Dostal se k nám do redakce early access dlouho připravovaného závodního simulátoru Le Mans Ultimate. Jakožto nadšenec automobilových závodů jsem nemohl být více nadšený a okamžitě jsem se pustil do všeho, co tahle preview verze nabízí. Velké poděkování patří Motorsport Games za udělení klíče a taktéž zpětnou podporu. Děkujeme a přejeme hodně úspěchů s nejnovějším závodním simulátorem!
Le Mans Ultimate to bere vážně
Už ze samotného názvu vám bude jasné, o jakou hru se jedná. Není to žádný všeobecný simulátor, který by pokrýval nejrůznější kategorie okruhového závodění. Tohle je licencovaný produkt, zobrazující šampionát vytrvalostních závodů pod hlavičkou WEC. A už tady je vidět, kolik práce do hry vývojáři vložili. Všechno je oficiálně brandované, auta vypadají tak, jak je známe z reálných závodů a tratě byly laserově skenovány. Tahle kombinace dotváří dojem, že se nejedná o pouhý simulátor, ale že se skutečně účastníte závodního víkendu.
Jízdní model vás odmění
Když se ale bavíme o simulátorech, mnohdy je gameplay víc než grafika. Pokud jste už někdy hráli hry od Studio 397, budete se cítit tak trošku jako doma. Le Mans Ultimate si zakládá na tom, v čem byl rFactor 2 vynikající. V aktuální early access verzi hry máme k dispozici 3 kategorie aut. Le Mans Hypercar, LMP2 a GTE. S velkým potěšením můžu říct, že od prvního okamžiku poznáte, že řídíte jinou kategorii auta. To, co vám dovolí Hypercar nemůžete očekávat od třídy GTE a naopak, zacházení jako s GTčky si nemůžete dovolit u aut LMP2.
Dalším velkým faktorem je model pneumatik. Hra respektuje pravidla WEC, a tak tady z boxů vyjíždíte se zcela studenými pneu. Člověk si řekne, že se to po pár zatáčkách změní, nicméně trvá 2-3 kola, než pneu začnou mít požadovanou výkonost a nabídnou vám očekávaný grip. Opotřebovávání je taktéž velkým strašákem, protože je nutno gumy zatěžovat rovnoměrně. Pokud to nejde, ať už kvůli layoutu tratě nebo z důvodu špatného nastavení, nejde to vyřešit ničím jiným, než návratem do garáže a laděním nastavení auta. Tady bych se ještě zdržel hodnocení, protože hra udělala teprve první krůčky, a spíše jsem si užíval samotnou jízdu, než detailní tuning aut. Faktem zůstává, že samotný požitek z jízdy je už teď na velmi vysoké úrovni.
Problémy tady ale stále jsou
Zatím to vypadá, že je vše zalité sluncem a hra běhá bez sebemenších problémů. To ale není úplně pravda. Je nutno mít na paměti, že se jedná o early access. Hra tedy není finálním produktem a bugy nebo problémy při hraní jsou očekávané. Pro mě osobně tím největším problémem byly propady FPS. Hru jsem nehrál na nijak výkonném stroji, nicméně, pokud jsem byl na trati sám, dosahoval jsem FPS nad 150 při low-medium detailech. V momentě, kdy jsem se dostal do části okruhu, kde je více objektů nebo textur, FPS razantně padaly dolů. To stejné se týká ostatních aut na dráze. Když jedete sami, například v kvalifikaci, hra běhá poměrně plynule a není zde problém. V momentě, kdy jsem se dostal do závodu a závodil jsem se všemi kategoriemi, frame rate šel instantně dolů.
Kolísající FPS ale neberu jako nějaký neřešitelný problém. V době psaní tohoto článku dostala hra už dva hotfixy a jsou v očekávání další updaty, které by měly zlepšit i optimalizaci celé hry. V aktuální verzi je možné hru zakoupit na Steamu za 29,99€ a za tuto cenu dostanete 7 tratí, 3 kategorie automobilů a obrovskou dávku zábavy, ať už v offline nebo online režimu. Jestli jste fanouškem sim-racing her, Le Mans Ultimate si vaší pozornost rozhodně zaslouží.