To fakt, už zase? Resident Evil 4 (2023) Recenzia

Ako malý zasran čo dostal legendárnu konzolu PlayStation 2 a mal k tomu Resident Evil 4 ako prvú hru spoločne s Silent Hill 2, som takmer od malička fanúšik hororu. Takže séria  Resident Evil je mi veľmi blízka k srdiečku, netrpezlivo som očakával vydanie tohto remaku. Pôvodná hra, ktorá vyšla v roku 2005, bola prelomovým survival hororom, ktorý spôsobil revolúciu v tomto žánri svojou kamerou z pohľadu cez rameno, intenzívnymi akčnými sekvenciami a pohlcujúcou atmosférou. Remake sľuboval modernizáciu hry pre novú generáciu hráčov a zároveň zachovanie podstaty toho, čo robilo originál takým skvelým. V tejto recenzii sa s vami podelím o svoje dojmy z remaku Resident Evil 4 a o to, či splnil očakávania. Zároveň nebudem nijako hru

Táto recenzia je bez spoilerov, ale musím povedať, že remake má obrovské množstvo nového obsahu pridaného k základnej hre, čo zvyšuje jej hrateľnosť a hodnotu pre opätovné hranie. Dnešný remake si berie všetko, čo Capcom urobil s remakmi Resident Evil 2 a 3, a posúva to na vyššiu úroveň. Budem používať tiež skratku RE4 = Resident Evil 4. Takže bez ďalších kecov, vydajme sa na misiu do Španielska za hordou infikovaných, ktorí uniesli dcerku prezidenta of Jú Es Ej.

Tentokrát to bude iné, musí byť!

Od hrozného incidentu v Racoon City uplynulo šesť rokov, no Leon S. Kennedy sa stále nedokáže zbaviť mrazivých spomienok, ktoré ho prenasledujú dňom i nocou. Keď však prezidentovu dcéru Ashley Grahamovú unesú a odvezú do odľahlej španielskej dediny, Leon musí zmobilizovať všetku svoju odvahu a schopnosti, aby ju zachránil z rúk nebezpečnej sekty Los Illuminados. Keďže celá oblasť je zamorená záhadným a smrtiacim parazitom, Leon sa ocitne v zúfalých pretekoch s časom, aby zachránil Ashley a odhalil pravdu o tomto zvrátenom sprisahaní.

Tých, ktorí hrali pôvodný Resident Evil 4 v roku 2005, určite poteší, že veľká časť príbehovej línie zostala zachovaná. Hra však prešla temnejšou transformáciou, ktorá do kultového prostredia vnáša nový pocit hrôzy a brutality.

Los Illuminados sú teraz ešte hrozivejší a agresívnejší, čo prináša nezabudnuteľný a nový zážitok. Nemusíte sa však báť, pretože Leonove slovné jednohubky sú stále prítomné a pomáhajú odľahčiť atmosféru.

Aj vedlajšie postavy sa dočkali zásadných zmien, ktoré im dodávajú väčšiu hĺbku a komplexnosť než kedykoľvek predtým. Najmä Ashley prešla premenou, ktorá z nej robí prívetivejšiu a sympatickejšiu postavu, ktorú budú hráči chcieť chrániť za každú cenu. Ako sa stáva odvážnejšou a závislejšou na Leonovom vedení, ich puto sa prehlbuje a vytvára nádhernú dynamiku. Aj Luis dostal bohatšiu minulosť, ktorá z neho robí tragickejšiu a zaujímavejšiu postavu, čo pozdvihuje rozprávanie príbehu do nových výšin.

Najvýraznejšou zmenou je zmena tónu príbehu. Pôvodná hra mala svoje hororové momenty, ale aj bizarné dialógy a prehnané postavy, čo jej dodávalo strašidelnú atmosféru béčkového filmu. Remake sa však snaží zasadiť príbeh do realistickejšieho poňatia univerza Resident Evil, podobne ako remaky Resident Evil 2 a 3. Zábavné dialógy a zapamätateľné postavy sú stále prítomné, ale sú tlmenejšie a menej gýčové ako v origináli. Hoci je táto zmena pochopiteľná, má svoju cenu. Faktor strachu v remaku nie je taký vysoký, ako som dúfal, a chýba mu viac intenzity hororového elementu ako v remaku RE2 a Resident Evil Village.

