Recenze Cyberpunk 2077: Phantom Liberty a Aktualizace 2.0

Co je vlastně cyberpunk? Futuristický žánr, samozřejmě, ale na čem cyberpunk stojí? Zeptejte se deseti lidí ve svém okolí a je dost dobře možné, že dostanete deset různých odpovědí. Lidské augmentace? Temná atmosféra? Svět pod nadvládou korporací, neonem ozářené metropole, nad nimiž se tyčí mrakodrapy, jejichž střechy se dotýkají oblak, symbolizující nepřekonatelný most mezi drtivou většinou populace, žijící v chudobě a absurdně bohatými a mocnými ve vrchních apartmá a kancelářích? To vše shrnuje cyberpunk, ale podstata žánru si vždy brala za úkol i trochu filozofičtěji přístup, a to prozkoumat otázku života a lidské duše. Jak daleko jsme schopní zajít a neztratit při tom sami sebe?

CD Projekt RED se v Cyberpunk 2077 rozhodli zkombinovat vše, co jsem v předchozím odstavci zmínil, a okořenit to mnoha motivy a odkazy i z jiných popkulturních žánrů. To je také jeden z mnoha důvodů, proč miluji hry. Zatímco filmy a seriály se velice často drží zajetých kolejí pro daný žánr, hry vezmou témata a nápady z úplně jiného odvětví, a prostě na ně naroubují svůj vybraný styl. Zatímco dějová linka základního Cyberpunku 2077 překypovala akcí, adrenalinem a spirálou špatných a ještě horších situací, do kterých se naše hrdinka V (či hrdina, osobně ale preferuji ženskou hrdinku) vrhá v zoufalém závodě s časem, první a také poslední rozšíření hry trochu změnilo tempo. Čekají nás temné a zapadlé uličky, skrýše v opuštěných budovách, plížení základnou hackerských fanatiků a rozhovory, u jejichž dialogových možností se budete nejistotou tahat za vlasy. Špionážní thriller se však do cyberpunkového zasazení hodí lépe, než by kdo čekal a Phantom Liberty, přes několik menších technických nedostatků nabízí akorát tak dlouhý příběh, několik zajímavých vedlejšáků a jednu z nejlepších čtvrtí, kterou pro Night City studio „postavilo“. Pojďme se tedy podívat na DLC a s ním vydanou aktualizaci 2.0 zblízka.

2.0

Než jsem se vrhl na temný thriller v nové čtvrti Dogtown, čekal mě kus cesty napříč starým dobrým Night City. Musím říct, že vydání verze 2.0 několik dní před vydáním Phantom Liberty považuji za skvělý tah. Aktualizace opravdu je tak naditá, jak studio slíbilo, a vzhledem k tomu, že DLC je zasazeno zhruba doprostřed děje hlavní příběhové linky, měl jsem tak dost času se znovu vydat na loupež do Konpeki Plaza, znovu oplakat Jackieho, znovu se vytočit u souboje s bossem Zvířat v Pacifice a prozkoumat nové funkce, které aktualizace přinesla. Asi nejzásadnější z nich je přepracovaný systém policie a souboj vozidel. Co se aut a motorek týče, nečekejte rozsáhlou úpravu. Jednoduše si koupíte (nebo najdete) fáro s vestavěným kulometem či raketometem, a když jde do tuhého, začnete střílet. S předělanou policí se „do tuhého“ dostanete poměrně snadno. Policejní systém funguje v podstatě stejně jako v GTA. Pokud jste spatřeni při porušování zákona, policie vás začne pronásledovat a čím více škody během naháněčky pácháte, tím agresivnější budou. Vedle mapy uvidíte pět hvězd, symbolizující aktuální nasazení ozbrojených složek. Ve chvíli, kdy jich bude svítit  pět, je na vás nasazena složka Max Tac. Tyto specialisty na kyberpsychouše se mi povedlo vyprovokovat jen jednou, a dlouho jsem nevydržel.

Druhou zásadní změnou je přepracovaný kyberware a stromy schopností. Tyto dvě oblasti vývoje postavy byly při vydání Cyberpunku velmi kritizovány, mnoho schopností napříč stromy bylo v podstatě k ničemu, a některé naopak dovolily hráčům hru v podstatě rozbít a vedly k téměř nesmrtelné a nesmyslně silné postavě. CDPR v průběhu let na těchto aspektech hry provedl několik změn, ale nyní zde máme úplně nový systém. Asi si neumím představit, jak lépe by vývojáři mohli vývoj postavy zpracovat. Schopnosti, do kterých investujete body, nyní úzce souvisí s kyberwarem, který do své V instalujete, a se zbraněmi, které V používá. Například, některé „sloty“ pro kyberware jsou zamčené, ale postupem skrze technologický strom dovedností je můžete odemknout. Nebo oblíbená Nanostruna nyní může svými útoky nepřátele nakazit malwary.

