Recenze Salt and Sacrifice

Když v roce 2016 vyšlo Salt and Sanctuary od Amerických Ska Studios, jednalo se o menší hit, který si do dnes drží krásných 87% na platformě Steam a 84% na Metacriticu. Jednalo se o jednu z raných souls-like her, převedených do 2D formátu, nabízejících zajímavý svět, chytře promyšlené mechaniky a obecně trochu jiný, povedený „souls zážitek“. O 6 let později pak vyšlo její pokračování Salt and Sacrifice, které bylo loni vydáno na platformě Epic, a nyní se konečně dostalo i na Steam. Po odehrání větší části hry musím konstatovat, že i přes několik kvalit bych hráčům, prahnoucím po herní výzvě toto pokračování spíše nedoporučil.

Krásná nuda

Salt and Sacrifice nijak nestaví na vizuálním základu, který položil předchozí díl, spíše používá úplně ten samý. To však není nutně na škodu, obě hry používají velmi hezký design, připomínající ručně malované kresby. A jestli studiu Ska něco nechybí, jsou to nápady na zajímavě vypadající podivné bossy. Naopak, základní monstra jsou vcelku nevýrazná a ničím nepřekvapí. Celý herní svět je pak ponořen do mlhy, která mu dává dojem jakési zvrácené pohádky. Bohužel, zatímco herní svět vypadá hezky a má velmi specifický charakter díky vizuálnímu talentu studia, o způsobu, jakým je poskládán a navrhnut už pozitivně mluvit nemohu. Mapy a biomy, do kterých je hra rozvrhnuta, nejsou téměř nijak propojeny, což je jeden ze základních principů souls-like žánru. Naopak, každý kus mapy, jak kdyby byl navrhnut bez ohledu na zbytek světa a pak jen „přišit“ ke zbytku. Moc tomuto rozhodnutí nerozumím vzhledem k tomu, že hra používá několik mechanik her, spadajících do metroid-vania žánru, což rovněž je typ her, známý chytře propojeným světem a lokacemi. Způsob stavby světa působí, jako kdyby tvůrci měli relativně zajímavý nápad na svět, ale nedokázali přijít na to, jak jej správně zpracovat a než na to přišli, došel jim čas.

V Salt and Sacrifice se hráč ujme role Inkvizitora, který má na starosti sprovodit ze světa mágy. Tvorba postavy je v podstatě totožná s většinou her v tomto žánru, na výběr je z několika povolání, které určí několik začátečních statistik a výbavu. Po výběru a pár vizuálních úpravách na postavě je pak hráč vrhnut do světa hry, kde si sice může popovídat s pár postavami, které naznačí co se děje a kudy dál, ale zbytek už si musí zjistit hráč sám. Následuje zhruba 25 hodin bohužel velmi repetitivního sbírání bobulí a dalších materiálů, již zmíněných soubojů s nijak zvlášť zajímavými nepřáteli a také souboji s mágy, kteří jsou v podstatě hlavní bossové hry. Těch je ve hře přehnaně moc a ačkoliv bych nečekal, že to bude u podobné hry možné, i ty začnou být velmi repetitivní.

Z poražených nepřátel pak padá „sůl“, měna, za kterou hráč nakupuje body ve stromu dovedností. Ten je spíše zmatený, položek je v něm zbytečně mnoho a orientace v něm není intuitivní. Nijak mu nepomáhá, že jej lze otevřít jen v malém okně místo na celé obrazovce. Lehce zarážející pak během hraní byla audio stránka hry, jelikož v mnoha částech hry je prostě ticho. Žádné zvuky navozující atmosféru lokace, žádná hudba, jen ťapot nohou a případně zvuk souboje či sebrání suroviny.

Během hraní mě nejednou napadlo, zda Salt and Sacrifice nebylo původně zamýšleno jako mobilní hra, která měla být hrána po dobu měsíců. Grind surovin, bossů, obří a nepřehledný strom dovedností, to všechno jsou celkem klasické prvky mobilních her. Ať už jsem uhodil hřebík na hlavičku nebo ne, Salt and Sacrifice je bohužel oproti svému předchůdci horší téměř ve všech směrech a pokud máte náladu na podobný typ hry, doporučil bych spíš právě Salt and Sanctuary nebo například perfektní Blashpemous.

Název hry: Salt and Sacrifice

Vývojář: Ska Studios
Vydavatel: Ska Studios
Žánr: Akční RPG
Platformy: Microsoft Windows, Playstation 4, Playstation 5, Nintendo Switch

Salt and Sacrifice působí více jako mobilní hra, narychlo předělaná na hru klasickou. Což je škoda vzhledem k tomu, jak výbornou soulsovkou byl její předchozí díl. Kromě příjemného vizuálu a pár zajímavých bossů zde bohužel mnoho kladů nenajdete.

-
2

+ Zajímavý, příjemný vizuál