Piranha Bytes sice nepatří mezi giganty herního průmyslu, do jeho historie se však nesmazatelně zapsalo svou sérií RPG her Gothic a vybudovali velmi loajální komunitu fanoušků, kteří na jejich hry nedají dopustit. Ačkoliv Německé studio nikdy neprorazilo do AAA sféry, do svých dalších sérií jako Elex a Risen vždy dali maximum a dlouhou dobu patřili mezi jedno z mála studií, které udržovalo naživu takzvaný AA standard (který se až v posledních letech vrací na výsluní díky hrám jako Hellblade, Remnant nebo Greedfall).
Bohužel, jak název článku již napověděl, vypadá to, že studio po celých sedmadvaceti letech existence zavře dveře. Oficiálních informací prozatím není mnoho, ale problémy studia začaly již vloni kdy Piranha Bytes opustil jeden z posledních vetránů, Björn Pankratz a to kvůli neshodám ve studiu. Údajně vývojáři chtěli vytvořit nový Gothic zatímco Björn trval na pokračování v sérii Elex. Nedlouho na to vyšlo na povrch, že studio na tom vůbec není dobře po finanční stránce. Ačkoliv Piranha Bytes nejspíš nikdy nevydělávala peníze srovnatelné s jinými většími RPG studii jako CDPR či Bioware, jejich poslední hra Elex 2 se jednoduše prodávala tak špatně, že studio se v listopadu 2023 dostalo velmi blízko bankrotu.
Celé situaci pak bohužel nepomáhá fakt, že Piranha Bytes je vlastněna konglomerátem Embracer Group který po loňském fiasku, během kterého se firmě pod rukama rozsypala smlouva v hodnotě dvou miliard dolarů, zavírá svá studia jedno za druhým. Celá situace okolo Embracer Group by si určitě zasloužila vlastní článek, málokdy totiž vidíme obří firmu během jen pár let vyšplhat mezi jedny z největších vydavatelů na světě, jen aby se vzápětí změnila v absolutní katastrofu, která s sebou smete z povrchu zemského studia, jejichž jména v herní sféře figurují již desítky let. Vzhledem k těmto okolnostem však Piranha Bytes neměla šanci od svého majitele získat jakoukoliv finanční injekci a výsledkem pak je již i uveřejněný dopis, jež zaměstnanci studia dostali ke své výpovědi. Dle nepotvrzených informací Embracer dal šéfům studia časovou lhůtu, během které mohou svou novou hru nabídnout jinému vydavateli, ale vzhledem k již započatým vyhazovům bych této možnosti velké šance nedával.
Co říci závěrem. Jen během loňského roku ztratilo práci přes 6500 herních vývojářů. Přes 30 studií zavřelo dveře, mezi nimi i stálice jako Volition po jejich, bohužel mizerném, rebootu Saints Row. A ačkoliv 2024 sotva začalo, již nyní víme že tvůrce enginu Unity plánuje další obří vlnu propouštění a nyní nás opouští Piranha Bytes. Ačkoliv skvělých her vyšlo v posledních měsících až překvapivě mnoho, občas je těžké se při takových novinkách radovat nad tímto naším koníčkem.