V si teď však musí dávat pozor na počet augmentací, jelikož její tělo má určitý limit. Pokud jste viděli seriál Cyberpunk Edgerunners, víte, co se stane, pokud tento limit přesáhne. Dobře, ve hře následky pro V takto drastické nejsou. Do módu kybepsychózy se ale dostat můžete, riskujete tím ztrátu životů postavy, ale zato razantně zvýšíte poškození.

Aktualizace 2.0 se také zaměřila na optimalizaci a vizuál hry. Ačkoliv Cyberpunk 2077 vypadal ohromně již při vydání, vývojáři zvládli vzhled posunout ještě dál. Obzvlášť, pokud vaše grafická karta zvládá raytracing, čeká na vás pastva pro oči. Osobně si nemyslím, že bych někdy kroutil hlavou své virtuální postavy tak často, jako právě v Cyberpunku. Každý kout města vypadá neskutečně a vzhledem k tomu, že CDPR spolupracoval přímo s Nvidií, ani za pomoci DLSS vizuál hry neztratil na kráse.

Vítejte v Dogtownu

Pro aktualizaci 2.0 by se dala napsat samostatná recenze. Ani jsem nezmínil, že granáty a léčivé předměty teď nejsou jednorázové, ale na jejich opakované použití si chvíli počkáte. Nebo jak přepracovaný je systém pasivního vylepšování vašich schopností, za které odemykáte malé, ale příjemné bonusy. Nebo čipy, které urychlují toto pasivní vylepšování. A mohl bych pokračovat, ale vzhledem k tomu, že je aktualizace se všemi těmito změnami zdarma, zůstanu u doporučení – zahrajte si Cyberpunk s touto aktualizací. Pokud máte rádi tento temný, futuristický svět, budete nadšení.

Spíš bych se nyní rád přesunul do Dogtownu, hlavního dějiště Phantom Liberty. První hodina rozšíření se nese v podobném duchu, jako příběh hlavní hry. Adrenalinová jízda, během které se pokazí všechno, co může. Krátce poté, co V opustí Kryptu Voodoo Boys, zavolá jí tajemná NetRunnerka Songbird. Ta žádá V o pomoc, jelikož se momentálně nachází spolu s prezidentkou NUSA na palubě Space Force One, která brzy ztroskotá v Dogtownu. Pokud V pomůže, Songbird jí nabízí vyřešení problému s jistým čipem, díky kterému naše hrdinka pravidelně rozmlouvá s jedním drsným, anarchistickým ale také hlubokým rockerem, kterým umřel před více než padesáti lety. V se tedy vydává do Dogtownu, který, na rozdíl od ostatních čtvrtí Night City, funguje tak trochu jako město ve městě. Celá čtvrť je obehnaná zdmi, všechny vstupy jsou přísně střeženy jednotkami Barghest (CD Projekt se nezapře, i jejich logo připomíná staré dobré barghesty ze Zaklínače) kteří se zodpovídají jistému Kurtovi Hansenovi, bývalému vojákovi, který Dogtown před lety ovládl.

Songbird se však velmi rychle ukáže jako velmi schopná hackerka, a s její pomocí se do čtvrti dostaneme skrze podzemní mega garáž. Chvíli po příchodu V do Dogtownu se skutečně zřítí Space Force One, a tím začíná naše nové dobrodružství, plné agentů, skrytých úmyslů, nedůvery, politiky a jak je v Night City zvykem, smrti.

Na atmosféru bouracím kladivem

Kdybych měl Dogtown shrnout do několika slov, je to, jako by pár talentovaných designérů naházelo hromadu městských assetů do kyblíku, párkrát jím zaštěrkali, a vyspali všechen obsah na hromadu. To ve vás možná nevzbuzuje důvěru, ale ono to funguje. Dogtown je zapomenutý kus nedostavěného města a celá jeho infrastruktura již roky chátrá. Zatímco ale většina čtvrti vypadá, jako dobře nasvícené město, které si prošlo apokalyptickou událostí, stačí se podívat nahoru, a uvidíte dominantně zářící tvrz samozvaného vládce Hansena. Větší část času ale strávíte právě ve slumech, prodíráním se skrz rozbořené stavby, a plížením se v roušce mlhy temnými uličkami.

