Představte si ovladač, který se nabíjí sám, zatímco hrajete – stačí trochu světla. Hráči PlayStationu možná opravdu budou mít důvod občas vynést svůj DualSense na slunce, alespoň pokud se naplní vize nového patentu od Sony Interactive Entertainment.
Společnost si totiž nechala patentovat design ovladače napájeného solární energií, který by mohl jednou provždy vyřešit věčný problém vybitých baterií. Než ale začnete plánovat, jak dáte svůj gamepad opalovat na balkon, pojďme si ujasnit, co tahle technologie obnáší a kdy (a jestli vůbec) se jí dočkáme.
Jak funguje ovladač na solární energii
Základem novinky jsou miniaturní solární články zabudované přímo v těle ovladače. Tyto fotovoltaické prvky dokáží přeměňovat světlo na elektrickou energii, kterou si ovladač ukládá do vnitřní baterie. Jinými slovy, gamepad by se uměl dobíjet sám, bez potřeby externí nabíječky či výměnných baterek. Stačí, aby byl vystaven dostatečně silnému světlu –nejúčinnější dobíjení je z přirozeného slunečního světla, ale posloužit může i běžné osvětlení v místnosti.
V patentových dokumentech Sony popisuje ovladač, jenž obsahuje „pluralitu fotovoltaických článků“ a úložiště pro jimi vygenerovanou energii, kterou následně využívá k napájení zařízení. Prakticky to znamená, že kdykoliv dopadá na ovladač světlo, mohl by si průběžně dobíjet baterii. Teoreticky by tak hráči nemuseli už nikdy připojovat DualSense k nabíječce nebo dokovací stanici. Samozřejmě, realita bude trochu střízlivější (k tomu se dostaneme), ale idea „věčně nabitého“ gamepadu zní už teď zatraceně lákavě.
Kde jsou umístěny solární články
Jak je vidět z patentových nákresů, Sony rozmístila prakticky na všechna místa, která jsou dnes na klasickém ovladači bílá – tedy na místa okolo analogových páček, tlačítek a touchpadu. Právě tyto části gamepadu jsou při hraní typicky minimálně rukama hráče – díky tomu by se ovladač mohl dobíjet i během hraní, pokud se samozřejmě nacházíte v dostatečně prosvětlené místnosti.
Solární panely by pravděpodobně byly diskrétně integrovány do povrchu ovladače tak, aby nenarušily design ani nevadily při držení. Můžeme si je představit jako tmavší plošky zabudované do plastového krytu. Z hlediska designu by takový ovladač mohl vypadat velmi podobně jako současný DualSense, jen možná s odlišnými texturami či barvou tam, kde jsou solární články.
Komfort a výdrž: co to znamená pro hráče
Pro hráče by solárně napájený ovladač mohl znamenat především větší pohodlí. Už žádné varování: „Úroveň nabití ovladače DualSense je nízká.“ uprostřed napínavé akce – gamepad by si průběžně dobíjel šťávu, takže by vydržel mnohem delší herní maratony. DualSense pro PS5 je proslulý tím, že jeho baterie s výdrží 10 – 12 hodin nutí poměrně často hledat kabel nebo nabíjecí stojánek. Solární technologie by mohla tenhle nešvar výrazně zmírnit, ne-li úplně eliminovat.
Z hlediska komfortu držení a používání by se pro hráče nemělo nic zhoršit – možná se dočkáme nepatrně vyšší hmotnosti, ale půjde o gramy. Výrobci gamepadů obecně dbají na ergonomii a Sony by jistě nechtěla obětovat pohodlí hráčů na úkor nové funkce.
Zmínit můžeme i ekologickou stránku: zařízení napájené obnovitelnou solární energií by bylo šetrnější k životnímu prostředí (ačkoliv je to kapka v moři oproti spotřebě samotné konzole či TV).
Teoreticky, pokud budete hrát ve dne za světla, ovladač by se vůbec nemusel vybít, protože by energii hned průběžně doplňoval. Samozřejmě, vše závisí na tom, kolik energie solární panely reálně dokáží poskytnout a jak efektivně ji ovladač využije. Ale už jen vyhlídka, že ovladač dobijete prostě tím, že ho necháte ležet na stole u okna, zní skvěle.
Znamená to konec klasického nabíjení?
Ideální scénář podle patentu vypadá tak, že kabel už nebude třeba vůbec – slunce (potažmo osvětlení místnosti) to zařídí. Realisticky vzato ale klasické nabíjení úplně nezmizí. Ne vždy totiž budete hrát za denního světla a účinnost solárního dobíjení závisí na podmínkách. Venku na slunci se ovladač nabije nejrychleji, u okna s přirozeným světlem o něco pomaleji, a pod běžným světlem v pokoji to půjde už dost zvolna. Navíc umělé osvětlení samo spotřebovává elektřinu, takže nabíjet ovladač pod lampou trochu postrádá smysl (to už by možná bylo efektivnější strčit ho rovnou do zásuvky).
Dá se tedy předpokládat, že i solární DualSense bude mít port pro USB-C kabel a možnost standardního nabíjení ze sítě – pro případy, kdy slunce zrovna nesvítí nebo potřebujete bleskově dobít před dlouhou noční herní seancí. Solární nabíjení by tak fungovalo spíš jako chytré průběžné doplňování energie, které udrží ovladač při životě déle, ale jistota v podobě kabelu zůstane. Na druhou stranu možná právě tohle přiměje některé z nás občas dát ovladač na parapet.
Zatím jen patent
Je potřeba zdůraznit, že aktuálně jde jen o patent. Sony (stejně jako jiné velké firmy) si takových nápadů registruje spousty a mnohé z nich se nikdy nepromění v reálný produkt. Spíš nám to dává nahlédnout pod pokličku, co výrobce herního hardwaru do budoucna zkoumá a s čím si pohrává v laboratořích.
Nápad to je každopádně fascinující a rozhodně by si našel fanoušky mezi hráči i tech nadšenci – kdo by nechtěl ovladač, který se dobíjí „z ničeho“ a řeší malou výdrž baterie elegantně a ekologicky? Zda se však solární DualSense skutečně dočká realizace, to ukáže až čas. Sony možná vyčkává, jestli bude technologie dostatečně efektivní a cenově přijatelná pro masové nasazení (a také aby nepřišla o příjmy z prodeje nabíjecích stanic – i to může hrát roli). Nechme se překvapit.
Minimálně ale tento patent ukazuje, že budoucnost herních ovladačů by mohla být výrazně „zelenější“ – a snad i bez věčných kabelů. A kdo ví, možná jednou budeme své gamepady před hraním opravdu dávat „vyvenčit“ na sluníčko místo do zásuvky. Co na to říkáte? Já jsem pro každou inovaci.