TES IV: Oblivion Remastered – návrat legendy v moderním kabátě

The Elder Scrolls IV: Oblivion patří mezi nejvýznamnější RPG tituly herní historie. Od vydání původní hry v roce 2006 uplynulo téměř 20 let a nyní se vrací v remasterované verzi, která vyšla v dubnu 2025.

Oblivion Remastered přináší modernizovanou grafiku, vylepšené herní mechanismy a kompletní obsah včetně datadisků. Jak si vede tato klasika ve světě současných her? Pojďme se podívat na všechny hlavní aspekty – od technických vylepšení přes změny v hratelnosti až po srovnání se Skyrimem, příběh a dojmy z hraní.

Porovnání s původní hrou (2006 vs. 2025)

  • Grafika a technické zpracování:

Největší změnou je bezesporu grafická stránka a použitý engine. Zatímco původní Oblivion běžel na Gamebryo enginu s tehdejšími omezeními (např. omezený dohledová vzdálenost, jednodušší osvětlení, méně detailní modely), remaster běží na Unreal Engine 5.

To přináší obrovský skok v kvalitě vizuálu. Celý svět Cyrodiilu je nyní ostřejší, detailnější a osvětlený pokročilým systémem UE5 Lumen​. Díky tomu má hra pokročilé dynamické nasvícení scény v reálném čase, které funguje i bez specializovaného ray-tracing hardware (Lumen umí běžet softwarově i na kartách bez RTX).

Dohlednost se dramaticky zvýšila – krajina je vykreslena do dálky, o jaké se hráčům v roce 2006 mohlo jen zdát​. Textury a modely byly kompletně předělány s využitím milionů polygonů u každého assetu, takže prostředí působí mnohem věrněji a bohatěji. Například vegetace je hustší a detailnější, zbroje a zbraně mají propracované 3D modely a jemné detaily.

  • Engine a výkon:

Zajímavostí je, že vývojáři z Virtuos Games zvolili hybridní přístup – Unreal Engine 5 funguje jako front-end pro renderování grafiky, zatímco pod povrchem údajně stále běží původní herní logika a fyzika z Oblivionu​. (Nebojte se, to poznáte na vlastní kůži…) To znamená, že hra by se měla pocitově hrát velmi podobně jako originál, ale s novým HD vizuálem.

Remaster využívá téměř všechny moderní vychytávky UE5​, takže kromě Lumen nasvícení má hra například i nanite technologii pro vysoce detailní geometrie a další efekty (což také vysvětluje velkou velikost hry – instalace má kolem 125 GB​.

Technické zpracování tedy posouvá Oblivion na úroveň současných titulů, aniž by se měnil základ hry – vývojáři sami zdůraznili, že nechtěli dělat úplný remake, ale věrný remaster, kde „původní hra je zachována tak, jak si ji pamatujeme, jen viděná dnešní technologií“​. Díky spolupráci Bethesdy se zkušeným studiem Virtuos se podařilo předělat každé umělecké dílo, animaci, vizuální efekt i část světa​. Přitom ale jádro zůstalo nedotčené – stále je to „hra z předchozí éry“ a má tak i trochu staromilský ráz​.

  • Technické vychytávky:

Na PC hra obsahuje široké možnosti grafického nastavení – lze detailně upravit kvalitu textur, stínů, vegetace apod.​ Přidána je podpora upscalingu nové generace, konkrétně NVIDIA DLSS 4 a AMD FSR 4.0 (plus Intel XeSS), což pomáhá udržet vysoký framerate i v náročných scénách​

Pro hráče je k dispozici posuvník zorného pole (FOV) pro první i třetí osobu​– to je vítané vylepšení oproti pevně nastavenému FOV v originálu. Hra také podporuje tzv. NVIDIA Multi-Frame Generation (novinka RTX 40 řady), takže využívá nejnovější metody ke zvýšení plynulosti.

