Recenze Atlas Fallen

Atlas Fallen je hra mnoha protikladů. Jedná se o čtvrtou větší hru studia Deck 13 které můžete znát díky původním, ne tolik povedeným Lords of the Fallen (neplést s nadcházející stejnojmennou hrou kterou má pod palcem studio HexWorks) a dvěma dílům Surge což jsou naopak podařené AA soulsborne které tento vzaly žánr do budoucnosti. Po zkušenosti s poměrně příjemně se hrajícími Surge jsem byl zvědavý na novinku studia Atlas Fallen, dobrodružnou akční adventuru beroucí si inspiraci v Darksiders, God of War a možná i trochu Monster Hunter. Bohužel z výsledku jsem byl spíše rozpačitý a mírně frustrovaný.

Forspoken na písku?

techraj.cz

Nejednou jsem viděl přirovnání Atlas Fallen k letošnímu Forspoken. Ačkoliv nerad opakuji slova jiných recenzentů či online tvůrců, v tomto případě se přirovnání vyhnout jednoduše nelze. Po vytvoření postavy je hráč vrhnut do světa, dříve vzkvétajícího a bohatého, nyní však zmírajícího a plného bezpráví. V tomto světě existuje takzvaná „essence“ kterou vyžaduje bůh Thelos. Mnoho obyvatel světa je tak v podstatě zotročeno pro těžbu a transport esence tomuto bohovi. Hlavní postava, velmi neoriginálně pojmenovaná Nejmenovaná, velmi brzy nalezne zvláštní rukavici, která jí propůjčí různé nadpřirozené schopnosti. V rukavici je rovněž uvězněn duch Nyaal který bude napříč hrou sloužit jako hráčův průvodce a expozice pro historické reálie toho světa. Kromě bojových schopností hlavní postavě rukavice (nějak) dovolí surfovat po téměř všudypřítomném písku a velmi rychle tak cestovat po otevřeném světe hry.

Bojový systém si vzal inspiraci nejvíc ze zmíněných Darksiders. Během prvních dvou hodin dostanete tři zbraně, které vám zůstanou až do konce hry – sekera která se může změnit v kladivo, meč připojený k biči a pěstní bodáky. Jiné zbraně ve hře nejsou, tyto tři jdou však všelijak upravovat. Upravování a vylepšování postavy ve hře budete dělat opravdu často. Tím se však dostávám k oněm protikladům. Každá ze tří zbraní má pouze pár typů útoků, a i přes všemožné vylepšení, nijak zvlášť se jejich použití nezmění. Vybrat si také můžete z mnoha různých schopností, aktivní však budou vždy pouze tři a jejich vylepšení rovněž nijak nezmění způsob jakým bojujete. Sbírat budete také takzvané „Idoly“ které změní způsob jakým postavu budete léčit, ale v závěru nijak nemění souboj jako takový. Tak jak bojujete v prvních hodinách hry budete bojovat i v těch posledních.

Systémy do sebe nezapadají

Pasivních upgradů je ve hře jednoduše příliš mnoho, vzhledem k tomu že hra nenabízí různé způsoby, jak k souboji přistoupit. S tím také souvisí typy nepřátel. Je jich bohužel znalostně málo a bossové jsou často pouze větší a silnější verze těch menších. Souboj se samotným bossem občas začne zábavně, je třeba zaměřit na jeho obrněné části po jejichž zničení boss obdrží veliké poškození, nebo třeba ztratí část kterou může způsobit veliké poškození hráči. Problém nastává ve chvíli, kdy si boss přivolá na pomoc další malé potvory. Soubojový systém Atlass Fallen totiž funguje zábavně v boji jeden na jednoho, ale absolutně nefunguje ve chvíli, kdy je nepřátel víc. Způsob, jakým se postava, kamera a nepřátelé pohybují jednoduše není vůči hráči fér, jelikož kvůli náhodnému časování útoků nepřátel není možné odhadnout kdy a ze které strany rána přijde, často přijde z různých směrů najednou vůči čemuž se není možno bránit a pomalá kamera hry tomu nijak nepomáhá. Tím horší je fakt, že s vícero nepřáteli hráč musí bojovat téměř pokaždé.

S podobnými situacemi v jiných hrách často pomůže audio, například v akčním roguelike Returnal je možné z ošemetných situací vyváznout pouze tím, že hráč slyší, kdy se mu za zády nepřátelé chystají k útoku. Bohužel audio stránka Atlas Fallen rovněž nepatří k nejsilnějším. Obzvlášť dabing postav je horší, než u mnoha indie her což u hry za 50 euro jednoduše zamrzí.

Slovo závěrem

Osobně jsem si nejvíc v Atlas Fallen užil převážně surfování po písečných dunách, nacházení různých surovin, záznamů o historii světa a překonávání různých skákacích hádanek. Hra určitě neohromí svou grafickou stránkou, ale zde si myslím že vizuál odpovídá cenovce hry. Hra nabízí mnoho vyvýšených bodů odkud má hráč na dohled téměř celou herní mapu, hra se světlem v různých jeskyních působí dobře a animace jsou většinou plynulé. Hra rovněž netrpí žádnými problémy s optimalizací, až na pár drobných záseků běžel Atlas Fallen více než plynule. Určitě bych ale hru nedoporučil za plnou cenu. Po větší slevě by ve hře ale mohli někteří najít krátkodobé odreagování ve světě který nepřináší nic nového co se příběhu týče, ale zároveň ani nijak neurazí.

Název hry: Atlas Fallen

Vývojář: Deck13
Vydavatel: Focus Entertainment