Skull and Bones aneb velké zklamání

Asi netřeba vám představovat poslední novinku od světoznámé společnosti Ubisoft. Jejich poslední velkoprojekt Skull and Bones byl dokonce samotnou firmou označen jako AAAA titul. S tímto tvrzením přišel sám ředitel společnosti a bohužel padla kosa na kámen. Hra si svoji cenovku rozhodně nezaslouží. 

Než se pustíme do hodnocení, tak bych chtěl poděkovat společnosti Ubisoft za poskytnutí klíčů k recenzi. Velmi si toho vážíme. Přeji hodně štěstí v dalších projektech a těšíme se v budoucnu na další spolupráci.

@Ubisoft

Válka v indickém oceánu

Celé dějství se odehrává v oblasti východní Afriky. Indický oceán je plný pokladů, ale také pirátů. Námořní války se vedou na každé vlně a přežít mohou jen ti nejsilnější a nejschopnější. Budete to právě vy, kdo pozvedne vlajku s lebkou a zkříženými hnáty a bude se pyšnit největší pirátskou legendou, nebo zmizíte v propadlišti dějin  jen jako další řadový pirát, který chtěl od života moc a nakonec nedostal nic?

@Techraj

Pirátství nikdy nebylo tak nezáživné

Titul Skull and Bones mělo být původně rozšíření pro úspěšný titul Assassins Creed: Black Flag. Možná kdyby se toho tvůrci drželi, tak by to dopadlo mnohem lépe. Na vývoji Skull and Bones strávil Ubisoft dlouhých jedenáct let. To je poměrně dlouhá doba a za takový čas bychom měli očekávat prvotřídní kvalitu. Bohužel se kvalita někam zatoulala. Nemohu hře upřít její krásnou grafiku a celé prostředí. Oceány, ostrovy i lodě vypadají fantasticky. Ale to je asi tak všechno.

@Techraj

Jediné co vás na hře může opravdu bavit, tak jsou pouze námořní bitvy. Bohužel, ani u nich člověk nevydrží dlouho. Z počátku se budete plavit na prťavém člunu, kde budete mít k dispozici pouze oštepy a s nimi můžete maximálně lovit žraloky, ale jakmile narazíte na nějakého většího nepřítele, tak jdete ke dnu hodně rychle. Postupem času získáte pár základních surovin, které plavou všede po hladině a po splnění několika úkolu, se konečně dočkáte trochu většího plavidla. Na svoji první lepší loď si už můžete přidat i několik děl. Střílet lze klasicky do stran, ale je tu i možnost předního kanónu a postupem času si lze pořídit i pořádná děla, která slouží jako minomety.

Na chvíli nás to zabaví a nutí to pokračovat stále dál, abysme dostali tu nejlepší loď a pořádně ji vytunili. Bohužel, to je ale dost málo na tu cenu, za kterou se Skull and Bones prodává

@Techraj

Kromě námořních bitev a pěkného grafického zpracování musím ještě pochválit nepřízeň počasí. Moře je živel a když ho nebudeme respektovat, tak uděří. A udeří tvrdě. Během plaveb se rozhodně nevyhnete bouřím. Už z dálky jsou vidět a mohu říct, že to vypadá děsivě a vy chcete jen jedno. Vjet přímo do srdce hurikánu a porvat se s tou nelítostnou přírodou. Bohužel, i tohle má své meze a po chvíli už to nebude tak zábavné jako na začátku. Stačí to dostat trochu do ruky a můžete si to rozdat klidně s tornádem. 

Záporů je bohužel více než dost

@Techraj

Pojďme se tedy podívat trochu zblízka na nešvary, kterými Skull and Bones trpí. Tím nejhorším je podle mě fakt, že ačkoliv hra není vyloženě mizerná (nejedná se o Ubisoftí alternativu Gluma z loňského roku), je to jednoduše hra nudná. I přes občasné momenty jakési radosti z vybojované bitvy či z pohledu na svištící loď po otevřeném moři, hra ani chvíli neváhá s připomenutím kolika neduhy trpí a okamžitě hráče vrhne zpátky do monotónní, natažené a nudné smyčky.

