Recenze Stellar Blade

Vydání Stellar Blade předcházela poměrně vzácně viděná situace v herním průmyslu. A to rozhovor mezi šéfem projektu, původně známého jako Project Eve a nyní jako Stellar Blade, a jeho vzorem a inspirací, šéfem kultovní klasiky Nier: Automata. Výstřední vypravěč Yoko Taro stojící za sérií Nier ocenil vizuál nadcházejícího Stellar Blade a prohlásil, že jej považuje za lepší hru než Nier: Automata. Kim Hyung-tae byl z jeho slov pochopitelně v rozpacích a později se vyjádřil způsobem, který nejenže ukazuje velmi vysokou dávku autorovy introspekce, ale také velmi dobře shrnuje, jakou hrou Stellar Blade je. „Čím víc o tom mluvíme, tím víc mám pocit, že Stellar Blade nemůže s Nier soupeřit. Považuji se za vizualistu, ne vypravěče. Pracoval jsem na vizuálech celý svůj život, takže se nemůžu s Yoko Taro vyrovnat co se vyprávění příběhu týče. Snažím se to nahradit hratelností,“ řekl Kim.

Za poskytnutí klíče pro PlayStation 5 děkujeme PlayStation Česká republika.

Tak trochu Nier

V akčním RPG Stellar Blade se hráč ujme role Eve, nadané válečnice, která se s dalšími válečnicemi vydává na misi zbavit Zemi hrozby v podobě monster zvaných Natyiba. Hned v prvních minutách je však v podstatě celá jednotka válečnic, přilétajících z Kolonie kdesi v Solárním systému, zdecimována a Eve je tak poslední nadějí na splnění mise. Ani ta by však nejspíš drtící protiútok monster nepřežila nebýt Adama, jednoho z přeživších lidí, který se často vydává do nebezpečných území na lov surovin. Adam a Eve se následně spojí s cílem porazit takzvanou Elder Natyiba a brzy se k nim ještě připojí mladá inženýrka Lily. Trojici pak čeká nesnadná cesta za spásou posledního města lidí Xion a možná i celé Země. Studio Shift Up si pro dobrodružství připravilo hned několik různých prostředí, ve kterých se hra odehrává. Zatímco úvod hry je zasazen do polorozbořeného města Eden, které funguje spíše jako lineární tutoriál, brzy se Eve vydá do open world zóny Wasteland, podzemní základny vytvořené z původní linky metra, nebo třeba vesmírného výtahu. Z každé mise se pak trojice bude vracet do města Xion, kde se nacházejí různí obchodníci, postavy důležité pro hlavní dějovou linku a také zde je možno přijmout nemálo vedlejších úkolů.

Svět Adama a Eve

Kombinace open world zón a klasických lineárních misí se spoustou malých odboček plných odměn bylo pro Stellar Blade velmi dobrým rozhodnutím, hra tak správně dávkuje situace nabité akcí a příběhovou expozicí, anebo naopak zpomalí a nechá hráče trochu vydechnout, prozkoumat svět a zapracovat na vylepšení pro Eve. Těch je ve hře překvapivě mnoho, od klasických stromů schopností, vylepšování meče (který zároveň slouží jako spona do vlasů Eve, opravdu), navyšování počtu léčivých předmětů, přes sbírání součástek z těl padlých sester ve zbrani, které Eve navyšují počet životů a energie až po specifická velká vylepšení, která se odemknou po dosažení určitých příběhových cílů. Součástí průzkumu lokalit hry je také sběr surovin, pomocí kterých je u campu (futuristická verze bonefire z Dark Souls) možno vylepšit jednotlivé součástky Eve, jako její páteř nebo několik specifických modulů. V neposlední řadě pak skrze průzkum a plnění vedlejších úkolů může Eve získat překvapivě opravdu velké množství kostýmů, od sportovních souprav, přes šaty po některé vskutku vyzývavé kousky podtrhující přitažlivost hlavní hrdinky. Kolem tohoto bodu se před vydáním hry na sociálních mediích strhla poněkud hloupá bitva a já upřímně nechci moc ztrácet čas komentováním celého tohoto tématu, jelikož je to zbytečné. Stellar Blade je hra, hry hrajeme proto, abychom se mohli v roli idealizovaných postav vydat do fantastických světů a zažit dobrodružství, které v reálném světě nezažijeme. Pokud si někdo chce tímto dobrodružstvím projít v plavkách či negližé, nevidím v tom problém, pokud tu možnost hra nabízí. Pokud ne, je Eve možno obléct třeba i do motorkářské soupravy.