Naopak HDR režim zde chybí​, což může zamrzet na moderních displejích. Optimalizace se jeví solidně – vývojáři uvádějí, že hra je „přátelštější k modernímu hardwaru“.

Minimální požadavky jsou poměrně vysoké (např. aspoň 16 GB RAM, GTX 1070 Ti nebo ekvivalent​, ale to už je u dnešních AAA remasterů běžné. Pozitivní zprávou je plná verifikace na Steam Decku – hra prošla testy a je „Steam Deck Verified“​ takže si ji lze užít i v handheldovém režimu, byť původní modovaný Oblivion prý v některých ohledech může být pro Steam Deck optimalizovanější​.

Novinky v hratelnosti a herních mechanikách

Remaster si neklade za cíl měnit zásadně obsah či design Oblivionu, ale některé herní systémy byly přepracovány či vylepšeny, aby odpovídaly moderní době a napravily frustrující momenty z původní verze. Podle informací od vývojářů bylo zmodernizováno šest klíčových oblastí hratelnosti: stamina (výdrž), plížení, blokování, lukostřelba, reakce na zásah a HUD.

  • Soubojový systém: blokování a zásahy 

Základní soubojový systém Oblivionu – tedy boj zblízka se zbraní a štítem či kouzly – zůstal věrný originálu, ale blokování úderů doznalo vlivu moderních „souls-like“ her​. Původní mechanika byla kritizována jako nudná (držení pravého tlačítka myši neustále) a frustrující, takže vývojáři se inspirovali akčními RPG a vylepšili ji. Blok nyní vyžaduje lepší načasování a odměňuje hráče za správné krytí úderu. 

Každopádně se dá říci, že souboje působí dynamičtěji – nepřátelé i hráč nově viditelně reagují na zásahy. Byla totiž přidána “hit reaction” mechanika, díky níž při zásahu postava škubne či zakolísá​. To platí pro nepřátele i vašeho hrdinu – když obdržíte ránu, uvidíte a ucítíte efekt na své postavě. Tento prvek chyběl v původní hře (kde mnohdy nepřítel pokračoval v animaci, jakoby nic).

  • Lukostřelba

Lukostřelba byla v Oblivionu poměrně a ve srovnání s moderními hrami zastaralá a  remaster si rozhodně zasloužila. Střelba z luku je nyní modernější a zábavnější jak z pohledu první, tak třetí osoby. Byla upravena balistika šípů, mají realističtější trajektorii a zásah má lepší zvuk a animaci.

Pocitově se lukostřelba blíží spíše Skyrimu (který v této oblasti udělal velký pokrok) – šípy mají určitý „dopad“ a nepřítel může být nárazem střely mírně zpomalen. Zaměřování při míření lukem působí přehledněji. 

  • Systém výdrže (Stamina) a zásahy na nulu

Systém výdrže (staminy) byl v originálním Oblivionu poněkud kontroverzní. Výdrž ubývala při sprintu, skocích i zásazích a pokud klesla na nulu, hrozilo omráčení/poražení hráče na zem, což bývalo frustrující. Remaster tento systém upravuje. Konkrétně byla změněna možnost toho, kdy dojde k vyčerpání a pádu na zem – nyní je mnohem těžší hráče omráčit čistě vyčerpáním staminy.

Hráč tak není trestán za každou drobnou chybu vyčerpáním všech sil. Celkově se stamina regeneruje lépe a její management není tak obtěžující jako v roce 2006. Stále platí, že vyčerpaná postava je znevýhodněná, ale pád vyčerpáním nastane spíše výjimečně při extrémní únavě.

To zpříjemňuje tempo hry – už se nestane, že by hrdina po několika úderech mečem lapal po dechu a omdlel u nohou nepřítele, což v původním Oblivionu občas nastávalo.

  • Plížení a kradmý postup

Systém plížení (stealth) doznal také větších úprav. V původní hře byl indikátor skrytí (ikona oka) někdy nejednoznačný a mechanika nebyla příliš srozumitelná nováčkům. Remaster zvýrazňuje ikony indikující ukrytí, takže hráč jasně vidí, zda je ve stínu a nepřátelé ho nevidí, nebo jestli byl odhalen.

