Recenze F1 25. Změny v My Team modu jsou znát

A je to tady. Opět jsme se dočkali vydání dalšího ročníku závodní série F1, tentokrát s číslovkou 25. EA SPORTS nadále pokračuje ve své vizi, jak by měl vypadat závodní simulátor královny motorsportu. Letošní ročník přináší především změny v obsahu, nikoliv v samotné hratelnosti. Jak dopadlo rozhodnutí opustit starší generace konzolí? A vyplatí se do nových „ef jedniček“ investovat?

Návrat Breaking Point 3 a také představení filmu F1

Ročník 24 si dal v příběhovém režimu pauzu, ale letos se opět vracíme ke stáji Konnersport. Nově ve hře najdeme i marketingové záběry z oficiálního filmu F1, a dokonce si můžete zajezdit několik kol za tým APX GP. Na první pohled jde o zajímavé zpestření, které ale většina hráčů pravděpodobně vyzkouší jen jednou a dál už ho míjí.

@Techraj.cz

Příjemným překvapením je možnost obě tyto zcela fiktivní stáje převést do kariérního režimu My Team. Je to povedený detail – proč si složitě tvořit vlastní tým, když hra rovnou nabízí dva hotové a plně vybavené? Jde o sympatické propojení herních režimů, které dává smysl a zároveň rozšiřuje herní možnosti.

My Team mod překopán od samého začátku

Když jsme u toho kariérního módu, pojďme na něj. My Team se letos dočkal změn, které lze označit za masivní. Samotná podstata módu se změnila – a to stylem více k F1 Managerovi než k předchozím hrám. Najednou je cítit větší důraz na výzkum nových součástí a jejich správný vývoj.

Přibyla mechanika rozdělování upgradeů na jednotlivá auta. Můžete tak všechny novinky cpát jen jednomu jezdci a toho druhého odsunout na druhou kolej. V tom všem se vrací systém managementu morálky a aktivit zaměstnanců.

Další novinkou je týmový manažer, kterého také musíte levelovat, abyste získali další bonusy – ať už k marketingu, nebo k vývoji nových součástek.

Moc se mi líbí i novinka v podobě možnosti měnit součástky pohonné jednotky u obou jezdců. Už to není jen o jednom jezdci na celou kariéru. Teď si na začátku vybíráte dva skutečné závodníky – z F1, F2, F3, nebo dokonce z řad legend motorsportu (pokud si je v režimu povolíte). Možnost jezdit za fiktivního jezdce, jak tomu bylo v posledních letech, úplně zmizela. A tohle opravdu oceňuji. Proč pořád vytvářet nováčka, který ve světě motorsportu nikdy neexistoval, když máme k dispozici tolik reálných jmen?

Během kariéry pak můžete přivádět nové jezdce, vyjednávat smlouvy a skládat tým podle svých představ. Klidně se vám tak může podařit spojit Verstappena s Hamiltonem – a zatímco jeden závod odjedete za Maxe, další třeba za Lewise. Velmi povedený krok.

Co se týče grindovací stránky hry, je jasné, že je potřeba hrát hodně. Vývojové body sice přibývají poměrně rychle, ale možností upgradů a vylepšení je spousta. Navíc teď utrácíte body nejen za výzkum, ale ještě pak platíte za samotný vývoj součástek. Upgrade tak dostává mnohem realističtější podobu.

Nemusíte se ale bát, že byste vyvíjeli součástky, které nakonec nefungují. Pořád máte k dispozici starý systém komponent, kde si vybíráte přesně to, na co máte dostatek bodů.

Další herní režimy beze změn

Vedle přepracovaného režimu My Team zůstává i klasická kariéra za jezdce. Pokračují také režim Two Player Career a neztratily své místo ani F1 World a online závody. Změn tady ale moc nebylo. Online lobby jsou pořád stejně chaotická a plná crashů, jako tomu bylo vždycky.

Na konci závodu pak máte možnost vybrat z pěti jezdců toho, kterého oceníte titulem „Driver of the Day“. Jenže co si vybrat, když každý z nich skončil ve zdi už po druhé zatáčce…

@Techraj.cz

Gameplay se přiblížil spíše casual hráčům

Podíváme-li se na tu nejdiskutovanější část z loňské hry – a to je gameplay, můžu vás ihned uklidnit. Změny jsou hmatatelné na první pojezd. Záď auta se opět chová, jakože máte k dispozici zadní křídlo. Už to není klouzací festival roztáčení, v každé druhé zatáčce. Auta v zatáčce zároveň generují méně gripu na přední nápravě, dochází tak ke snížení minimálních rychlostí. A to je moc dobře. Zmizela nám „flick meta“, kdy stačilo trhnout volantem do zatáčky a byli jste nejrychlejší. Co nepotěší jsou pořád plastické obrubníky, které pořád a dokola odpouštějí až moc. 