Kameny úrazu

To jsme se podívali na příběhovou premisu a způsob, jakým Eve příběhem prochází a jak u toho vypadá. Jaká ale Eve, její parťáci a obyvatelé posledního města jsou? Tady se dostáváme bohužel k prvním kamenům úrazu hry. Jak Kim Hyung-tae sám uznal, není vypravěčem. Jeho talent spočívá ve vizuálu a hratelnosti a na Stellar Blade je to znát. Zatímco příběh hry si v mnohém bere inspiraci a klíčové zvraty ze zmíněného Nier: Automata, bohužel ani zdaleka nenabízí zajímavé postavy jako její inspirace. Eve postrádá jakoukoliv charakterovou hloubku, je jednoduše odhodlaná splnit svou misi a pomoct komukoliv, kdo si řekne. To je vše, co o Eve můžeme říct, ani jednou se nestane, že by projevila jakékoliv hlubší pohnutky, myšlenky, nebo třeba zmatení nad událostmi, kterými prochází. V podstatě to samé se dá říct o Adamovi, který většinu času slouží primárně jako vysvětlení historických reálií Země. Lily je o malinko barvitější postava, která projevuje zvědavost a nadšení, ale určitě nečekejte komplikovanou fascinující postavu na úrovni například Final Fantasy, God of War, nebo v podstatě jakékoliv jiné exkluzivity od Sony. Obyvatelé města Xion jsou pak na tom ještě o poznání hůř. Scénář těchto postav je často vyloženě nesmyslný, působí jako by jej napsala umělá inteligence a jen vzácně se najde postava, která by řekla něco opravdu zajímavého. Tomu všemu pak nepomáhá dabing hry. Nejsem si jistý, proč hry z Koreje v podstatě všechny trpí tímto neduhem, ale bohužel i Stellar Blade, exkluzivní hra na PlayStation 5, má v podstatě naprosto příšerný a nezáživný dabing. Jedinou výjimkou jsou Eve, Lily a pak jedna z postav, která se objeví spíše ke konci hry (pokud jste hráli Baldur’s Gate 3, možná její hlas poznáte). Zbytek postav zní spíše, jako by scénář recitovaly samy pro sebe, a ačkoliv téměř nikdy dialogy ve hrách nepřeskakuji, ve Stellar Blade jsem ten křížek občas během rozhovorů vyloženě drtil. A zkaženou třešní na dortu pak jsou samotné vedlejší úkoly, které sice nabízí příjemné odměny, ale samotná náplň úkolů je bohužel nezáživná. Většinou se jedná o klasické „dojdi sem, najdi předmět, poraz skupinu nepřátel“ a jen pár úkolů zavede hráče například k bossovi. Ten je pak skoro vždy pouze silnější verzí bosse z hlavní příběhové linky.

