Recenze MotoGP 24 – tohle je radost hrát!

A jsme opět v části roku, kdy začínají vycházet pravidelné, každoroční tituly. Podívejte se se mnou na nejnovější hru z dílny studia Milestone –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ MotoGP 24. My jsme dostali možnost vyzkoušet si verzi pro PlayStation 5. Za poskytnutí klíče děkujeme společnosti Playman.

MotoGP 24 vás přesvědčí, že za to stojí

Rok co rok hodnotit hru, která ve své podstatě je jen o kroužení na motorkách, to není nic snadného. Tuhle recenzi mi ale ulehčily dva faktory. Ten první: MotoGP mám opravdu rád. A druhý: letošní ročník se hraje pohádkově. Zdravý základ, který si hra nastavila v předchozím ročníku, je tady posunutý ještě na další úroveň a protože si v Milestone jsou vědomi, že gameplay stránku mají zmáknutou, mohli se plně soustředit na obsahovou část hry. A tady měli prostoru více než dost.

@Techraj.cz

Uznejme, že události z letošní sezóny MotoGP daly vývojářům dostatek materiálu, který museli zpracovat. Proto vás potěší, že i MotoGP 24 přichází s aktuální soupiskou jezdců a stájí. Můžete se tak nově těšit na Marca Marqueze v barvách týmu Gresini, Filip Salač v Moto 2 už nosí barvy týmu Elf Marc VDS a největší hvězda současné éry MotoGP –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Pedro Acosta už ve hře řádí stejně jako v realitě.

@Techraj.cz

Když jsem na začátku nakousnul zdravý gameplay základ z loňského roku, moc mě potěšilo, jak známé ovládání nové hry je. Úplně nemám rád, když hraju nový ročník zajeté série a místo skutečného hraní se musím přehrabovat v nastavení ovládání. MotoGP 24 se ovládá velice podobně, ne-li stejně jako předchozí ročník, a to není žádná kritika. Proč měnit něco, co funguje? Hra pořád nabízí široké možnosti jízdních asistentů, ale neubírá vám na zážitku z jízdy. Pokud jste tedy nováčky, nemusíte se bát použití asistentů brždění nebo zatáčení. Pořád budete mít v ruce stroj, který lítá 300 km/h po rovince, ubrzdit jej chce mistrovské zkušenosti. Vyzdvihnout je taktéž potřeba nový systém herní obtížnosti. Mimo klasický číselný slider obtížnosti AI soupeřů se ve hře představuje tzv. „adaptivní obtížnost“. Ta na základě vašich výkonů z tréninků, kvalifikací a závodů pružně upravuje rychlosti AI. Vyvarujete se tak nesmyslných výher na nejpomalejší motorce. Upřímně, z mojí zkušenosti potřebuje adaptivní obtížnost ještě pár úprav aby fungovala tak, jak v Milestone zamýšlejí, nicméně je to mnohem příjemnější a věrohodnější, když se musíte v poli skutečně rvát o každou pozici na trati.

Hlavní změny proběhly v režimu kariéry

Nebudeme si nic nalhávat, hlavní herní režim i letos bude kariéra jezdce. Opět dostáváme k dispozici kompletní oficiální kalendář MotoGP, včetně doprovodných sérií Moto 3 a Moto 2. Jestliže chcete zažít tu skutečnou cestu nováčka z Red Bull MotoGP Rookies Cup až do věhlasné MotoGP, necháte ve hře vyšší desítky hodin. Hlavně proto, že MotoGP 24 zařazuje do svého programu také oficiální sprintové závody. Závodní víkend se tak skládá ze 3 tréninků, kvalifikace a dvou závodů. Režim kariéry ale zaznamenal obrovský progres. Do hry se dostává systém trhu jezdců, a to přináší celou řadu nečekaných změn. Už vás tedy nečeká 10 sezón ve stejném obsazení jezdců jako v první sezóně. Teď už mimo vás budou stáje měnit i ostatní jezdci v poli. Zní to jako základní mechanika, ale až do letoška ve hře chyběla. Přídavek je to velice vítaný a některé jezdecké kombinace vás dokáží překvapit i rozesmát.

Co mě také potěšilo je menší důraz na vývoj motorky. Tohle už za vás udělá hra a vy se tak můžete soustředit čistě na jízdu. V rámci sezóny jsou v plánu oficiální testy, kde pomáháte týmu motorku vyvíjet, ale tady vaše povinnost coby jezdce končí. Nutné je ale pamatovat, že tak rychle, jak můžete tým rychle měnit, můžete o tým i přijít. Pokud nebudete plnit očekávání managementu, hodně rychle se může stát, že o vaše služby přestane mít zájem.

MotoGP 24 by slušela trošku líbivější grafická stránka

I když ne tak docela. Samotná jízda na trati, detaily motorky nebo jezdců jsou perfektní. MotoGP 24 taky skvěle znázorňuje vnímání rychlosti a opravdu tak máte pocit, že letíte na rovince a musíte brzdit ve vybrané momenty. Co mě ale graficky už tolik netěší jsou obličeje jezdců nebo jakékoliv záběry a prostřihy mimo závodní trať. Tohle opravdu nejsou záběry z roku 2024. Já asi chápu, že ve hře jste 90 % času na trati a vidíte spíš helmy než výrazy obličejů. Ale letošní ročník se pyšní oficiální grafikou, jak ji známe z televize. I během závodů se objevují oznámení od ředitelství závodu, pořadí jezdců, to vše má líbivou grafiku, kterou Dorna má zpracovanou na jedničku. A právě protože se hra snaží působit jako skutečný přenos MotoGP, prostřihy na jezdce nebo na členy týmu nepůsobí vůbec dobře.

@Techraj.cz

Obličeje jezdců nebo dalších lidí působí moc plasticky, jejich pohyby mimo motorku jsou až moc strojové, celkově to jednoduše nepůsobí správně. Nicméně je to opravdu minoritní záležitost, protože jakmile sednete na motorku a jste skutečně na trati, jakoby hra skočila o dvě úrovně jinam a vše běží plynule a moc líbivě.

MotoGP 24 není žádná revoluce. Je to evoluce s velkým posunem v offline režimu kariéry, a každý nadšenec závodních motorek by si ji neměl nechat ujít.

Název hry: MotoGP 24

Vývojář: Milestone