Tomu se ale není třeba divit. Celkově se gameplay posouvá spíš směrem k hráčům na ovladačích. Údajně až 70 % hráčů hraje právě na controlleru, takže je pochopitelné, že tvůrci chtějí jejich jízdu zpříjemnit. Tím ale nechci říct, že na volantu jste automaticky rychlejší. Faktem ale zůstává, že když máte auto plně pod kontrolou, hráč na ovladači má co dělat, aby s vámi držel krok.

Grafický krok vpřed

F1 25 letos konečně opustila old-gen konzole. Říkám „konečně“ opravdu s úlevou, protože hře to okamžitě prospělo. Na PlayStationu 5 hra vypadá nádherně, a to nejen za deště, ale i za slunečného počasí. Detaily ojetých pneumatik a jejich opotřebování mě vždycky okouzlí, a rozdílnost jednotlivých aut je znát na první pohled. Grafická stránka prošla změnami, které jsou opravdu líbivé.

V tomto kontextu je i možnost customizace vlastního auta. Nyní můžete polepit auto F1 na nejrůznějších místech, takže už nepůsobí tak uměle a plasticky. A když si s tím vyhrajete, dokážete vytvořit opravdové skvosty. Pomáhá tomu i široká nabídka log. Upravovat můžete barvy, font, velikost, náklon – prostě cokoliv, co vás napadne.

Osobně nejsem typ hráče, který by trávil v customizaci dlouhé hodiny, ale tady jsou možnosti tak rozsáhlé, že vás to opravdu zabaví.

@Techraj.cz

F1 25 přináší také LiDAR scanning tratí

F1 25 také upravuje několik tratí, konkrétně Bahrain, Melbourne, Miami, Suzuku a Imolu. Už po prvním vyjetí na tyto okruhy poznáte rozdíl. Zatáčky odpovídají skutečnosti, obrubníky jsou opravdové, ne jen namalované postranní čáry. Změnily se dokonce i limity tratí, což nám umožňuje skutečně závodit!

Jelikož je tento scanning velice časově i technologicky náročný, k dispozici je zatím jen těchto pět tratí. Další snad přijdou v budoucnu?

@Techraj.cz

Další novinkou jsou reverzní varianty okruhů. To znamená, že si vybrané tratě můžete projet v protisměru. Tentokrát jde o Silverstone, Red Bull Ring a Zandvoort. Překvapilo mě, že to nejsou jen prostě obrácené tratě – veškeré výběhové zóny jsou předělané, brzdné body upravené a dokonce někde přibyly i nové DRS zóny. Codemasters si tu opravdu dali záležet, aby nabídli co nejlepší herní zážitek.

Po delší době konečně dobrý závodní ročník?

Jak nám tedy F1 25 dopadlo? Z hlediska gameplaye jsou změny určitě k lepšímu, respektive k pohodlnějšímu ježdění. Opět jsem cítil požitek z jízdy, který mi v ročníku 24 rozhodně chyběl.

Co se týče obsahu, My Team představuje masivní změnu. Po desítkách hodin strávených právě v tomto režimu jsem opravdu ohromen. Záležet bude na tom, jak moc se režim stane repetitivním, ale předpokládám, že i na to vývojáři mysleli.

Zbytek herních módů zůstává víceméně stejný a nepřináší žádné zásadní novinky. Což ale nemusí být vůbec na škodu.

@Techraj.cz

Co se vytknout dá, jsou obličeje jezdců. Ať už při představování startovního gridu, na podiu nebo v jakémkoliv jiném záběru – jezdci fakt nevypadají dobře. Sice je už poznáte na první pohled, ale pořád to vypadá moc vyhlazeně a některé tváře působí až příliš uměle. Tady by chtělo ještě trochu zapracovat. Potenciál ale určitě je.

Online závodění… to je prostě online závodění. S tím hra asi moc nenadělá. Ranking systém funguje, ale musíte se zpočátku prokousat tím nejhorším destrukčním derby, než se dostanete k zábavnějším závodům. Naštěstí ale online neshazuje hru natolik, abyste si ji neměli pořídit.

A pokud jste vynechali ročník 24, myslím, že 25 vás určitě potěší. Jakoby bylo znát, že krok s 24 byl opravdu krokem vedle?

HODNOCENÍ

Název hry: F1 25

Vývojář: EA SPORTS
Žánr: Závodní
Multiplayer: ANO
Platforma: PC, PlayStation 5, Xbox Series

Autor: Džejkop

koupit

Celkový dojem

F1 25 letos překopává svůj nejhranější mód My Team. A změny jsou citelné, směrované spíše k F1 Managerovi, než předchozím hrám. Rozhodnutí opustit old-gen konzole hře také prospívá, především po grafické stránce. Technologie LiDAR nám překopává okruhy k jejich realističtější podobě, a závodění tak dostává nový rozměr.

-
4

Klady

Znovu se objevuje radost z jízdy

My Team režim je perfektní

Varieta customizace

Zápory

Detaily jezdců jsou už zastaralé

AI je stále nekonzistentní

X