Fantastické souboje několika her

Naštěstí, jak jsem již zmínil v úvodu, Kim Hyung-tae si dal za úkol vynahradit nedostatky hry skvělou hratelností. A zde je mi potěšením uznat, že to se svým týmem zvládli na jedničku. Stellar Blade se hraje téměř ve všech fázích hry fantasticky a souboje ve hře jsou jednoduše radost. Stellar Blade je primárně souls-like hrou, najdete zde klasický lehký a silný útok, možnost vykrýt nepřítelův útok a provést „perfect parry“, kdy správně načasované vykrytí odrazí útok a ubere na nepřítelově metru takzvané Balance. Pokud je tento metr vyčerpán, Eve může svému oponentovi zasadit drtící útok, který je většinou doprovázen epickou mini scénou, obzvlášť pak drtivé útoky bossům jsou vskutku radost pohledět. Dále má Eve možnost používat limitovaný počet léčivých předmětů, těch jsou zde 4 typy a po návštěvě campu se doplní. Dalšími pomůckami ve výbavě Eve jsou různé granáty a miny a v neposlední řadě samotné speciální útoky. Tím se dostáváme k Hack ‚n‘ Slash části soubojového modelu. Stellar Blade totiž není čistou souls-like, půjčuje si totiž i z her jako Devil May Cry nebo třeba Final Fantasy XVI. Speciální útoky se dělí na Beta útoky a Burst útoky, oba typy mají svůj vlastní typ energie a svůj vlastní strom schopností. Získávání energie pak závisí na hráčových schopnostech uhýbat, vykrývat a zasazovat poškození. Později ve hře se k tomu všemu připojí i jistá forma ultimátní schopnosti, ale k té nechci moc prozrazovat, jelikož by se jednalo o poměrně veliký spoiler. Když se všechny tyto součásti soubojového modelu takto vyjmenují, může to znít jako komplikovaný mišmaš mnoha nápadů, který nemůže fungovat. Vývojáři z Shift Up zde však ukazují svůj opravdový talent. Stellar Blade všechny prvky soubojů dávkuje postupně, skoro jako metroidvania hry a hráč tak má čas se s nimi seznámit, vše si pořádně vyzkoušet a rozhodnout, do kterých části chce primárně přidělovat body schopností. Každá nová mechanika je tak příjemné rozšíření arzenálu. A co je hlavní, všechny tyto součásti spolu fungují naprosto perfektně v symbióze.

Hra rovněž potěší poměrně solidní rozmanitostí nepřátel. Od podivných broukolidí s klepety přes létající chobotnice s kusy lidského těla po všelijaké roboty pokryté tkání a orgány. Ano, většina nepřátel je pěkně nechutná. Nabídnou ale kvalitní dobře čitelné animace a až na pár výjimek ke konci hry ideální počet životů. Souboje tak představují výzvu, nevlečou se ale otravně dlouho, obzvlášť, pokud hráč zvládne využít kompletní arzenál Eve a ne pouze jeden typ útoku. Bossů ve Stellar Blade také není málo a jejich designu v podstatě nemám co vytknout. Jediný problém, na který jsem s bossy narazil, bylo pár soupeřů v samotném závěru hry. Samozřejmě se čeká, že finální bossové budou opravdovým testem hráčových schopností. Problémem pak je, když boss začne působit jakoby podváděl. Zatímco celou hru jsem byl velmi spokojený s „move setem“, útoky a fázemi různých bossů, na konci hry jsem nejednou nevěřícně zíral na absurdní situaci, která vyvstala během takového souboje. Nejedná se o situace, které by hru rozbily, i s závěrečnými soupeři se dá vypořádat a jejich animace, design a dokončovací animace jsou naprosto excelentní, ale ve chvíli, kdy jednoduše vím, že můj speciální útok měl nepřítele trefit, ale on se místo toho v polovině animace mého útoku rozhodne teleportovat někam jinam, zanechá to trochu rozporuplné pocity.

Radost pohledět (a poslechnout)