Výcvik v Armáde

Stretnutia s Ganados sú ešte stresujúcejšie a desivejšie ako kedykoľvek predtým. Ich pohyby, neočakávané úskoky a zúrivé útoky boli zintenzívnené, takže každé stretnutie je bojom s davom, pri ktorom bojujete o miesto na dýchanie a dúfate, že máte dostatok munície a zdravia, aby ste prežili potýčku. Často budete v presile na všetkých stranách, pretože nepriatelia sa budú predierať a uhýbať pred vašmu zamerovaču. Horšie je potenciálne zatlačenie do kúta, k tomu ešte Dr. Salvador, ktorého keď uvidíš, tak vieš že musíš okamžite vymyslieť ako z tohto von.

Každé stretnutie si vyžaduje neustále prispôsobovanie a taktické úpravy za pochodu. Niekedy si situácia vyžaduje odvážne vbehnúť do davu nepriateľov, aby ste zabodli nôž do krku nevidiaceho debilka pred vami. Skôr, než sa postaví späť ako oveľa smrteľnejší typ nepriateľa. Iné si vyžadujú trochu kreativity, ako napríklad prilepiť dobre umiestnenú mínu k davu nepriateľov pred tým, ako prehodíte na brokovnicu. Tak či onak, v boji je cítiť hravosť, pri ktorej môžete manipulovať s pohybmi nepriateľa vo svoj prospech, napríklad nalákať nepriateľa do jeho vlastnej pasce alebo odraziť Molotovov a pripiecť dav pred sebou. Tak to bolo aj v pôvodnej hre, ale v remaku sa to ešte viac umocňuje vďaka väčšej rozmanitosti nepriateľov (niektorí z nich sú úplne noví) zatiaľ čo iní, ktorí sa vrátili, boli prepracovaní. Niektorí nepriatelia teraz menia dynamiku správania sa a často mi vyťahujú koberec spod nôh práve vo chvíli, keď som sa v boji udomácnil, a nútia ma bojovať s úplne novou úrovňou stresu.

Súboje s bossmi sa tiež dočkali kombinácie drobných úprav a výrazných prepracovaní, ktoré vdýchli nový život známym súbojom. Aj napriek tomu, že som sa s nimi v minulosti stretol už desiatky krát, som sa pristihol pri tom, ako sa usmievam a tlieskam novým prídavkom.

Leon pochopiteľne získal väčšiu všestrannosť, aby sa mohol postaviť väčším hrozbám. Teraz má aj možnosť využívať stealth a svoje spoľahlivé schopnosti boja s nožom. Nože majú teraz trvanlivosť, pričom každé použitie ho mierne poškodí. Nože sa teraz dajú použiť na odvrátenie takmer každého útoku stlačením tlačidla práve v momente útoku nepriateľa a na okamžité vyslobodenie pri chytení. Tieto nové doplnky zvyšujú pôžitok z násilia pri vysporiadaní sa s davom nepriateľov tým, že vytvárajú pocit dynamiky. Každý boj sa môže rýchlo stať tancom manévrovania so zbraňami, spravovania zdrojov a vykonávania pičoviniek. A vďaka možnosti cyklicky prechádzať medzi týmito činnosťami v rýchlom slede za sebou máte pocit, že bojujete rovnako tvrdo, aby ste prežili, ako Ganadovia, aby vás zabili.

Je možné odraziť naozaj všetko!
Náboje netreba zbytočne mínať!
Crafting zvládne fakt každý
Previous
Next

Ak sa vám pokazí váš spoľahlivý nôž, budete sa musieť poobzerať po horších nožoch, ktoré sú podstatne menej odolné, kým sa vám podarí opraviť ten váš. A aj potom budete musieť mať priestor na ich uloženie v príručnom kufríku. Prirodzene, správa zdrojov je opäť hlavným pilierom remaku Resident Evil 4, rovnako ako diabolsky príťažlivá ovocková hra, v ktorej si obsah kufríka usporiadate tak, aby sa vám doň zmestili bylinky, pušný prach, zbrane a výrobné suroviny. Pre tých, ktorí by to radšej vynechali, stačí stlačiť tlačidlo, aby sa všetko automaticky usporiadalo.

What are you buying?

