The Bookwalker: Thief of Tales –⁠ Recenze

Etienne Quist je spisovatel, dokonce velmi dobrý. Jenže šlápne vedle a to ho stojí nejen kariéru. Je odsouzen ke třiceti letům tvrdé práce, po které by i nejostřílenější ze spisovatelů již nikdy nevzal pero do ruky. Ne-li hůř. Mnozí spisovatelé se již nikdy nebyli schopni po oddřených letech vrátit ke svým životům, tak moc je to zničilo. Etienne se nesmí stýkat se svými kolegy a okolo rukou má pouta, která mu brání v tvoření a měnění děje, kdyby se o to náhodou pokusil. Jeho knihy jsou zakazovány a páleny a on sám má každou chvíli nastoupit k výkonu trestu. Jenže se na něj usměje štěstí… nebo ne?

@PlayStation

The Bookwalker: Thief of Tales je point and click adventura, v níž hraje prim příběh a svět, který je naprosto dechberoucí. Navíc, pokud máte rádi knihy a zajímavé světy, o kterých si v nich můžete číst, je tato hra pro vás jako stvořená. Nejednou jsem si u hraní vzpomněla na film Inkoustové srdce a uznale kývala hlavou nad nápadem, který se vývojáři z DO MY BEST rozhodli rozvinout. Tímto bych jim chtěla moc poděkovat za možnost si tuto adventuru zahrát, bylo to fakt něco. Ale nepředbíhejme a pojďme se společně podívat na to, proč právě na tuto hru budu ještě dlouho vzpomínat…

Once Upon a Time...

Být spisovatelem v této hře není jen o uchopení pera a přenesení svých fantazií na papír. Na klasické psaní se již dávno zapomnělo. Jak už název The Bookwalker napovídá, jakožto spisovatel máte nyní moc vrhnout se přímo do knihy, vdechnout jí i jejím postavám duši a utvořit její příběh, kousek po kousku. Zde knihy nepíšete, ale tvoříte. Jenže i pro spisovatele platí určitá pravidla a Etienne porušil jedno z těch nejvážnějších, soudě dle doby, na kterou je odsouzený. Nabídne se mu však možnost svůj trest vymazat, ale za jakou cenu… a tímto se dostáváme k hlavnímu úkolu této hry.

Dřív jste možná byli uznávaným autorem, nyní se z vás ale stal pouhý zlodějíček. Tajemná postava vám slíbila, že vás zbaví okovů, pokud pro ni ukradnete několik předmětů nedozírné ceny. Jde sice o špinavou a nečestnou práci, ale jelikož vám bylo uděleno třicet let práce, která by vám zničila duši i život, nabídku, ač neradi, přijímáte…

@steam

Je to jednoduché. Zazvoní zvonek, přede dveřmi leží kufr s knihou, do které musíte vlézt, prozkoumat ji a najít předmět, který se v knize ukrývá a přenést jej s sebou do reálného světa. A nejlépe se u toho nenechat chytit. Nutno totiž podotknout, že Etienne nevypadá pro ostatní postavy zrovna lichotivě a není se čemu divit, asi by vás taky vyděsil týpek s knihou místo hlavy. Tuto podobu mají totiž všichni „knihochodci“. Při plnění mise vám pomáhá Roderick, knižní postava, která si nepamatuje kdo a odkud je a i když si s Etiennem velmi rozumí, často spolu vedou spory o tom, zda je morální se takto k postavám a věcem v knihách chovat,

Ukradená věc totiž z knihy navždy zmizí, což má často katastrofální následky pro postavy i děj samotný. Etienne samozřejmě Roderickovi slíbí, že se pokusí vše vyřešit s co nejmenšími škodami, ale často nemůže ani on ovlivnit hrůzy, které nastanou. Adventura je složená ze šesti kapitol, tedy šesti různých knih, které berou nám velmi známé příběhy a překrucují je do nové, velmi zajímavé podoby. Osobně mě velmi bavilo každou z knih prozkoumávat a zjišťovat, čím mě chtějí tvůrci překvapit. Jak je mohlo napadnout udělat z Thora energetického magnáta s továrnou na roboty, které pohání energie z kladiva?

