​Realistický dotek ve virtuální realitě je na dosah

Vědci z Jižní Koreje pracují na novém haptickém modulu, který umožní doslova “cítit” to, co se děje ve virtuálním světě. Tento tenký, flexibilní a bezdrátový systém slibuje revoluci v oblasti virtuální a rozšířené reality tím, že přenáší realistické hmatové vjemy přímo na pokožku. Čeká nás opravdu nový styl hraní jaký známe zatím jen z filmů jako je Ready Player One?

Přenos doteku. studie @ DOI: 10.1126/sciadv.adt483

Co je haptický modul?

Haptický modul je zařízení, které se přiléhá přímo na kůži a pomocí speciálních bodů vytváří pocit doteku, tlaku nebo vibrací. Nově vyvinutý modul využívá tzv. ploché kuželové dielektrické elastomerové aktuátory (FCDEA), které jsou schopny generovat širokou škálu hmatových vjemů s vysokou přesností a rychlostí.

Model představený v této vědecké práci má jen 1,1 mm na výšku, váží pouhých 32 mg a dokáže vygenerovat sílu přes 2 newtony – tedy dost na to, aby na kůži vytvořil citelné vibrace i tlak.

Na rozdíl od běžných vibrací v gamepadech by měl modul zvládnout:

  • simulovat konkrétní tvary, písmena nebo pohyby,

  • rozlišovat textury a tvrdost povrchu,

  • reagovat na dotyk a předávat haptickou informaci dál.

Uživatelé rozpoznávají doteky bez obtíží. studie @ DOI: 10.1126/sciadv.adt483

Ideální pro hráče a VR

Je otestováno, že modul zvládá obousměrnou komunikaci – nejen že vám „řekne“, co se děje ve hře, ale umožní přenést váš dotyk třeba jinému hráči. To je zásadní pro budoucí sociální VR interakce, například v metaverzu nebo v online hrách nové generace.

Ve hrách by mohla tato technologie umožnit:

  • cítit zpětný ráz při výstřelu,

  • rozpoznat směr zásahu nebo vibrace při poškození z boku,

  • simulovat různé povrchy při běhu nebo lezení,

  • přenést dotyk jiného hráče v online světě.

Vývojáři mohou moduly připevnit na prsty, dlaně, předloktí nebo i záda – každé místo lze kalibrovat podle citlivosti. Testy ukázaly, že uživatelé rozpoznali různé vzory a vibrace s přesností přes 98 %.

Modul funguje bezdrátově přes Bluetooth, napájí se z miniaturní baterie a využívá vysokonapěťové, ale bezpečné impulzy. Zároveň spotřebuje méně než 1 W energie, což umožňuje dlouhé používání bez nutnosti častého dobíjení.

Přenos doteku probíhá pomocí miniaturních bodů. studie @ DOI: 10.1126/sciadv.adt483

Technologická revoluce

Ještě se neví, kdy a kde se technologie objeví komerčně. Ale možnosti jsou obrovské – od VR titulů po klasické konzolové hry s rozšířeným haptickým vybavením. Pokud se této technologie chytí velcí hráči jako Sony, Valve nebo Meta, můžeme se těšit na novou éru interaktivního hraní.

Bude to pokračování smyslové revoluce v hrách?

X