Recenze 5. série Drive to Survive

Žijeme ve zlaté době streamingu. Ať se nám to líbí více nebo méně, filmy, seriály, dokumenty se nám z kin a televizí, přesunuly do počítačů nebo do telefonů. Streamovacích služeb je v České republice už tolik, že pokud je všechny poctivě platíte, na jeden bankovní účet, to může být skutečně velká zátěž. Dneska se podíváme na dokument z dílny streamovacího giganta Netflix. Dokument, který pokrývá sezónu Formule 1. Dokument, který ve světě formulových fanoušků, budí obrovské emoce.

Drive to Survive jako náhled do duše formulového fanouška

Měl bych asi začít tím, že se považuji za obrovského fanouška Formule 1. Sport sleduji, včetně přestávky, do roku 2005. Když se tedy poprvé objevil seriál Drive to Survive (česky Touha po vítězství), přistupoval jsem k němu velice opatrně. Osobně nemám tolik v oblibě snahu, zfilmovat každý jeden sport nebo hru. Samozřejmě mi neunikly film Rush (2013), nebo dokument Senna (2010)  či Schumacher (2021). To se ale bavíme o velice specifických částech sportu, rivalitách nebo, o jediném jezdci. Jenomže, jak chce Netflix nacpat do 10 epizod, celou sezónu Formule 1, čítající 20 a více závodů? Ukousnuli si velké sousto…

Nádherné záběry, už míň věrohodná hodnota

Seriál Drive to Survive už má za sebou celých 5 sérií. Každá jedna série pokrývá jednu celou sezónu Formule 1. V té poslední, se fanoušci i jezdci dočkali revoluční změny pravidel. Auta se prakticky obrátila vzhůru nohama. Příslib před sezónou byl tedy jasný. Promíchání sil skrze startovní pole, těsnější souboje na trati a, pokud možno, souboj o mistrovský titul do posledních metrů (rok 2021 entered the chat..)

Čeho jsme se opět dočkali jsou fascinující záběry z trati, i mimo ni. Technologie v dnešní době umožňuje sledovat závod, ze všech různých úhlů. To napomáhá filmařům použít tak dokonalé záběry, až z toho přechází zrak. Nové auta vypadají fantasticky, a zpomalené záběry v seriálu jsou pastva pro oči. Co už bylo méně působivé byly doplňující komentáře jezdců, šéfů týmu nebo komentátorů. Pokud sport sledujete aktivně, všimnete si, že na obrazovce běží záběr z trati, nicméně použité týmové rádio je úplně z jiného závodu. Záměr? Asi ano..proč? Nechápu.

Drive to Survive jako dokument nebo zbytečná dramatizace?

Dobře, pokud se na seriál díváte jako úplný lajk, tyhle detaily vám nepřijdou nijak zvláštní. Na první dobrou to celé působí jako hrozně intenzivní a dramatický souboj na trati, kde jde o život. Což je pravda, ale i trochu fikce. Pravda je, že jezdci každý centimetr na trati riskují svůj život. Pravda je, že Formule 1 je sama o sobě velice dramatická. Fikce už ale je, že každý moment závodu, každý jeden záběr je krvelačný souboj jezdců kolo na kolo. Tohle mi přijde, jako největší kámen úrazu celého Drive to Survive seriálu. Proč tady existuje potřeba dramatizovat něco, co už ve své podstatě je napínavým sportem? Jediné čeho dosáhneme, jsou noví fanoušci, kteří na základě seriálu, budou očekávat nemilosrdnou bitvu v každém kole, a nakonec budou zklamaní tím, když uvidí, že mnohdy převládá taktika nad surovou bitvou na trati.

Samotní autoři ze studia Boxtobox Films si ze sebe v 5. sérii dělají trošku srandu. Předchozí sezóny totiž rozpoutaly mezi fanoušky opravdové vášně. Seriál schytával neuvěřitelný hate na sociálních sítích, za to jak je seriál nevyvážený, jak ukazuje zkreslená fakta, a jak už to vlastně není dokument. Je úžasné, se tvůrci sledují feedback, a sami v 5. sezóně přiznávají, že už jsou více akčním snímkem než dokumentárním dílem. Hands down, oceňuji tuhle sebereflexi!

Tahle změna je v nových dílech znát, na každém kroku. Přestože epizody nesledují závodní kalendář závod po závodu, a skáčete ze začátku sezóny, někam doprostřed, a pak zase zpět, objevují se zde skutečné události, které jsou doplněné o úžasné komentáře jezdců nebo týmových šéfů. Člověk dostane okamžitě jiný pohled na celý závod, nebo klidně na celou sezonu. Umělá dramatizace se sice stále děje, ale letos se daří tvůrcům ji držet na uzdě, a tempu seriálu to jenom prospívá.

Pro koho je tedy seriál určen?

Jak to tedy vlastně celé shrnout? Má to cenu obětovat tomu váš čas? Pokud si platíte Netflix, ale už zkoumáte knihovnu a nevíte co si pustit, určitě tomu dejte šanci. Jestliže nejste příznivcem královny motorsportu, možná vás to vtáhne a nepustí. Dostanete nádherné záběry, obrovskou kupu informací a k tomu všemu, si ukoušete nehty. Pokud jste fanatikem Formule 1, pravděpodobně jste už minimálně jednu, dvě série viděli. Nová, pátá série se drží mnohem víc při zemi, a po posledních dvou masakrech se opět dočkáváme skvělého shrnutí sezóny. Ale pozor, je to pořád Netflix.

Name: Drive to Survive

Description: Boxtobox Films
Vydavatel: Netflix
Žánr: Dokument

Drive to Survive (Touha po vítězství) je dokument, který se snaží pokrývat sezónu Formule 1. Občas přehnaná dramatičnost spíše ubližuje věrohodnosti zobrazovaných scén. Vizuál a použité záběry jsou na mistrovské úrovni a doplňující komentáře jezdců jsou perfektní doplnění.

-
3.2

Zákulisní záběry