Tím nám z vyjádření ředitele Stellar Blade projektu zbývá poslední bod a to audiovizuál. Zde jsem byl malinko překvapen, jelikož od oznámení hry před dvěma lety se o hře mluvilo jako o Unreal Engine 5 hře a skoro bych přísahal, že při oznámení hry byla nejnovější verze enginu potvrzena. Ukázalo se ale, že Stellar Blade běží na Unreal Engine 4 a kvalita vizuálu je zde velmi rozdílná v závislosti na aktuální lokalitě. Zatímco menší, lineární pasáže v uzavřených lokacích vypadají opravdu dobře a vývojáři si v nich očividně vyhráli s osvětlením a detaily, v otevřených lokacích je vizuál přinejlepším trochu nudný. Otevřené pasáže jsou v podstatě pouště a kameny, textury často působí jako by byly v podstatně nižším rozlišení, než dnes vidíme i v kompletně open world hrách (klasický příklad je Horizon Forbidden West nebo Death Stranding). Celkově hra určitě nevypadá špatně, ale zároveň většinu času nijak nepřekvapí ani neohromí. Kapitolou sama o sobě pak je design některých lokací, obzvláště pak měst. Města ve Stellar Blade působí trochu jako nepořádek nápadů. Na jednu stranu v nich najdeme obří sochy inspirované Řeckem, Římem a snad i Egyptem, které se tyčí mezi chátrajícími mrakodrapy, mezi kterými protékají řeky jako v Benátkách. Na stranu druhou se jedná o futuristický svět, na každém kroku se tak nachází různé obrazovky, generátory a další sci-fi udělátka. Pak je tady Xion, jediné osídlené město a Xion je jednoduše řečenou špinavá díra plná šrotu a domů tak tak držících pohromadě. Pod ním se však nachází velmi futuristicky vypadající a velmi čistá komora pro Hyper Motor. Design Stellar Blade lokací by si nejspíš zasloužil samostatný článek pro pořádný rozbor, jedná se totiž o poměrně zajímavý zmatek, jako by designéři ve studiu dostali zadání vytvořit futuristický, postapokalyptický svět a následně spolu nemohli komunikovat a dohodnout se, kterým směrem se vydat.
Poslední v řadě pak je audio a zde v podstatě nemám co vytknout (pokud vynecháme již zmíněný dabing). Shift Up totiž pro soundtrack hry najal studio, které vytvořilo soundtrack i pro Nier: Automata a upřímně, nedivil bych se, kdyby zadání jejich práce znělo „Udělejte soudtrack pro Nier 2“. Skladby lokací jsou nádherné, plné emocí a skvěle pohltí při prozkoumávání světa. Skladby pro souboje s bossy jsou pak vyloženě adrenalinová jízda a občas jsem se k bossům vracel s nadšením jen proto jak dobrý pocit je s nimi u jejich skladeb bojovat. Samotný audio design je rovněž skvělý, obzvlášť pak zvuk povedeného odražení útoku je jedním z nejlepších v celém souls-like žánru.

Závěrem

Stellar Blade není perfektní, sužuje jej několik poměrně znatelných problémů. Je ale třeba myslet na fakt, že se jedná o první AAA hru od studia, které doposud dělalo mobilní hry. A na to že se jedná o jejich první hru, Stellar Blade nabízí něco, co v dnešní době u AAA (a sem tam u AAAA) postrádáme častěji, než by se mi líbilo – Stellar Blade je zábava. Naprosto čistokrevná, dobrodružná zábava, která má svůj vlastní, trochu zvláštní, ale velmi přitažlivý šarm. Studio Shift Up přišlo se zajímavým světem, nijak se nesnažilo skrýt, že jejich hlavní inspirací pro příběh je Nier: Automata, skloubilo několik soubojových modelů najednou a zvládli to na výbornou. Díky tomu je tak mnohem jednodušší přivřít oči nad nezajímavými postavami, předvídatelným příběhem, mizerným dabingem a občas lehce pokulhávající expozicí.

Název hry: Stellar Blade

Vývojář: Shift Up
Vydavatel: Sony Interactive Entertainment
Žánr: Akční RPG
Platformy: Playstation 5

Stellar Blade není perfektní, sužuje jej několik poměrně znatelných problémů. Je ale třeba myslet na fakt, že se jedná o první AAA hru od studia, které doposud dělalo mobilní hry. A na to, že se jedná o jejich první hru, Stellar Blade nabízí něco, co v dnešní době u AAA (a sem tam u AAAA) postrádáme častěji, než by se mi líbilo – Stellar Blade je zábava. Naprosto čistokrevná, dobrodružná zábava, která má svůj vlastní, trochu zvláštní, ale velmi přitažlivý šarm.

-
4

+ Hratelnost, soubojový model