Rok 2022 přinesl návrat slavné gangsterské série Saints Row v podobě kontroverzního rebootu, který však fanoušky výrazně zklamal svým odklonem od kořenů série. Nyní ale vyšly najevo informace, že tento neúspěšný titul měl původně vypadat úplně jinak – jako plnohodnotné pokračování Saints Row: The Third s pracovním názvem Saints Row “Cinco”, které by splnilo mnohá přání dlouholetých fanoušků. Co se tedy stalo, že z plánovaného „Saints Row 5“ vznikl kritizovaný reboot, a jaké to mělo dopady na studio Volition i celou značku Saints Row?
Neúspěšný reboot a zklamaní fanoušci
Série Saints Row odstartovala v roce 2006 jako jeden z povedenějších „GTA klonů“ zaměřených na gangy, kriminalitu a otevřený svět plný akce. Druhý díl (2008) je dodnes ceněn pro ideální mix drsného gangsterského dramatu a černého humoru, třetí díl (2011) přidal více ulítlých prvků a čtvrtý díl (2013) už definitivně „přestřelil“ do absurdní sci-fi parodie s invazí mimozemšťanů. Mnozí fanoušci proto volali po návratu ke kořenům série a po příběhu s vážnějším, syrovějším tónem ve stylu Saints Row 2.
Studio Volition se pokusilo reagovat rebootem Saints Row (2022), jenž představil zcela nové postavy a příběh zasazený do pouštního města Santo Ileso. Výsledná hra však působila nedodělaně a postrádala prvky, které fanoušci na sérii milovali – chyběla řada základních mechanik z předchozích dílů a celkově nebyla dostatečně „drsná“ ani autentická. Namísto nelítostných gangsterů hra představila partu moderních mileniálů řešících studentské půjčky, což mnohým připadalo nepatřičné. Humor byl často označován za křečovitý a příběh za plochý, takže hra postrádala jasnou identitu, která sérii dříve definovala.
Negativní přijetí rebootu se promítlo i do obchodních výsledků. Prodeje dosáhly okolo 1,7 milionu kopií – což není katastrofa, ale nesplnily očekávání vydavatele. V důsledku toho mateřská společnost Embracer Group (THQ Nordic) v roce 2023 studio Volition uzavřela v rámci širší restrukturalizace po sérii neúspěchů (reboot Saints Row a dřívější propadák Agents of Mayhem). Značka Saints Row však úplně nekončí – práva zůstala u vydavatele Deep Silver/Plaion, který uvedl, že série „bude žít dál“ u jiného studia v rámci skupiny Embracer. Fanouškům tak nezbývá než čekat, zda někdy v budoucnu vznikne nový díl Saints Row pod jiným týmem – ovšem poučeni nezdarem rebootu.
Původní projekt Saints Row „Cinco“: přímé pokračování s původními hrdiny
Ironií osudu je, že než padlo rozhodnutí rebootovat, pracovalo Volition na opravdovém pokračování příběhu původních Saints. Podle nově zveřejněných detailů od YouTubera mrsaintsgodzilla21 (který navštívil Volition v roce 2019) se Saints Row 2022 mělo původně jmenovat “Saints Row Cinco” a navazovat přímo na Saints Row: The Third. Aby to dávalo smysl, vývojáři hodlali odignorovat události Saints Row IV – veškerou mimozemskou invazi a prezidentství Bossse – a “vzkřísit” Johnnyho Gata, který zemřel na začátku třetího dílu. Příběh Cinco by retconoval (zpětně přepsal) závěr SR3 tak, že po porážce Syndikátu Saints opustí Steelport a přesunou se budovat novou základnu právě do Santo Ileso. Hráčův protagonistický Boss by tak znovu vedl svou starou partu – vrátili by se všichni původní členové Saints jako Pierce, Shaundi, Johnny Gat atd. coby hlavní postavy příběhu.
Tvůrci otevřeně zamýšleli Saints Row Cinco jako hru, která by splnila dlouholeté prosby komunity. Tón a styl plánovaného pokračování se měly řídit pravidlem “20/80” – z 20 % šílenost a nadsázka Saints Row The Third, ale z 80 % vážnější, drsná atmosféra Saints Row 2. Do hry se například chystal tajný vedlejší úkol, ve kterém by hráč konečně vypátral a zlikvidoval zrádce Dexe (postava z prvního dílu, jejíž osud dlouho zůstával otevřený). Nechyběla by celá plejáda známých nepřátel i frakcí z minulých her – spekulovalo se dokonce, že Saints by se mohli dočasně spojit s gangem The Idols při honbě za jadernou zbraní na černém trhu (Idols se nakonec objevili v rebootu jako nepřátelé).
Projekt Cinco byl údajně v roce 2019 již v pokročilé fázi – dabér Pierce (herec Arif S. Kinchen) měl dokonce už nahranou část dialogů pro hru. Vše tedy nasvědčovalo tomu, že Saints Row Cinco bude přesně tím „Saints Row 5“, jaké si fandové vysnili: s oblíbenými hrdiny, navázáním na starý příběh a návratem ke kombinu gangsterské drsnosti a osvědčené absurditě.
