikace, které údajně chrání tyto mechaniky jako výhradní duševní vlastnictví. Jedná se o nebývale razantní krok i na poměry této tradičně přísné japonské společnosti.
Rozšíření sporu do USA
Nintendo ale neskončilo jen u japonských soudů, kde bude mít velice silnou pozici. V průběhu roku 2025 podalo hned několik nových patentových přihlášek v USA, specificky zaměřených na mechaniky, které se objevují v Palworldu.
Mezi nimi vyniká přihláška č. 18/652,883, jež byla po úpravách schválena a čeká na formální vydání patentu. V kombinaci s již udělenými patenty č. 12,179,111 a 12,220,638 si tak Nintendo buduje základnu pro možné soudní řízení i na americké půdě.
Podle mnohých odborníků to vypadá, že cílem je přímá patentová žaloba vůči Pocketpairu ještě během letošního léta. Rozsah žaloby zatím není znám, ale vše nasvědčuje tomu, že Nintendo si připravuje komplexní právní zbraň.
Dopad na hru Palworld
Obavy z patentového sporu už měly přímý vliv na hratelnost Palworldu. Vývojáři z Pocketpair byli nuceni odstranit nebo přepracovat některé herní mechaniky, které byly předmětem sporu.
Například možnost vyvolat tvora pomocí „Pal Sphere“ byla zcela odebrána a plachtění na zádech tvorů bylo nahrazeno kluzákem. Takové změny měly za cíl minimalizovat riziko porušení patentů.
Přesto část hráčů tyto změny vnímala negativně, ne protože změnily unikátní herní styl, který byl klíčem k obrovskému úspěchu titulu, ale vnímají, že to bude nebezpečný precedenc i pro vývoj dalších her. Pocketpair tak balancuje mezi zachováním zážitku a nutností právní obrany.
Argumenty Pocketpair
Pocketpair se brání tím, že mechaniky, na které se Nintendo odvolává, nejsou ani nové, ani unikátní. Ve svých podáních soudům uvádí příklady z her jako The Legend of Zelda, Tomb Raider, ARK: Survival Evolved nebo Titanfall 2, kde se podobné prvky objevily dříve než v Pokémon hrách.
Tím chtějí ukázat, že Nintendo se snaží patentovat běžné prvky herního designu, které nelze považovat za originální. Tato strategie má za cíl zpochybnit platnost samotných patentů. Pocketpair navíc tvrdí, že některé mechaniky byly v Palworldu upraveny ještě před udělením amerických patentů, a tedy k žádnému porušení nemohlo dojít.
Dopady na herní komunitu
Mnoho hráčů i vývojářů vyjadřuje obavy, že patentování běžných herních prvků může do budoucna výrazně omezit kreativitu v oboru.
Zatímco je pochopitelné, že Nintendo chrání své značky, v tomto případě si část veřejnosti myslí, že přestřelilo. Palworld přinesl do světa Pokémon-like her svěží vítr a nové mechaniky, přesto se nyní musí bránit na dvou frontách. Na sociálních sítích se objevují výzvy k bojkotu Nintenda a vznikají kampaně na podporu Pocketpairu, který je vnímán jako outsider bojující proti korporátní moci.
Budoucnost sporu
Co se stane dál, je zatím nejisté. Nintendo sice získalo nový americký patent a má připravenou půdu pro soudní žalobu, ale může se stát, že nakonec k žádnému řízení nedojde.
Je možné, že společnost přehodnotí rizika a reputační škody, které by případný neúspěch mohl způsobit. Pocketpair mezitím pokračuje ve vývoji a vylepšování Palworldu a věří, že má dostatečné argumenty na svoji obranu.
Celý spor se tak může stát precedentem, který rozhodne, jak se bude v budoucnu nakládat s herními mechanikami jako s patentovatelným duševním vlastnictvím.
Komentář: Kdo tady koho kopíruje?
Nelze popřít, že Palworld od studia Pocketpair čerpá silnou inspiraci z Pokémon univerza – od nápadně známého házení „pal-ballů“, přes design některých stvoření, až po vizuální a herní prvky, které evokují styl Nintenda. Dá se říct, že šlo o cílenou provokaci vůči fanouškovské základně Pokémonů – a reakce Nintenda byla v tomto ohledu zcela očekávatelná.
Na druhé straně by si však měl i japonský gigant zamést před vlastním prahem. Historie pamatuje, že samotní Pokémoni čerpali inspiraci z Dragon Quest Monsters nebo Shin Megami Tensei. Herní průmysl je plný nápadů, které se neustále vyvíjejí, a z pohledu hráčské komunity bude těžko pochopitelné, že americké soudy vůbec uznají patenty na základní herní mechaniky – zejména takové, které už desítky let používají stovky titulů napříč žánry.
Palworld cílí na trochu jinou komunitu než Pokémoni. Přitahuje hráče, kteří po klasických Pokémon hrách hledají něco drsnějšího, nebo ty, kteří kvůli navázání her na konzole Nintendo neměli možnost Pokémon hry vůbec vyzkoušet.
Namísto právních válek by se možná vyplatilo, kdyby Nintendo zvažovalo vydání svých titulů i na jiné platformy. Otevřenost by mohla přinést víc než žaloby – nejen v tržbách, ale i v důvěře hráčů.