Review Mafia: Domovina. Je to hra nebo interaktivní film?

Recenzovat jakýkoliv díl ze série Mafia je tak trošku nevděčný úkol. Jen málo her v našich končinách rezonuje tak silně, jako Mafia. A přestože nový díl Mafia: Domovina, má s tím původním společného pramálo, pořád je to v česku silná značka. Prozatímní ohlasy podle toho taky vypadají. Jak se nová, sicilská mafie hrála nám? 

Moc děkujeme Cenega Czech za klíč k recenzi!

Mafia: Domovina jako počátek všech mafií

Přiznám se, že při oznámení nové Mafie jsem byl spíše klidnější. Přes veškerý hype, který se po revealu konal, jsem měl určitá očekávání, fakt že se ale nejedná o plnohodnotný čtvrtý díl, mě trošku znejistil. Přitom sicilské zasazení, pohled na originální kořeny mafie v Lost Heaven nebo Empire Bay, to na papíře zní jako sázka na jistotu. To všechno navíc v českém dabingu. Tady se přece nemůže nic pokazit, nebo?

@Techraj.cz

Co mě okamžitě uchvátilo je grafické zpracování. Možná bych to nazval spíš filmové zpracování. Protože celá hra se nese spíše ve stylu mafiánského filmu, než herního zpracování. Unreal Engine 5 tady stříká ze všech stran, a je to znát. Postavy a jejich výrazy v obličeji jsou na opravdu vysoké úrovni. Pro nás navíc obohaceno o vynikající český dabing, je tohle filmová lahůdka. Příběhové zpracování není nijak unikátně převratné, vůbec to ale neuráží. Mladý Enzo se chce ve světě prosadit, a jestli to bude na Sicílii nebo v Empire Bay, to nám ukážou až další herní mise. Ale tohle má být hra, tak jsem zvědav!

Gameplay? Kde prosím?

No a tady já vlastně narážím na ten největší problém, který s novou mafií mám. Rozumím lineárním pojetí hry, a silnému focusu na story linku. Ale pokud hrajeme hru, nechte mě ji prosím hrát. A tím myslím hrát, a ne držet tlačítko, abych pouze někam cestoval (pokud si tedy nevyberu možnost cestu přeskočit). Ano i v našich originálních mafiích bylo jízdy autem hodně. Ve druhém díle až přehnaně, ale pořád to působilo jinak. Když člověk nechtěl, mohl po městě kamkoliv, okolí žilo, NPC reagovaly na akce hráče. Tady jedete, dost častokrát ve společnosti někoho dalšího, a musíte dojet k určenému cíli. A přestože ve hře nechybí collectibles, musíte vyloženě zastavit, přerušit právě probíhající dialog, odběhnout do míst, kde vás hra pustí, abyste si sebrali nějaký předmět, a pak zase nascriptovanou cestou pokračujete dále. 

Tohle mi přijde jako opravdu veliká škoda. Hra je jeden velký koridor, a pokud nebudete chtít vykročit z něj někam pryč, dostanete se na konec herní linky, ani nemrknete. Musím uznat, že příběh je napsán opravdu kvalitně a poutavě, takže máte pořád pocit, že od hry chcete víc. Osobně mám ale raději, když si můžu tempo hry určit sám. Přitom Sicílie je tady zpracována opravdu nádherně. Jednoduše mě nechte projet tu úžasnou krajinu plnou vinic! 

@Techraj.cz

Postavy a dabing jsou tady pohlazení po duši

Co mě opravdu, ale opravdu během hry bavilo byly samotné postavy. Od Enza, Isabellu, dona Torrisi, Cesare a Lucu. Každá jedna z postav mě opravdu baví. Asi to je z části podpořeno opravdu kvalitně provedeným dabingem, ale už delší dobu jsem neposlouchal dialogy s chutí, jako právě v nové mafii. A to není pouze o hlavních, příběhových rozhovorech. I krátké průpovídky, které se dějí kolem vás. Moc a moc pěkné a imerzivní. 

@Techraj.cz

Nakonec jsem nějaký ten gameplay dostal..

Ačkoliv si hra drží spíše filmové zpracování, občas se nějaký ten gameplay objeví. Kvituju vyvážení stealth sekvencí, a akčních přestřelek. Samozřejmě, když pokazíte stealth, mise nutně nekončí, ale řešení variantou B, za pomocí lupary je na místě. Gunplay je snesitelný. Určitě se nejedná o vytříbenou mechaniku, nicméně své si odvede. Stealth eliminace oponentů mě až tolik nevytrhla. Buď škrcení, nebo za pomocí vaší kudly se dokážete zbavit jakéhokoliv protivníka (pokud máte po ruce brousek). Durabilita melee zbraně je příjemné zpestření. Navíc během lootování narazíte na všechny potřebné zásoby, takže strádat byste neměli. 

Taky chválím paletu zbraní. Nejste stucknutí s předem vybranými zbraněmi, ale během combatu můžete různě měnit, podle toho co vám dropne z NPC. A když jsem u umělé inteligence. Tady musím být kritický. Inteligence úplně neinteligentuje. Když sedíte v krytu, enemy jdou přímo proti vám, mají zamířeno, ale reakční doba je opravdu tristní. Pokud hodíte granát, umějí na to zareagovat, ale pouze slovy, jinak se bohužel ani nehnou. Je fajn, že ani na nejtěžší obtížnost to nejsou žádné bullet sponge, nicméně trošku uvažování by jim chtělo přidat. Ať to nejsou jen stojící objekty, na které plýtváte náboje.

@Techraj.cz

Zajímavým zpestřením jsou mini „bossfighty“ za pomocí nožů. Ovládání je opravdu jednoduché, a připomíná mi to pěstní souboje z mafie 2. Tady chválím i obtížnost, protože AI není tak čitelná, co přesně bude dělat, a odrazit tak nějakou sérii útoků, může být oříšek. Tohle přidání se mě opravdu líbilo.

Závěrem…Mafia: Domovina je více interaktivní film, než mafiánská videoherní jízda. Perfektně napsané postavy, vynikající český dabing, a chytlavý příběh vás dokáží na těch pár hodin zabavit. Absence jakéhokoliv rozšířenějšího gameplaye mi však byla líto, a ocenil bych mnohem více akce a volnosti. Sicílie totiž vypadá, že bude úchvatná! 

HODNOCENÍ

Název hry: Mafia: Domovina

Vývojář:
Mafia: Domovina
Žánr: Adventura, Střílečka, Adventure
Multiplayer: NE
Platforma: PlayStation 5, Xbox Series X a Series S, Microsoft Windows

Autor: Džejkop

Koupit

Celkový dojem

Pokud bychom Mafia: Domovina hodnotili jako interaktivní film, neváhal bych ani minutu s udělením vysoké známky. Pokud ale hodnotíme hru, která je striktně lineární, s minimální hratelností, dělá mi to nová Mafia opravdu těžké. Sicilské prostředí je zpracováno opravdu krásně, postavy napsány kvalitně, nicméně absence jakéhokoliv gameplaye, ne moc přesvědčivý jízdní model a gunplay mi tolik radosti nepřinesl. Co však exceluje je český dabing.

-
3

Klady

Český dabing (především pro náš region)
Skvěle napsané postavy
Sicílie vypadá fantasticky

Zápory

Téměř žádný gameplay.
Jízdní a kolizní model spíš vadí
Umělá inteligence je spíš podprůměrná

X