Pri prechode hrou dostanete úlohy od obchodníka na hľadanie pokladov, ktoré ponúkajú vzrušujúce príležitosti na objavovanie. Tieto úlohy siahajú od pátrania po nepolapiteľných predmetoch, ako sú zlaté slepačie vajcia, až po lovenie neľútostných nepriateľov. Splnenie týchto požiadaviek vás odmení drahokamami, ktoré môžete vymeniť za mapy pokladov, vylepšenia a suroviny. Tieto vedľajšie misie našťastie nikdy nenarušujú tempo a plynulosť hry, pretože sa plynulo začleňujú do príbehu a vedú vás späť po známych cestách s novými predmetmi, ktoré odomykajú predtým neprístupné oblasti.

Prítomné sú všetky lokácie z pôvodnej hry vrátane dediny, hradu a ostrova. Spoločnosť Capcom však v celej hre urobila inteligentné zmeny, ktoré sa s postupom v hre stávajú drastickejšími. Keď som prvýkrát vstúpil do hradu, bol som prekvapený, ako veľmi bol vylepšený. Je majstrovsky navrhnutý, strašidelný a Los Iluminados pôsobia oveľa hrozivejšie. Takmer každá časť bola starostlivo obnovená, čo má za následok oveľa napínavejší a vzrušujúcejší zážitok.

Pre tých pár častí, ktoré sa do remaku nedostali, je to pravdepodobne lepšie, pretože išlo o slabšie aspekty. Našťastie boli nahradené niečím iným. Nebudem prezrádzať podrobnosti, aby som sa vyhol spoilerom, ale prepracované časti hradu a ostrova sú vynikajúce. Momenty, ktoré ma kedysi napĺňali hrôzou nudy, teraz patria k vrcholom hry.

Tento Remake dostal viac lásky ako predchodca, čo je zrejmé z každej časti, ktorá bola zachovaná a zároveň dômyselne upravená. Vývojári išli ďalej než len za kozmetické vylepšenia a urobili zmeny, ktoré zlepšujú celkový zážitok, napríklad premiešali stretnutia s typmi nepriateľov a zaviedli nové udalosti a miestnosti. Výsledkom je hra, ktorá udržiava hráčov v napätí a prináša prekvapenia tam, kde ich najmenej očakávajú. Inteligentné zmeny vykonané v hre sú často skvelé a spôsobia, že aj tí, ktorí hrali pôvodnú hru mnohokrát, sa budú chcieť k tejto verzii vrátiť. V podstate sa tomuto remaku podarilo zachytiť ducha originálu a zároveň odvážne vytýčiť svoj vlastný smer.

Jedinečný Agent

Resident Evil 4 bol od základu prepracovaný pomocou RE Engine, čoho výsledkom je absolútne ohromujúci vizuálny zážitok. Pozornosť venovaná detailom v každom prostredí je pozoruhodná, vďaka čomu každá oblasť pôsobí živšie než kedykoľvek predtým. Groteskný detail parazita Plaga, ktorý sa krúti okolo rozštvrtenej končatiny Ganada, je len jedným z príkladov nádhernej nechutnosti. Špičkové sú aj animácie, v ktorých sa Leonova muška prispôsobuje na základe blízkosti nepriateľa a vykonáva suplexy.

Aj keď sa vyskytlo niekoľko drobných problémov, celkovo patrí Resident Evil 4 medzi vizuálne najpôsobivejšie dostupné hry. Okrem vizuálneho dizajnu je vynikajúci aj zvukový dizajn. Ktorý vás obklopuje stále a zároveň náhdone, máte neustále pocit, že ste sledovaný. Fantastický soundtrack, ktorý sa v záverečnej tretine ešte zlepšuje.

Capcom vytvoril novú verziu obľúbenej hry a pokračuje v razení cesty remakeov série Resident Evil. Podobne ako v prípade predchádzajúceho remaku Resident Evil 2, aj tu vývojári využili technologický a dizajnový pokrok na modernizáciu kultovej survival hororovej záležitosti, pričom uprednostnili podstatu originálu a s úctou navodili rovnaký pocit atmosféry a nálady, aký zamýšľali pôvodní tvorcovia.

Súčasne hráčom poskytuje nové vzrušujúce mechaniky a stavia prekážky, ktoré sú výzvou pre ich zdatnosť. V tomto ohľade predstavuje remake skôr reimagináciu svojej minulosti než jej kópiu. Tým nastavuje vyšší štandard toho, čo predstavuje dobrý remake, a zároveň zachováva odkaz Resident Evil 4 ako hry, ktorá definovala žáner a je jednou z najlepších hier, aké kedy vznikli.

Hodnocení Redakce

Název hry: Resident Evil 4 (2023)

Vývojář: Capcom