Jak je to tedy aktuálně?
Saúdským fondem PIF podporovaný megaprojekt Qiddiya koupil společnost RTS – dosavadního spoluvlastníka Evolution Championship Series (Evo). Tím se Qiddiya stává novým spoluvlastníkem legendárních turnajů po boku NODWIN Gaming, které dva týdny zpět odkoupilo podíl od Sony Interactive Entertainment (SIE). Změna přichází krátce po oznámení, že SIE zůstane u Eva jako globální sponzor, nikoli spolumajitel.
Získání RTS posílí naše esportové aktivity a umožní dál růst Eva.
— uvedl šéf strategie Qiddiye Muhannad Aldawood

Co jsou to vlastně turnaje EVO?
Evolution Championship Series (EVO) je největší a zároveň nejdéle běžící série turnajů ve hrách žánru fighting games na světě. První ročník se uskutečnil už v roce 1996 v Kalifornii a od té doby se akce každoročně rozrostla do globálního fenoménu. Turnaje EVO přitahují tisíce hráčů i diváků a zároveň jsou symbolem toho, jak silná je komunita kolem bojových her.
Na EVO se hrají ikonické tituly jako Street Fighter, Tekken, Mortal Kombat, Super Smash Bros. nebo Guilty Gear. Soutěžící se utkávají v pavoukovém systému a klíčovou roli hraje nejen herní dovednost, ale i psychická odolnost. Turnaje jsou pověstné napjatou atmosférou, dramatickými comebacky a momenty, které se zapisují do herní historie (například legendární „Evo Moment #37“ z roku 2004 ve Street Fighter III).
EVO se tradičně koná v Las Vegas, ale postupně expandovalo i do dalších částí světa – v posledních letech například do Japonska nebo Evropy. Pro profesionální hráče je to vrcholná událost sezóny, pro fanoušky zase svátek, kde se setkává celá komunita, slaví bojové hry a píší se nové příběhy esportu.
Proč je to důležité
Vstup Qiddiye – napojené na Public Investment Fund (PIF) – znamená silnější kapitál a expanzi (více regionů, větší show, robustnější produkce), ale zároveň otevírá otázky ohledně vlivu státních peněz na komunitní akci s dlouhou historií. (To, jak se změny promítnou do obsahu a pravidel eventu, zatím organizátoři detailně nekomentovali.)
Sony svůj podíl prodalo, ale přechází do role strategického sponzora (a zároveň investora NODWINu). V praxi to znamená méně exekutivní zodpovědnosti a kapitálové zátěže, ale stálou přítomnost značky PlayStation v komunitě FGC – s výhodami pro marketing a ekosystém, bez nutnosti spolurozhodovat o každodenním chodu akce.
Nový majitelé se teď můžou plně soustředit na první evropské Evo France 2025, které se bude konat 10.–12. října. Uvidíme, co společně podniknou pro zachování a růst této akce.