Recenze Somerville

Somerville je krásně vypadající a fantasticky znějící jednohubka, kterou bohužel drží zpátky nejeden frustrující moment a poměrně uspěchaný konec. Ačkoliv se jedná o duchovního nástupce pecek jako Limbo, Inside nebo Little Nightmares, dokazuje že abstraktní příběh vyprávěný beze slov nezvládne jen tak někdo. Přesto jsem se u zhruba čtyřhodinového putování odhodlaného otce apokalyptickou krajinou nenudil.

Limbo a Inside od Dánského studia Playdead jsou dnes již v podstatě klasiky moderního 2D žánru. Osobně považuji Inside za jeden z nejzajímavějších herních zážitků, kterým jsem si prošel a již několikrát jsem se do podivného dystopického světa hry vrátil. Hlavně protože není téměř žádná alternativa. Tím víc mně potěšila zpráva o vydání Somerville, duchovního nástupce těchto 2D dobrodružných hádanek, za nímž stojí jeden z původních zakladatelů právě studia Playdead – Dino Patti. Debut jeho nového studia Jumpship s sebou nese stopové množství DNA předchozího studia, ale zkouší trochu jiný a o dost barevnější přístup.

Hra vás po krátkém úvodu, sloužícím jako mini tutoriál, vrhne rovnou do začátku mimozemské invaze. Již v prvních momentech jsem musel ocenit velmi dobře znějící efekty explozí a mimozemských technologií. Jakmile se ufoni do naší matičky Země pustí vším, co mají, ujmete se role otce rodiny. Ten se po neúspěšném pokusu ujet z napůl zlikvidovaného domu autem s celou rodinou uchýlí do sklepa s plánem přečkat úvod invaze tam. Jak tomu tak bývá, ani tento plán vašemu hrdinovi úplně nevyjde. Za podivných okolností, které nebudu blíže specifikovat (nikdo přece nemá rád spoilery) získává zvláštní superschopnost a následně ztrácí vědomí. Když se pak o několik hodin později probouzí, manželka se synem jsou pryč a tím začíná vaše putování po krásně namalované krajině plné nebezpečných mimozemských technologií nad nimiž budete muset vyzrát za pomocí důvtipu a nově získané schopnosti. Díky té se váš svěřenec bude moci dotknout zdroje světla, kterým pak bude možno roztavit mimozemské materiály bránící v postupu.

Na hádankách a lehčích „puzzlech“ je postavena v podstatě celá hra. Hádanky nejsou nijak složité, pokud jste hráli již zmíněné hry od studia Playdead nebo třeba Little Nightmares, asi máte zhruba představu s čím počítat. Většinou se jedná o nasvícení plochy pod specifickým úhlem, přenášení předmětů nebo včasné schování se před zraky nepřítele. Druhým nosným pilířem hry je příběh. U her tohoto typu je zvykem poněkud abstraktní vyprávění převážně skrze prostředí, ve kterém se postavy ocitají. Somerville nemá žádný scénář, žádné mluvené ani psané slovo a musí tedy s hráčem komunikovat pouze skrze audiovizuální vjemy. Inside v tomto ohledu je dodnes nepokořeným králem, způsob, jakým hra zachází s konceptem „show, don´t tell“ se nevidí často. Somerville se pokouší o podobné způsoby, jak hráči nabídnout různé malé kousky příběhu a jeho pozadí ze kterých si pak může složit celkový děj, což u hry funguje, ale bohužel dojem po dokončení hry je spíše rozpačitý. Poslední třetina hry totiž působí vyloženě jako by si vývojáři uvědomovali, že musí hráči nabídnout epické finále, ale zároveň úplně nevěděli, jak to vlastně udělat. Výsledkem tedy jsou audiovizuálně velmi působivé scény a situace, které ale do celkového zážitku nezapadnou úplně přirozeně.

Zatím tedy máme krásný audiovizuál, jednoduché ale zajímavé hádanky a lehce rozpačitý příběh. Jak se ale Somerville hraje? Bohužel, ovládání je největší kámen úrazu Somerville. Jak na klávesnici, tak na ovladači se „supertáta“ ovládá nepříjemně až mizerně. Ačkoliv hru totiž většinu času vidíte z boku, postava se pohybuje v 3D prostředí. Díky perspektivě, do které je však kamera umístěna, často není možné odhadnout, jestli je postava dostatečně blízko či daleko od předmětu který chcete sebrat či uličky do které se snažíte vměstnat. Kromě toho postava neumí běhat. Vůbec. Ačkoliv svět kolem doslova končí, hlavní postava umí jen v několika specifických momentech přejít do krapet rychlejšího poklusu, ale většinou času se s ní budete ploužit, zatímco bude narážet do různých překážek, o kterých jste si mysleli že jsou o něco dál. Ano, bohužel ovládání místy opravdu kazí jinak vcelku zábavný sci-fi závod o přežití na planetě podrobené mimozemskou, technologicky vyspělou rasou. A to je škoda, protože nebýt této vady na kráse, hru bych bez váhání označil jako velmi slušnou konkurenci Limbo a Inside.

Hodnocení Redakce

Název hry: Somerville

Vývojář: Jumpship
Vydavatel: Jumpship
Žánr: Logická dobrodružná adventura
Multiplayer: ne
Platformy: PC, Playstation 4,5, Xbox series X/S, X box One,

Autor: Scarecrow

Celkový dojem

Poutavé, apokalyptické dobrodružství v krásném prostředí které bohužel kazí špatně zpracovaný model ovládání postavy a lehce rozpačité zakončení příběhu.

-
2.5

Klady

+ Krásný audio vizuál

+ Tajemné a poutavé první dvě třetiny

+ Psí parťák je skvělý

Zápory

– Ovládání postavy

– Poslední třetina příběhu

X