Připomíná to mechaniku ze Skyrimu, kde se ikonka oka otevírá či zavírá podle odhalení. Údajně byly také pozměněny výpočty damage a detekce u stealth útoků. Můžeme tedy předpokládat, že došlo k vybalancování, aby kradmý postup byl adekvátně odměňující, ale ne přehnaně silný.

Uživatelské rozhraní

Remaster přináší zcela přepracovaný HUD a UI obecně. Zdraví, mana, stamina a kompas – všechny tyto prvky mají nový design, který je moderní a přívětivý. Prakticky to znamená čistší vzhled, lepší čitelnost textů i ikon, a třeba i průhlednost nebo menší zabírání plochy na obrazovce. Inventář a deník byly upraveny tak, aby se v nich lépe listovalo a magický kompas a mapy mají jemnější grafiku. Stále však zůstává nostalgie původního menu – ikony dovedností a styl pergamenů.

Edice hry a dostupnost na platformách

Oblivion Remastered vyšel překvapivě na všech hlavních platformách současnosti. K dispozici je digitálně na PC (Steam i Microsoft Store), na konzolích PlayStation 5 a Xbox Series X|S, a pro předplatitele je zahrnut v knihovně Xbox Game Pass (v rámci Xbox i PC Game Pass). Datum vydání bylo 22. dubna 2025​ kdy došlo ke “stealth dropu” – hra byla oznámena a rovnou vydána v krátkém sledu, což překvapilo herní komunitu i když už jsme si o tom nějaký čas šuškali.

Bethesda nabídla dvě edice hry: Standardní a Deluxe. Co obsahují?

  • Standardní edice obsahuje digitální verzi samotné hry a veškerý obsah, který kdy pro Oblivion vyšel. To znamená hlavní hru + oba velké datadisky Shivering Isles a Knights of the Nine. Dále nechybí ani původní drobná DLC: Fighter’s Stronghold (pevnost pro hráče), Spell Tomes (knihy kouzel), Vile Lair (skrýš pro zloducha), Mehrune’s Razor (další dungeon s legendární dýkou), Thieves Den (doupě zlodějů), Wizard’s Tower (věž čaroděje) a samozřejmě nechvalně proslulý Horse Armor Pack. Hráči nemusí nic dokupovat, dostanou plnou porci příběhů i bonusů, které původně vyšly postupně.

  • Deluxe edice je určena pro fanoušky, kteří chtějí něco navíc. Obsahuje vše ze Standardní edice (tedy hru, datadisky i DLC) a k tomu přidává několik exkluzivních digitálních bonusů. Především jsou to unikátní zbroje a zbraně s motivem draka Akatoshe a daedrického prince Mehruna Dagona (dvou klíčových božstev v příběhu)​. Tyto sety zahrnují brnění pro vaši postavu, zbraň a také brnění pro koně – jde o kosmetické a zároveň funkční předměty, které ve hře nenajdete nikde jinde. Pro sběratele je pak lákavý digitální artbook a soundtrack.

Z hlediska obsahu herního světa nejsou mezi edicemi rozdíly. Většina hráčů sahá po standardní edici, která je součástí i zmíněného Game Passu, což výrazně zvyšuje dostupnost hry mezi širším publikem.

Grafika, efekty a hudba

Unreal Engine 5 umožnil vývojářům se vyřádit. Svět Cyrodiilu doslova ožil novými detaily: tráva se vlní ve větru a je hustší, stromy vrhají realistické stíny, voda v řekách a jezerech se leskne a odráží světlo, nebe má dynamičtější mraky a krásné západy slunce. Efekty kouzel a počasí byly rovněž přepracovány– bouře jsou dramatičtější s blesky protínajícími oblohu, magická aura okolo očarovaných předmětů je jemnější atd.