Pokud jste se v posledním měsíci pohybovali po internetu, nejspíš víte, že Dogtownem vás bude provázet agent Solomon Reed, kterého ztvárnil Idris Elba. Přestože Idris je fantastický herec, byl jsem zvědavý, jak zvládne svou herní premiéru. Po dokončení příběhu DLC můžu jen uznale pokývat hlavou, herec zvládl staršího, životem poznamenaného agenta perfektně. Nebyl však sám. CD Projekt měl vždy čich na skvělé dabéry. Osobně nemusím mužskou verzi V, ale podezřívám spíš osobní preference než výkon herce. Ve Phantom Liberty nečekejte rozdíl, všechny postavy, se kterými přijdete do kontaktu, jsou velmi uvěřitelné a autentické.

Stejně jako dabing musím pochválit i hudbu a audio design. Soundtrack k původnímu Cyberpunk 2077 považuji za jeden z nejlepších herních soundtracků všech dob. Od temných, dramaticky eskalujících tónů, přes adrenalinem nabitý synth, doprovázející souboje, po rozmanitou sbírku skladeb pro rádia, jež V poslouchá při cestování autem. Phantom Liberty ale posouvá kvalitu ještě o drobek dál. Obzvlášť za zmínku stojí právě soubojová hudba. Zběsilé tempo elektronických bicí, ohlušující basy a zuřivě nesouvislé tóny vám skoro zaručeně rozpumpují krev v žilách. Naopak rozhovory s různými postavami, během kterých na vás čeká ne jedna těžká volba, často doprovodí pomalé a táhlé rezonující tóny podtrhující nervy drásající atmosféru momentu, kdy každé špatné slovo může skončit krveprolitím.

O chromu a krvi

Ačkoliv je Phantom Liberty trochu pomalejší, není nikdy nudný. Špionážní thrillery si zpravidla dávají na čas, budují atmosféru a větví otázky na otázky, a zde tomu není jinak. Téměř při každém rozhovoru s prezidentkou, agentem Solomonem nebo Songbird má mysl závodila při zvažování správné odpovědi. Všichni potřebují vaši pomoc, všichni na oplátku slibují pomoc, ale co jsou jejich opravdové úmysly?

Při těchto nervy drásajících myšlenkách ale pomůže starý známý. Ano, Johnny Silverhand s námi bude (téměř) celou dobu a na rozdíl od některých momentů v hlavní hře, v DLC je většinu času mnohem klidnější, a dokonce se občas snaží nabídnout V i morální podporu

Příběh Phantom Liberty zabere zhruba 13-16 hodin. Času v Dogtownu ale budete moct strávit mnohem více díky rozmanité nabídce vedlejších aktivit. Zatímco původní části Night City po aktualizaci 2.0 běží na PC krásně a svižně, v Dogtownu jsem se několikrát dostal do menších technických problémů. Obzvlášť, když jsem otevřel jakékoliv menu a vrátil se do hry, musel jsem několik vteřin počkat, než se framerate hry ustálil. Nejedná se o žádné závratné problémy a určitě bych je nesrovnával se stavem původní hry při jejím vydání, ale vzhledem k opakování tohoto problému doufám, že CDPR připravuje opravný patch.

Sbohem Night City

Jak jsem již zmínil, Phantom Liberty je prvním i posledním DLC pro Cyberpunk 2077. Vývojáři usilovně pracovali téměř tři roky jak na opravě chyb v základní hře, tak na tomto rozšíření a já jsem nesmírně potěšen z balíčku, kterým Cyberpunk momentálně je. Phantom Liberty je vyvrcholením uměleckého talentu CD Projekt RED a rozloučením s jejich RED Enginem. Nabízí skvostnou novou část Night City, silný a poutavý příběh, autentické a hluboké postavy a perfektní soundtrack. Fakt, že to vše se snoubí s Aktualizací 2.0, která předělává celou hru, je třešeň na dortu o velikosti míče na basketball. DLC se neobešlo bez menších technických problémů, ale vzhledem k jeho kvalitám bylo mnohem jednodušší je opomenout. Nyní nezbývá než čekat na plnohodnotné pokračování, které již poběží na Unreal Engine 5.

Název hry: Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

Vývojář: CD Projekt RED
Vydavatel: CD Projekt RED
Žánr: RPG
Platformy: PlayStation 5, Xbox Series X a Series S, Microsoft Windows

Phantom Liberty je fantastickým rozšířením nabízející poutavý děj, hluboké postavy, silné volby a nádhrný, nový kus Night City. Fakt že to vše se snoubí s Aktualizací 2.0 která předělává celou hru je třešeň na dortu o velikosti míče na basketball.

-
4.5

+ Příběh