Musím ocenit, že se vývojářům z DO MY BEST opravdu podařilo mě chytit a nepustit až do samého konce. Celý příběh a jednotlivé dějové linky jsou krásně propojené, vztah mezi Roderickem a Etiennem se postupně rozvíjí a velkou část otázek, které mě při hraní napadly, mi dokázali tvůrci postupně zodpovědět. Za příběh a celkové zasazení hry dávám velký palec nahoru a doufám, že i v budoucnu uvidím víc takto propracovaných adventur.

@steam

Po vykonaném úkolu se vracíte zpátky do reality a do svého malého bytečku, abyste si odpočali. V téhle části mě bavilo, jak se hra vždy proměnila do pohledu z první osoby a jak vybavení a celkový vzhled bytu vždy odpovídal tomu, zda a jak se mise Etiennovi povedla. Někdy jsem zahlédla čerstvé květiny, když šlo do tuhého tak naopak vyřádkované lahve od piva. Chudák Etienne. Myslím že je jasné, že po příběhové stránce mě hra opravdu nadchla a mrzí mě jen, že neobsahovala více kapitol.

Grafická stránka samozřejmě neodpovídá AAA titulům, ale i tak se jedná o příjemný vizuální zážitek, ke kterému nemám co vytknout. Co však pokulhává je hudební podkres, který je vlastně po celou dobu hraní pořád stejný, až ho po chvíli ani nevnímáte. Jinak se jedná o klasickou point and click adventuru, tudíž hlavně chodíte z místa na místo a klikáte na předměty, díky kterým se dostáváte dál. Docela zajímavým prvkem je jednoduchý crafting, díky kterému si můžete vyrobit třeba lockpick nebo páčidlo a odemknout si tak některé poklady na dobití zdraví nebo inkoustu. Inkoust je něco jako vaše krev či mana a s její pomocí máte možnost změnit děj v knize ve svůj prospěch, i když jen trošku a za velkých bolestí, které vám způsobují okovy na rukách, protože máte zákaz v knihách cokoli tvořit a měnit.

Zdraví pak používáte při soubojích… ano, soubojích. V adventurách jde taky o originální prvek, i když tady si ho tvůrci mohli nejspíš odpustit. Za celou dobu hraní bych nenapočítala ani deset soubojů, takže nejde o nic vyloženě iritujícího, ale myslím, že by hra fungovala dost dobře, ne-li lépe i bez nich. Nejsou totiž nijak zvlášť zajímavé ani důležité. Z herního hlediska ale nemám moc co vytknout a i když se jedná o celkem klasickou klikačku, pro hráče, kteří mají tento žánr rádi, to nebude krok vedle. Takových adventur se totiž bohužel už moc nevytváří. Nakonec musím dodat, že já jsem si hru užila na maximum a jakožto milovník dobrého příběhu a zajímavého prostředí, a taky milovník knih, jsem při hraní nenarazila na nic, čím by mě The Bookwalker odrazoval. Za necelých 8 hodin jsem proto zklamaně sledovala závěrečné titulky a přemýšlela, jak bych mohla na hru zapomenout jen proto, abych si ji mohla zahrát znovu.

Název hry: The Bookwalker: Thief of Tales

Vývojář: Do My Best
Vydavatel: tinyBuild
Žánr: Adventura
Platformy: Microsoft Windows, Xbox Series X|S , PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One

Autor: Grainne

I když jsem od adventury The Bookwalker: Thief of Tales neměla zprvu velká očekávání, nemohla jsem se mýlit víc. Hra jako by mi byla šitá na míru. Zajímavý a poutavý příběh, kvalitně propracované prostředí i vlastní knižní příběhy a hlavní postava Etienna a rozplétání jeho životního osudu, to vše mě drželo u počítače, přibitou jako klíště a pokud jste založení na vyprávění příběhu stejně jako já, nebojte se dát hře šanci. Možná budete stejně překvapeni.

-
4

Poutavý příběh