Jih jako z pohádky. Nebo spíš z noční můry?
Představte si Alenku v říši divů, jen místo králičí nory skočíte rovnou na půdu amerického jihu, kde se mísí magie, folklór a stíny dávných bolestí.
South of Midnight je nádherně stylizovaná akční adventura s prvky skákačky a jižanského hororu, která vás chytí za srdce… A možná uroníte nějakou tu slzičku.
Příběh, který se nezalekne temných témat
Hrajete za Hazel – mladou dívku ze smíšené rodiny, která se ocitne ve světě, kde legendy ožívají a každý kout dýchá dávnými křivdami. Vaším cílem není jen přežít – ale rozplést dávné prokletí, napravit chyby minulosti a opravit takzvanou Velkou tapiserii. Na začátku hry prožijete začátek hurikánu tak, jak se na něj připravují v oblastech, kde jsou časté a seznámíte se s důležitými postavami. Hazel a její matka bydlí u řeky v obytném přívěsu, zatímco její babička bydlí v obrovské luxusní vile na kopci.
Hra se nebojí zabývat těžkými tématy – předsudky, trauma, vina, rasismus, generační bolest – vše je tu přítomné, ale nikdy ne prvoplánově. Místo toho se postupně zhmotňuje v monstrech a krajině samotné. Je to příběh, který chce, abyste se zamysleli. Celou hru Vám budou vlákna světa našeptávat, kudy se dát.
Stylizace připomene animáky Tima Burtona
Největší devizou South of Midnight je jednoznačně její vizuál. Právě ten podle mě zaujal nejednoho hráče při představení hry a tak se tento kousek dostal i do mého wishlistu. Stop-motion animace působí jako kdyby ožila výstava loutek Tima Burtona zkřížená s luisiánskými legendami. Každý kout světa je vizuální pastvou – stromy pokroucené bolestí, domy napůl pohlcené bažinou, obří ovoce a ukecaný sumec.
Přidejte k tomu soundtrack, který by obstál i samostatně – směs blues, jižanského folku a textů přímo na míru, které popisují děj ve hře – a máte atmosféru, jakou má málokterá jiná hra. Veškerá hudba ke hře je dostupná jako samostatný soundtrack ke koupi i na Steamu.
Hratelnost? Není to open world
Tady bohužel přichází slabší stránka hry. Hazel pomocí „háčků“ ovlivňuje předivo světa a může zhmotňovat předměty z minulosti nebo plachtit na vláknu při objevování prostředí, ale vše je velice svázané bariérami ve hře. Typickým příkladem je ovládání Krutona – Hazelina plyšáka, kterého může pomocí svých schopností vystřelit do dálky na místa, kam by se Hazel nedostala. Řeknete si, je to je fajn, ten exploring byl trošku nedotažený, tak tímhle to vývojáři napraví. Ne tak docela. Krutona sice můžete použít i mimo objevování tunelů, ale nic jiného s ním neobjevíte. Hele, tahle socha v sobě má díru, třeba je to náznak toho, že tam mám hodit Krutona. Ehm, ne. Chcete ho vystřelit na střechu vagónu, aby se podíval po okolí? Taky nelze. Občas pomůže Hazel nahodit generátor, aby se mohla hlavní hrdinka dostat na další místo na mapě, ale podle mě by se jeho potenciál mohl využít mnohem více.
Boje jsou založené na jednoduchých kombíčkách, které časem rozšíříte, ale vždy jde o klasické „udeř, uskoč, použij cooldowny, a hlavně uskoč.“ I když je repetitivní, tak mě docela bavil, protože akce je rychlá a líbivá na pohled. Nepřátele můžete pomocí vláken přitáhnout, svázat nebo odstrčit a nebo použít Krutona, aby je „posedl“ a na chvíli je obrátil proti ostatním nepřátelům.
Hazel má několik schopností, které upgradujete – ale systém je lineární, nakonec odemknete všechno. Vše se točí kolem tkaní – zesilujete vaše útoky nebo se vám odemknou nové kombinace. Často je nepřátel hodně, takže boj je o také o crowd control a dokud je nezkrotíte na udržitelný počet, tak lítáte po okolí a snažíte se vyhnout útokům, které jdou ze všech stran. Když nepřátele zlikvidujete, zase budete obdivovat animaci, kdy se rozloží a odhalí srdce, které musí Hazel rozplést, aby je osvobodila.
Nepřátele vždy potkáte v lokacích, které předem bezpečně poznáte, takže Vás určitě nepřekvapí. Potom co je porazíte, je okolí „osvobozeno od stigmatu“ a zmizí trní a temnota a všechno rozkvete.
Možná si i popláčete
Když to shrnu, South of Midnight je příjemný singleplayerový zážitek s dobrým příběhem a parádní hudbou. V zásadě hratelností je to oddychovka, ale zpracovaná témata jsou nečekaně vážná a temná a donutí Vás se zamyslet a možná i uronit slzu. Hru dokončíte za cca 12 až 15 hodin a nepřestane Vás fascinovat temné zpracování jižanských legend.
Za mě by si hra zasloužila možná i zpracování jako seriálový animák třeba od Netflixu. Studio Compulsion Games si každopádně přidávám do track listu a budu porozně sledovat co dalšího nám naservírují.
Hodnocení

Název hry: South of Midnight
Vývojář:
Compulsion Games
Žánr: Akční story plošinovka
Multiplayer: Ne
Platformy: PC, Xbox Series X/S
Autor: Dragoniss
Celkový dojem
Silná atmosféra, krásné zpracování a výborný soundtrack. Škoda slabších soubojů a málo odvahy v designu. Přesto – příjemný zážitek, na který nezapomenete.
-
3.5Klady
silný příběh s přesahem
nádherný vizuál a skvělý soundtrack
oddechovka, co Vás bude bavit
Zápory
velká lineárnost
nevyužitý potenciál Krutona