Zvláštní zmínku si zaslouží modely postav a obličejů. Ty v původním Oblivionu budily rozpaky – mnoho NPC mělo podivné, často komicky ošklivé tváře (tzv. „potato faces“), které se staly terčem vtípků. Remaster se snažil toto vylepšit: postavy mají více polygonů v obličeji, lepší textury pleti a snad i nové vlasové modely. Přesto recenze upozornily, že obličeje NPC jsou stále poněkud zvláštní a občas až karikaturní – některým zůstaly přehnané rysy a sem tam šilhají​. Je to „authentic Oblivion experience“?

Animace postav byly předělány v řadě případů (bojové pohyby, kouzlení, chůze), ale ne úplně všechny – například animace nasednutí na koně působí stále trochu toporně a nepřirozeně​. Také některé drobné animace NPC (sedání na židli, otevírání dveří) prozrazují původní kód hluboko v srdci hry. Naštěstí to nejsou zásadní věci a většinu času oceníte spíše ty přepracované prvky (bojové postoje jsou dynamičtější, různé rasy mají trochu odlišnou gestikulaci apod.).

Hráči ocení i drobnosti jako plynulejší přechody mezi exteriéry a interiéry (díky rychlému SSD streamování jsou nahrávací časy minimální), vylepšené efekty krevních stříkanců v boji, lepší fyziku mrtvých těl atd. 

Zvuk a hudba

Zvuková stránka zůstává z velké části věrná originálu, což je dobře, neboť Oblivion měl vynikající soundtrack. Hudbu složil Jeremy Soule, jehož orchestrální kompozice pro Oblivion se zapsaly do paměti hráčů (hlavní téma, poklidná hudba v lesích, napínavé tóny v dungeonech). Soundtrack zůstává jedním z vrcholů herního zážitku. Melancholická melodie hrající při západu slunce nad údolím Chorrolu, dramatické chorály při boji s dremorami u Oblivion Gate – to vše ve vás vyvolá silnou nostalgii.

V Oblivionu bylo kritizované omezené množství herců – mnoho NPC mělo tentýž hlas. Bethesda vyslyšela fanoušky a v remasteru najala několik nových herců, aby bylo postavám vdechnuto více rozmanitosti. Stále uslyšíte známé hlasy (např. Wes Johnson jako hlas císařských stráží a Sheogoratha je zpět, atd.), ale některé generické postavy mají nové dabéry, takže při cestě z města do města nebudou všichni strážní znít totožně.

Byly také revidovány některé voice-line. To může zahrnovat opravu proslulé chyby, kdy jedna NPC v původním Oblivionu uprostřed věty změnila hlas. Celkově tak dialogy působí o něco lépe. Nové nahrávky ale nenarušují celkový dojem – tvůrci ponechali i původní ikonické hlášky (“Stop right there, criminal scum!”).

Zvukové efekty (SFX) byly remasterovány v lepší kvalitě. Švih meče, tětiva luku, řev minotaura či zvuky daeder nyní znějí čistěji a při prostorovém zvuku dokážete určit směr odkud přichází. Také mix bojových zvuků s hudbou je lépe vyvážen, takže hudba už tolik nepřehlušuje audio feedback zásahů jako občas v původní hře.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Úspěch bez fanfár

Navzdory absenci marketingové kampaně hra zaznamenala obrovský úspěch. Během prvního dne dosáhla na Steamu vrcholu 190 119 současně hrajících hráčů, čímž překonala i rekordy Skyrim: Special Edition, která měla maximálně 69 906 hráčů . Tento úspěch je o to pozoruhodnější, že hra byla současně dostupná i na Game Passu.

Hráči na Steamu hodnotí hru velmi pozitivně, s více než 82 % kladných recenzí z téměř 20 000 hodnocení. Mnozí oceňují, že remaster zachoval ducha původní hry, včetně některých ikonických (a někdy i zábavných) chyb, které fanoušci považují za součást kouzla Oblivionu.

X