Recenze nového dílu F1 23

Další rok, nová hra. Tak už to u pravidelných sérií z dílny studia Electronic Arts chodí. Dneska se ale nepodíváme na zelený pažit, ani na zamrzlá kanadská jezera. Dneska usedneme do kokpitu těch nejmodernějších závodních aut, pokusíme se zdolat 20 nejlepších pilotů na světě, a když budeme mít štěstí, možná se u toho i dobře pobavíme. F1 23 je tady, stejně jako naše recenze! Za klíč pro Xbox Series děkujeme studiu EA!

It´s lights out and F1 23 away its go!

Nový díl F1 23 má před sebou opravdu těžký úkol. Minulý ročník se nesl v duchu obří změny pravidel. Do skutečné Formule 1 přišly obrovské změny technických regulí, vozy se změnily k nepoznání, F1 zažívala takovou menší revoluci. Letošní ročník je v zásadě pokračováním toho, co nastolil loňský rok. Na hře samotné je to znát. F1 23 prošlo řadou změn ať už v hratelnosti, nebo v herním obsahu. Nicméně, v základu se bavíme o velice podobné hře.

Z in-game screenshotů vlastně nepoznáte, jestli se bavíme o letošním ročníku, nebo o loňské videohře. Změnu vám na první pohled naznačí upravený font písma, drobná grafická změna u zobrazení pořadí, nic tak zásadního. Pojďme teda trošku hlouběji.

F1 23 přináší velkou revoluci v ovladatelnosti vozů

Mrkněme se prvně na jízdní model. Je sice hezké, že hra na vás bude chrlit obří hodiny obsahu a grindování na všech oficiálních tratích. K čemu to ale bude, když vás nebaví samotné řízení vozu formule 1? F1 23 se toho nebálo, a sáhnulo nám do ovladatelnosti víc, než v předchozích ročnících. První, o čem je potřeba mluvit, je změna trakce na výjezdu ze zatáček. V loňském ročníku představovala trakce a přilnavost při výjezdu největší problémy, které hráči zažili. Lidé hrající na ovladačích byli úplně ztraceni, jezdci na volantech se s touhle mechanikou prali, ještě několik měsíců po vydání hry. To se letos kompletně mění. 

@Techraj.cz

Množství gripu, která auto na výjezdech má je enormní. Najednou vám umělá inteligence neujíždí o několik vteřin, najednou jsou souboje na trati mnohem živější a bližší. Řeknete si drobný detail, ale velice klíčový. Nicméně, toto není jediná změna, která se v novém díle F1 23 projevila. Do hry se nám dostává efekt blokování zadních kol při brždění. Co to znamená? Pokud hrajete bez asistentů brždění (jako je ABS, nebo podpora při brždění), velmi často se vám stane, že mimo probrždění předních kol, se vám zablokují ty zadní. To okamžitě znamená smyk, výlet mimo trať, konec dobrodružství. Dopad na hratelnost? Enormní. Najednou to není jen o správném brzdícím bodu a zatočením volantu. I během tak základní činnosti, jako je brždění do zatáčky, musíte auto aktivně ovládat. Je cítit, jak auto pod vámi žije, jak klouže na studených gumách, jak velkou tendenci na přetáčivý smyk vůz formule 1 má. Když tohle všechno provedete správně, to nejlepší co se stane je, že neztratíte vteřinu na vašeho soupeře. A to za to opravdu stojí.

Graficky to neurazí, nic převratného se neděje

Ovladatelnost a čistý gameplay se nám oproti loňsku tedy posunul na jinou úroveň a samotné řízení je tedy opravdu zábavné. Jak je na tom ale F1 23 graficky? Žádná extra třída to není. Hra si drží standard z loňského ročníku, při rychlostech poznáte motion blur (který si můžete v nastavení vypnout). Když se zrovna ocitáte na trati, kde je světlo, F1 23 chytá velice příjemný nádech a hra působí moc pěkně. Pokud je ale zataženo, nebo například noc, ve hře je vidět velký rastr, auto na trati nevypadá úplně přirozeně. Co se pochválit určitě musí, je pokrok v obličejích jezdců. Dlouhé roky tady byly stížnosti, že jezdci vypadají jako z plastelíny. To se nám v letošním díle mění, a podle obličejů opravdu poznáte, o jakého jezdce se jedná.