Hrou vás v prvních hodinách provede hlavní příběhová linka, v níž hlavní figurou je jistý John Scurlock. Stejně jako všechny další postavy, se kterými přijdete do kontaktu (a není jich mnoho), John je pouze chodící pirátské klišé, postrádající jakoukoliv charakterovou hloubku a jeho jediným cílem je posílat vás na mise. Ty se obecně točí kolem potápění lodí znepřátelených frakcí. Zde také narážíme na další problém Skull and Bones. Veteráni her od Ubisfotu určitě pamatují na antagonisty jako Vaas Montenegro, rodinu Seedových, Al Mualim nebo Haytham Kenway. Hluboce propracovaní, skvěle napsaní a perfektně zahraní antagonisti byli vždy jedním z důvodů proč jsme hry od tohoto studia měli rádi. Ve Skull and Bones nic takového nečekejte. Občas uslyšíte jméno jednoho z nich, ale uvidíte pouze jeho loď. Mimo pár komentářů od Johna Scurlocka tak často nemá hráč sebemenší tušení proč vlastně dělá to, co dělá. Stejně tak nečekejte propracované a uvěřitelné filmečky a rozhovory. Postavy většinou jen stojí a mrtvolně zírají na hráčovu postavu, zatímco nezáživně citují svých pár vět k danému úkolu.

@techraj.cz

Možná ale vnímáte příběhovou složku pouze jako nutné zlo pro seznámení se hrou a zajímá vás primárně obsah mimo ni. Co si pro nás tedy Ubisoft za těch 11 let připravil? No, není toho mnoho. A rozhodně to neodpovídá tvrzení šéfa společnosti, který se nechal slyšet, že Skull and Bones jsou AAAA hrou. Většinu herního času totiž strávíte mezi třemi hlavními pilíři hry – souboje, sběr surovin a vylepšování lodi. Jak bylo již zmíněno, souboje jako takové nejsou vyloženě špatné. Jedná se ovšem o zjednodušenou arkádu, nečekejte tedy soubojový model podobný AC: Black Flag ve kterém je třeba být velmi precizní s mířením kanónů a kde je třeba brát v potaz chování moře, lodí a samotných zbraní. Ve Skull and Bones namíříte, zmáčknete tlačítko a dělové koule letí přesně tam, kam chcete. Úsměvný je pak fakt že děla mohou být natočena do všech směrů, což pokud víte něco o lodních dělech, je vám jasné že je nesmysl. Stejně tak nesmyslný je systém staminy vaší lodi. Ano, vaše pirátská loď má staminu, která se vyčerpává rychlým plutím po větru a doplnit ji musíte tím, že nakrmíte svou posádku.

Po dostatečném poškození lodi by hráč samozřejmě rád zahákl nepřátelskou loď a vydal se ji se svou posádkou drancovat a zúčastnil se souboje šavlemi, bohužel Skull and Bones nic takového nenabídne. Po zaháknutí lodi se přehraje dvou vteřinový filmeček, loď je tím vydrancovaná a vy se pouze podíváte na menu s lootem.

Možná si říkáte že tedy dobrá, možná pro online hru bylo těžké drancování lodí navrhnout, ale na souší jistě budou připraveny zábavné aktivity pro naše novopečené piráty. Bohužel i zde Skull and Bones zklame. Zmíněná těžba surovin totiž neprobíhá formou skutečné těžby. Místo toho se svou lodí na moment zakotvíte u břehu jednoho z ostrovů a spustí se minihra. Když jsem tuto minihru poprvé spatřil, chvíli se mi nechtělo věřit vlastním očím, jelikož v ten moment hra opravdu působí jako mobilní free to play hra. Jedná se v podstatě o quick time event, kdy ve správný čas musíte zmáčknout tlačítko myši. To se zopakuje ještě několikrát a pokud jste byli úspěšní, do nákladu lodi se přidá určité množství suroviny. Ty pak vezmete do hlavního přístavu Saint Anne, kde za ně bude možné stavět nové lodi, zbraně, vylepšení a lékárničky pro vaši loď.

