Sherlock Holmes: The Awakened – kolotoč šílenství

Mladičký Sherlock Holmes se vrací. A že to tentokrát je opravdu jízda. Po prvním restartu a jeho velmi zajímavém finálním zvratu tu máme volné pokračování a další příběh slavného britského detektiva. Tentokrát se vrhneme do vyšetřování pohřešovaných osob, z čehož se vyklube světová konspirace a závod o záchranu světa.

Watsone! Co jste to provedl?

Watson a Sherlock, Sherlock a Watson. Dvě snad nejikoničtější postavy literárních detektivních děl se vrací na obrazovky našich počítačů a konzolí. O něco starší než v předešlém díle. Watson konečně se opírající o svůj věhlasný knírek a Sherlock zoufale hledající záhady a spiknutí v širém světě. 

Ikonické duo se opět stává součástí spletité hry, která nás vezme na cestu po Evropě, ale i do slavného města v USA. Watson jako Sherlockův nejvěrnější pomocník zastává skvěle svou roli a po pár hodinách je nám jasné, že Sherlock by se bez svého pomocníka moc daleko nedostal. Mít totiž nejbystřejší mozek na světě není výherní karta a Frogwares nám to v tomto pokračování velmi dobře ukazuje.

Za poskytnutí PC verze hry Sherlock Holmes: The Awakened děkujeme studiu Frogwares!

@Frogwares

Nač měnit to, co funguje?

Herní mechaniky a ovládání se oproti předešlému dílu téměř vůbec nezměnili. Proč také, když fungují tak, jak mají. Minihry se skládáním profilu postav, hledání předmětů a důkazů ve světě zůstávají stejné. Jen jsou aktuálně trochu více reálné. Oproti předchozí hře ale zmizely akční scény. Mě osobně to vůbec nevadí, protože mi zcela upřímně přišli naprosto zbytečné, repetitivní a nikterak moc zábavné. Do kontextu Sherlocka to ani moc nespadalo. Oproti tomu se zde dostáváme i do kůže Watsona. Watson je v některých pasážích hratelná postava a zastává to, co Sherlockovi moc jít nemusí. Největší roli, ale má jako Sherlockův přítel a ochránce.

Grafická stránka hry prošla pár vylepšeními. Je to nejvíce poznat při vyšetřování, kdy v předešlém díle bylo vcelku jednoduché některé indicie přehlédnout, kvůli stínu, nebo naopak svitu světla. Do teď vzpomínám na případ se slonem. Skládání indicií pomocí myšlenkové mapy je obrovskou pomocí a můžeme Sherlockovi jen děkovat, že si to v hlavě tak šikovně postavil.

Realita? Bludy?

Při průchodu příběhem narazí Sherlock na případ, který je i nad jeho schopnosti. Detektiv, který se opírá o nic jiného než logiku a realitu se stává obětí své vlastní geniality. Ano… Sherlock se zbláznil. Ono by to vlastně nebylo nic nového, protože ve všech televizních adaptacích k tomu došlo. Nicméně Frogwares to uchopili trochu jinak. Sherlock trpí bludy a to zcela ovlivňuje jeho vyšetřování. Kromě honění se za bludy Lovecraftových Cthulhu a tématické lokace se nyní i my jako hráči pereme s tím, že nevíme co je realita a co jen zběsilá představa. Ta kombinace je pro detektivní hru tak dokonalá, že postrádám slova jak to lépe popsat. Zážitek a vcucnutí do hry je prostě nepopsatelné.

Samotná lokace právě zmíněného jiného světa Cthulhu zamotá hlavy i těm nejostřejším detektivům. Na první pohled primitivní průchod, na druhou stranu atmosféra a nelogické hádanky mi dali neskutečně zabrat. Sevřený žaludek a trhání si vlasů byla činnosti, kterou jsem opakoval snad každou minutu. Při tom, když se ohlédnu, tak to celé dává smysl. Jak prosté Watsone!

Král detektivních příběhů?

Čím déle hrajete, čím blíže jste vyřešení případu, tím více se propadáte do králičí nory. Úkoly nejsou těžší, jen dává větší problém se zorientovat. Ono totiž hráče vcucnout do příběhu tak moc, že zapomenete na svoje vlastní bludy a představy… Několikrát jsem sám sebe načapal, jak mám husí kůži z toho co se přede mnou děje a jak je to možné. Nebudu vám nic vyzrazovat, ale v Sherlock Holmes: The Awakened mě dostala do kolen lokace psychiatrické léčebny. 

Když se odsunu od příběhu a postav samotných, tak nejednoho překvapí i česká lokalizace. ANO! Frogwares trumfly gigantické vývojáře a přináší nám nejnovější Sherlockův příběh s kompletními českými titulky. Ani vám snad nemusím říkat, že mě to v dnešní době extrémně překvapilo. Nejedná se však o robotický překlad, s kterým jsem se nejednou setkal. Toplitz v Medieval Dynasty má do dneška pojmenované roční období jako „pružina“ (hádejte které). Ne Frogwares. Česká lokalizace je absolutně profesionální. Ať už se jedná o fráze, které se blbě z angličtiny překládají, tak i Easter Eggy, které mě vcelku pobavily. Jedním z nich je o lupiči, který si se Scotland Yardem hraje na kočku a myš a podepisuje se A.L. Že bychom se se Sherlockem vydali i po stopách slavného francouzského lupiče? Za mě proč NE!

Všechno jednou končí...

I přesto jak moc jsem si příběh užil, dlouhé putování to nebylo. Frogwares tvrdí, že je hra dlouhá 12-15 hodin. Mě zabrala 11 hodin a bylo dohráno. Na vyšší obtížnost, kde vám hra nenapovídá s čím se dá interagovat to asi zabere déle, ale spíše z důvodu, že budete hledat co to je. Předměty s kterými se dá interagovat od těch s kterými ne od sebe nerozeznáte. Sečteno a podtrženo. I přes svou malou délku se jedná o nejlepší detektivní příběh s kterým jsem se kdy u monitoru setkal. Atmosféra, příběh, postavy, lokality, lokalizace i komplexnost. Mohu jedině doporučit. A závěr hry? Hmm… Jak to teda je?

Hodnocení Redakce

Název hry: Sherlock Holmes: The Awakened

Vývojář: Frogwares
Vydavatel: Frogwares
Žánr: Dobrodružné
Multiplayer: Ne
Platformy: Microsoft Windows, Playstation, XBOX, Nintendo

[ Koupit ]

Celkový dojem

Jedna z nejlepších detektivních videoher k mání. Omluvou za krátký příběh je imerze a hratelnost samotná.

-
4.9

Klady

Atmosféra
Soundtrack
Lokality
Lokalizace
Složitost hádanek
Dualita světa

Zápory

Krátký gameplay

X