Star Ocean Divine Force, Per aspera ad astra

Kdysi dávno, v předaleké galaxii… Pardon, špatné sci-fi… V den vydání se mi dostala na moji Xbox Series S nejnovější hra v sérii Star Ocean. Pro neznalé dodám, že série má kořeny v 90. letech a unikátní je v tom, že oproti svým sourozencům z japonských studií nešla v té době populární fantasy cestou, ale vsadila na sci-fi tématiku. Ačkoliv jsem velký fanda JRPG her, tak se přiznám, že Star Ocean jsem hrál teprve podruhé, a tak sem byl sám zvědavý, jak hra dopadne. Zapněte si bezpečnostní pásy, přecházíme na rychlost světla a začínáme cestu oceánem hvězd…

Kapitánův deník, hvězdné datum...

V první řadě  bych chtěl zmínit, že nemusíte hrát všechny předchozí tituly. Jak je u japonských RPG zvykem, tak i tento díl si užijete bez znalosti předchozích her. Občas je sem tam nějaká reference, ale není to nic, co by vás ochudilo o zážitek. Náš hlavní hrdina Raymond je velitel kosmické lodi Ydas, a vizáží vypadá, jako by spíš letěl na turné s nějakou glam rockovou kapelou. Hned v úvodu hry na vás  zaútočí cizí vesmírná loď, a vy jste nuceni se svoji posádkou opustit Ydas v záchranných modulech. Raymond spadne na neznámou planetu a musí najít zbytek své posádky. Hned při dopadu je nalezen místními obyvateli planety a nikým menším, než princeznou a jejím ochráncem. V tomhle bodě musím opravdu pochválit scénář, protože planeta, na které Raymond přistál, je takzvaně nevyvinutá, což znamená, že je na úrovni možná našeho středověku. Takže ve hře je spousta komických situací, kde domorodci třeba vykuleně koukají na jakoukoliv technologii, kterou vlastníte. A tak se Raymond s princeznou Letticiou vydají hledat ztracenou posádku, a možná budou i mít trochu času na záchranu celé galaxie. 

První úkol - přinést 5 kusů dřeva, poslední úkol - zabít boha

Už jsem zde naznačil začátek příběhu a musím říct, že vyprávění a příběh je na hře to nejlepší. Skoro 40 hodin hlavního příběhu vás bude držet pořád napnuté, a když už si budete myslet, že se vše uklidní, tak přichází další zvrat, a vy zase dychtíte po odpovědích. Klasika žánru už je vytvoření party, co pomáhá Rayovi v jeho úsilí. Najdou se zde výborně napsané postavy, na kterých vám bude záležet, a po vzoru Mass Effectu si budete k nim budovat vztah prostřednictvím soukromých dialogů… A pak je tu druhá strana mince. Spousta JRPG má i naprosto příšerně otravné postavy, většinou se jedná o mladé holky s uječeným hlasem, které u všeho dělají drama queen a gestikulují tak, že div někomu nevypíchnou oko. Přijde mi, že když taková postava v japonském RPG není, tak to snad ani nedostane zelenou k vydání. Nicméně, když přežijete tohle klišé, tak vám hra nabídne emocionální jízdu, kterou Japonci tak moc dobře umí napsat. 

@steam

No jo... ale jak to všechno běží?

Teď bych se rád dostal k technické stránce a hratelnosti. V první řadě jsem byl donucen hrát na režim kvality, což mne trošku zamrzelo, neboť většinou preferuji snímky než grafiku. Jenže tady se to opravdu nedalo… Režim výkonu byl opravdu škaredý na pohled, objekty rozmazané a neostré, že jsem se radši spokojil se třiceti snímky. Byla by škoda si kazit kvalitu obrazu, protože lokace jsou velmi pěkně udělané, a efekty při soubojích jakbysmet. Tím se plynule dostáváme k soubojům. Boje jsou rychlé a bude vás bavit zkoušet různá komba. V menu postavy si nastavíte, které tlačítko má dělat jaký útok, a pak už jen zvesela mačkáte kombinace a s radostí hledíte na tu smrt a zkázu. Abyste mohli provést akci, tak potřebujete AP body, které se vám postupně v souboji dobíjejí. Musíte správně navolit akce, abyste přešli do navazujícího řetězce a rozdali největší možné poškození. V soubojích i mimo souboje vám bude pomáhat D.U.M.A, což je takový robotický orb. V celku dost cool je, že s její pomocí můžete létat na určitou dobu, což nejen že vypadá skvěle, ale hlavně to pomáhá při soubojích a exploraci. Můžete si vyletět na kopec a kochat se výhledem, nebo si slétnout na střechu domu a hledat zašitou truhličku. Jen je škoda, že tu není větší interakce s NPC. Bylo by fajn vidět nějaké reakce, protože já být nějaký středověký farmář, a prolítnout kolem mne nějaký cápek se svítící koulí na zádech, tak to bych asi nevydýchal.

@steam

Kašlu na záchranu galaxie... Nedáme partičku Esowy?

Krom hlavního příběhu vás čekají i různé jiné aktivity, jako třeba vedlejší úkoly, crafting či minihra Esowa. Ta je ze všech věcí určitě nejzábavnější, jelikož vedlejší questy je jen „zabij – přines“, a crafting je ve stylu „hodím to tam dohromady a uvidíme,“ partičku Esowy jen tak neodmítnete. Jedná se o mix jakýchsi piškvorek a šachů s miniaturami vojáků, a má to v sobě i sběratelský potenciál, jelikož za výhry získáváte i silnější figurky. Minihra se vývojářům určitě povedla, a kolikrát jsem se zasekl v nejednom městě, abych si ji s místními zahrál.

@steam

Božská síla může být jen jedna...

Sečteno a podtrženo, Star Ocean: The Divine Force je velmi slušný zástupce žánru JRPG a hraní jsem si opravdu užíval. Sice pár drobností mne sem tam štvalo, ale kvalitně napsaný příběh a celková atmosféra, připomínající velké space opery, mne držela u hry jako přibitého. Jestliže máte rádi tento žánr a jste zvědaví, jak vypadá takové Sci-Fi RPG, co není od BioWare, tak vám můžu Star Ocean vřele doporučit… a teď mne omluvte, jsem zrovna na tahu, a potom skočím do červí díry, která mne zavede neznámo kam…

Hodnocení redakce

Název hry: Star Ocean The Divine Force (2022)

Vývojář: Square Enix, Tri Ace
Vydavatel: Square Enix
Žánr: RPG
Multiplayer: Ne
Platformy: PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series S | X

Autor: Raven

Odkaz

Celkový dojem

Nejnovější díl série Star Ocean nabízí vesměs vše, co byste čekali od velkého JRPG. Silný a emotivní příběh, v doprovodu rychlého a zábavného combat systému, vám zajistí zábavu na spousty hodin, a jen tak vás nepustí.

-
4

Klady

  • Příběh
  • Možnost létání při exploraci
  • Zábavné souboje

Zápory

  • Horší kvalita obrazu pro Xbox Series S
  • Některé otravné postavy
  • Repetetivní vedlejší úkoly
X