Zásahem vedení se projekt změnil v reboot
Co způsobilo tak radikální odklon od původní vize? Klíčovým momentem byl rok 2018, kdy vydavatele Deep Silver převzala společnost THQ Nordic (Embracer). Nové vedení totiž okamžitě smetlo ze stolu nápad na přímé pokračování a přinutilo Volition začít od začátku s konceptem rebootu. Zároveň přišly tvrdé restrikce: příběh a dialogy musely být umírněnější – postavám se omezilo, co smějí říkat (např. méně vulgarismů) a některé násilnější mechaniky (jako zmíněné lidské štíty) byly tabu. Volition sice zkusilo kompromisní verzi příběhu (reboot, který ponechal původní postavy Saints v nové zápletce), ale i tento návrh vedení odmítlo.
Projekt Saints Row tak prošel mnoha přepisy scénáře – podle dostupných zpráv se uvádí až osm různých verzí příběhu. V jednom z raných návrhů měl dokonce Boss matku a nevlastního otce, přičemž hra končila bizarním soubojem právě s tímto otčímem na alegorickém voze ve tvaru gorily. Ani takové pokusy ale neuspokojily vydavatele. Do vývoje se nakonec zapojil i původní hlavní scenárista série Steve Jaros (který pracoval na SR1–SR3) a navrhl radikální restart s novými hrdiny a přerodem celé série. Jarosův rebootový scénář se stal základem vydané hry Saints Row (2022), která už neměla s původními Saints takřka nic společného.
Změny vynucené vedením neovlivnily jen příběh, ale i samotnou hratelnost a obsah. Mnoho ambiciózních prvků popsaných výše bylo vyškrtnuto kvůli obavám z kontroverze (např. brutalita, sexualita) nebo z technických důvodů (limity enginu a paměti konzolí). Výsledkem byla výrazná redukce vizí vývojářů: dialogy prošly silnou cenzurou, aby neobsahovaly příliš drsný humor či nadávky, a charakter gangů byl zjednodušen – z původně promyšlených frakcí se staly spíše karikatury. Některé absurdní nápady byly naopak do hry přidány na nátlak shora, i když se nehodily – nechvalně proslulá je například scéna s bizarním „koňským monologem“, kterou tvůrci po kritice raději odstranili v patchi.
Dopady a budoucnost série Saints Row
Finální podoba Saints Row (2022) tedy byla výsledkem kompromisů a ústupků, které hru připravily o mnoho lákadel. Z původně odvážného pokračování pro fanoušky se stal produkt „navržený komisí“, který se pokusil zalíbit novému publiku, ale to stávající odradil. Jak trefně shrnuli komentátoři, v době vydání z původní ambice nezbylo téměř nic – svět a frakce ztratily hloubku, dialogy byly krotké a hra postrádala onen pověstný esprit Saints Row.
Komerční a kritický neúspěch rebootu vyústil ve zmíněné uzavření studia Volition po více než 30 letech existence. Značka Saints Row však přežila svého tvůrce – práva vlastní Embracer/Deep Silver (Plaion) a podle oficiálních vyjádření se s ní do budoucna počítá. Není zatím jasné, které studio případně převezme štafetu ani jaký směr série nabere. Fanoušci ale nyní dobře vědí, o co přišli rozhodnutím vydavatele rebootovat původní Saints Row 5. Z odhalených informací o projektu “Cinco” je zřejmé, že “mohli jsme dostat” hru mnohem blíže duchu starých Saints Row – s milovanými hrdiny, brutální akcí a zároveň svěžími nápady. Místo toho jsme dostali očesaný reboot, který nedokázal výrazně oslovit ani nové, ani původní publikum.
Na příběh Saints Row tak lze pohlížet jako na varovný příklad, jak může změna vize pod tlakem vedení dopadnout. Doufejme, že až se Saints Row v budoucnu vrátí „pod jinou střechou“, vezmou si tvůrci z tohoto nezdaru ponaučení – a možná se opět přiblíží stylu, který fanoušci na sérii milovali. Jakou podobu ale příště dostane, to zůstává ve hvězdách.
Zdroj: Odhalení informací o Saints Row Cinco pochází z videa YouTubera mrsaintsgodzilla21, který v roce 2019 viděl ranou verzi hry přímo ve studiu Volition (detaily shrnuty na Insider Gaming a potvrzeny i dalšími herními magazíny comicbook.com a twistedvoxel.com). Oficialní místa zatím tyto zákulisní zprávy nekomentovala. Výše popsané skutečnosti tak dávají fanouškům alespoň částečnou odpověď na to, proč Saints Row (2022) dopadl tak, jak dopadl, a co jsme mohli místo něj hrát, kdyby byl realizován původní plán Saints Row 5.