@Techraj.cz

F1 23 a in-game obsah

Tak jak jsme na tom s tím obsahem? Single player režimy neprošly jedinou změnou. Pořád je tady k dispozici kariéra v podobě existující stáje, nebo extrémně oblíbený režim My Team. Ve hře je k dispozici oficiální kalendář všech 23 závodů včetně sprintových víkendů. Pokud máte zájem, opět si můžete projít i šampionát F2, před vstupem do královny motorsportu. V novém díle F1 23 se dočkáváme také pokračování příběhové režimu Breaking Point, kde sledujeme pokračování kariéry Aidena Jackson a jeho týmových kolegů i rivalů z jiných stájí.

@Techraj.cz

Velké novinky se ale udály v režimu multiplayeru. Stále platí, že můžete odehrát kariéru se svým kamarádem v jedné stáji, nebo ve dvou odlišných. Kompletní změny se ale dočkal multiplayer jako takový. Pod názvem F1 World se nyní nacházejí všechny aktivity, které ke svému online závodění potřebujete. Zůstal nám režim ranked závodů, stále je k dispozici Time trial. Nicméně, v F1 World nyní dostáváte plně na starost svůj F1 tým. Po pár hodinách mi přišlo, že si v EA řekli „hele FUTko nám generuje tolik peněz, nacpeme to do F1 23“. A ono to tak je i není. Rozhodně nečekejte žádný Ultimate Team ve verzi pro formule, to by ani nefungovalo. F1 23 ale přináší novou mechaniku tzv. tech level. To znamená, že základní auto, které při startu obdržíte má technickou úroveň 60. Čím více hrajete, čím více závodů odjedete, čím čistěji a férově závodíte, tím více součástek, smluv a vylepšení pro svůj vůz dostáváte. 

@Techraj.cz

Prostor pro grindování je tady nekonečný, když uvážíme, že maximální technický level sahá až k 900. Výkonost aut se v režimu F1 World odvíjí právě od technického levelu, který máte dosažený. Nabízí to tak mnohem férovější závodění, mnohem více soubojů na trati, a všeobecně potkáváte mnohem vyrovnanější protivníky. Neříkám, že není možné potkat jezdce, který je o několik stovej technické úrovně nad vámi. Ten vám ale v závodě velice rychle ujede, a vy se budete prát s podobně vylepšenými vozy. Tato změna multiplayeru je tou největší, kterou hry F1 prošly za poslední roky. A za mně je to opravdu parádní krok vpřed!

3...2...1...start! Teda.. červená vlajka!

Co by to ale bylo za závodění, kdyby neexistovaly pravidla. Po dlouhých letech (naposledy v F1 14) se do hry vrací mechanika červených vlajek. Tedy kompletního přerušení závodu po velké kolizi, odstavení vozu a podobně. Mechanika červených vlajek tak slouží jako další oživení závodů, a mimo virtuálního safety caru, nebo klasického safety caru, je to další faktor, který ovlivní váš závod. Pokud tato situace nastane, tak po vzoru reálných pravidel máte možnost částečně opravit svůj vůz, přezout na nové pneumatiky, a restart samotného závodu probíhá z pevných pozic dle pořadí tak, jaké bylo před vyhlášením červené vlajky. Trvalo to dlouho, ale konečně se fanoušci dočkali

Jak to tedy ukončit? Nový díl F1 23 je stejný ale vlastně jiný. Změny v hratelnosti poznáte po prvním vyjetí na trať, pokud jste fanoušci online závodění, je to pro vás připraven neuvěřitelný počet hodin grindování a vylepšování vozu. Fanoušci single player režimů zde naleznou svou oblíbenou klasiku a F1 23 tak doručuje zážitek, který si může fanoušek formule 1 jen přát.

Hodnocení

Název hry: F1 23

Vývojář: Electronic Arts
Vydavatel: Electronic Arts
Žánr: Závodní
Multiplayer: Ano
Platformy: Microsoft Windows, Xbox Series X|S , PlayStation 5

[ More ]

Celkový dojem

F1 23 se pere se svou rolí jak je umí. Změny v hratelnosti můžou nováčky zaskočit, po pár hodinách ale hra působí mnohem živěji a zábavněji. Velké změny v multiplayeru potěšení všechny online závodníky a F1 World může fungovat podobně jako Ultimate Team. Technický stav potřebuje trošku vyladit, aktuálně ale nepůsobí větší problémy nebo dropy FPS.

-
4.5

Klady

Jízdní model

Hratelnost

Obsah a multiplayer

Zápory

Občasné škobrtnutí technického stavu

pár bugů

X