@techraj.cz

Hra pak skutečně nabídne možnost loď opustit a ovládat svého piráta či svou pirátku, ale ani tato část hry nijak nepotěší. Je to totiž možné pouze ve specifických lokacích, které jsou z nějakého důvodu občas až moc velké, ale naprosto prázdné. V některých je možno posbírat velmi malé množství surovin či dělových koulí a většinou v nich najdete obchodníka či jedno NPC s připraveným vedlejším úkolem, ale jinak v těchto lokalitách nejde dělat nic jiného než chodit. Tomu pak nepomáhá fakt že na některých ostrovech je možno nalézt pevnosti tyčí se nad menším městečkem. Z našich lodí pak můžeme vidět i jednotlivé domy a další městské stavby a po zkušenostech z předchozích her od Ubisoftu, fantazie okamžitě velí zakotvit a spolu s kumpány se vydat pro lup. Bohužel, ve Skull and Bones můžete pouze bombardovat tuto pevnost z moře, pokud to zrovna hra dovolí. Druhá možnost je u města na chvíli zakotvit a skrze menu nakoupit či prodat pár surovin.

Nad neduhy Skull and Bones by se dalo rozprávět dlouho, obzvlášť vezme-li se v potaz předchozí hra od stejného studia – AC: Black Flag. Tomuto přirovnání jsem se snažil vyvarovat, jak to jen bylo možné, ale osobně si myslím že přirovnávaní je na místě, jelikož tato hra byla roky podávána jako evoluce Black Flag. Místo toho nám studio naservírovalo nezáživnou hru, která postrádá vizi a snaží se hráče „ukotvit“ u obrazovky skrze nudné vedlejší úkoly, nic neříkající hlavní dějovou linku a pomalý, otravný grind surovin sloužící pouze k vylepšení lodi. Na rozdíl od jiných live service her jako Path of Exile, Destiny či Warframe, grind ve Skull and Bones momentálně postrádá jakýkoliv jiný smysl, než jen vidět velké +1 na obrazovce. Tomu všemu pak vévodí skoro až urážlivé tvrzení, že Skull and Bones je první AAAA hrou a zaslouží si tak cenovku 70 – 120 eur spolu s absurdně přehnaným naceněným kosmetických doplňkům.

Skull and Bones - odvážný projekt, který ztroskotal

Skull and Bones se na nás vyřítil s velkou silou marketingu a Mnoho hráčů čekalo skutečnou senzaci. Bohužel s velkým očekáváním přišlo ještě větší zklamání. Skull and  Bones zaostává v mnoha směrech. Ubisoft se snad chytí za nos a do hry přidá v budoucnu více prvků, protože momentálně teď se za své peníze nedočkáme tolik očekávaného efektu. Držíme palce, protože by byla na jednu stranu škoda, kdyby dlouholetá práce přišla vniveč.

Autoři:

Zitik
Scarecrow

Hodnocení redakce

Název hry: Skull and Bones

Vývojář: Ubisoft
Vydavatel: Ubisoft
Žánr: Action, Adventure
Multiplayer: Ano
Platformy: Microsoft Windows, Xbox Series X|S , PlayStation 5, Amazon Luna

Autor: Zitik, Vojtěch Marek

[ More ]

Celkový dojem

Skull and Bones je předražená hra, která si prošla složitým vývojem. To však neomlouvá jak málo obsahu nabízí a jak nudný obsah to je. Místo aby hra nabídla splnění „pirátské fantazie“ po které hráči prahnou, dočkáte se v ní spíše pocitu nedokončené, arkádové verze War of Warships převlečené za pirátskou hru. Ačkoliv se na hru docela pěkně kouká, již od první hodiny její nedostatky prosakují na povrch a čím déle Skull and Bones hrajete, tím jasnější je že studio mělo vývoj raději zrušit.

-
2

Klady

Pěkná grafika

Snadné ovládání

Možnost vylepšování plavidla

Námořní bitvy

Zápory

Nezáživná dějová linka

Nudné vedlejší úkoly

Absence herních aktivit „na nohou“

Malá rozmanitost herních aktivit

Přehnaně dlouhý grind

Nekvalitní filmečky, animace postav

Místy nekvalitní dabing a audio

Absurdní cenovka a monetizace kosmetických doplňků

X