Ačkoliv se výběr žánrů pro tuto sérii pomalu tenčí, ještě určitě nejsme na konci. Pro dnešní díl jsem se rozhodl vybrat pár kousků z žánru, který dlouho spadal spíše do tzv. niche kategorie RPG her, ale vyvinul se ve vlastní kategorii. Problémem Soulsborne her však často je velmi kryptické schované vyprávění, které často komunita her slepuje dohromady a v případě, že se člověk chce poučit o příběhovém pozadí v nějaké ucelené formě, nejjednodušší formou pak jsou videa od tvůrců jako například VaatiVidya nebo knihy a příručky. Ale není tomu tak vždy a i mezi těmito hrami se dá nalézt několik spíše příběhem řízených her. Níže tedy najdete pět, kterých jsem pro vás vybral a samozřejmě nechybí ani menší bonus, který jde malinko jiným směrem než hlavní pětice.
5. Bloodborne
Ohledně her od studia From Software jsem měl menší dilema, jelikož právě toto studio nejenže protlačilo žánr do tzv. mainstreamu, ale je také proslulé svým velmi specifickým vyprávěcím stylem. Například v sérii Dark Souls hráč musí opravdu cíleně hledat a slepovat jednotlivé střípky příběhu a historie světa této hry. Bloodborne je však v tomto ohledu poněkud přístupnější. Samozřejmě i zde vyprávění hry výrazně obohatí příběhové kousíčky, které je možno nalézt v popiscích předmětů, nebo skryté v různých koutech města Yharnam. Cesta hlavního hrdiny, neboli Lovce, je však relativně přímočará a po dohrání hry má hráč poměrně jasnou představu, co na své cestě tímto gotickým hororem zažil a kam se dostal.
4. Salt and Sanctuary
Na rozdíl od druhého dílu v sérii, Salt and Sanctuary je velmi dobře hodnocenou 2D souls-like hrou od studia Ska, kterou si hráči mimo jiné oblíbili právě díky jejímu poutavému vyprávění, ve kterém hráč zavítá na Ostrov. Místo pod nadvládou Krále Bouří, který požádal Bezejmenného Boha o více moci. Jak to tak v příbězích bývá, podobné prosby jsou často vyslyšeny, ale málokdy dopadnou tak, jak by si obyčejní smrtelníci přáli a je tak na hráči, aby se vypořádal s následky. Salt and Sanctuary byla jednou z prvních indie 2D her spadajících do tohoto žánru a stala se v podstatě klasikou.
3. Remnant
Před vydáním druhého dílu, série Remnant (Chronos: Before the Ashes, Remnant: From the Ashes) byla spíše méně známou, ale svými hráči velmi uznávanou. Fascinující svět sahající daleko za hranice zničené Země, mechaniky které nenajdete v podstatě v žádné jiné 3rd person akci a příběh, který ačkoliv po vzoru From Software her je často roztříštěný na menší kousky a je třeba jej dát dohromady, je v závěru velmi dobrý. Druhý díl však naštěstí představil tuto kombinaci mnohem širšímu publiku. Pouštět se však do nějakého shrnutí je téměř nemožné, jelikož svět Remnant je velmi komplexní a těžko do pár vět shrnu proč se svou postavou cestujete naskrz světy, dimenzemi, potkáváte bytosti zodpovědné za existenci celých planet a mnohem víc. Příběh a univerzum Remnant asi nejlépe vystihuje oblíbené slovo „meta“.
2. Star Wars: Jedi
Momentálně dvoudílné dobrodružství Cala Kestise od studia Respawn naopak asi není třeba nijak extra představovat. Jedná se o velmi úspěšné akční adventury, které na rozdíl od ostatních her na seznamu nabízí poněkud přístupnější hratelnost, obzvlášť díky možnosti nastavit lehkou obtížnost hry. V roli Cala se pak hráč ocitá v nebezpečné Galaxii daleko předaleko, chvíli po vykonání Rozkazu 66. Zatímco většina rytířů Jedi je po smrti, Cal se snaží ukrývat před silami Impéria. To se mu však dlouho nepodaří a začíná tak jeho cesta za obnovením řádu Jedi spolu se skvělými společníky, na které během své cesty narazí.
1. Lies of P
Loňský hit od Jihokorejského studia Round 8 překvapil v podstatě všechny. Na základě trailerů se většina hráčů domnívala, že se bude jednat o menší „soulovku“, která si půjčí vizuál z Bloodborne a mechaniky i bosse z dalších her od studia From Software. Místo toho však doposud neznámé studio vyrukovalo nejen s velmi originální, vizuálně krásnou a do hloubky propracovanou hrou, ale také s velmi poutavým světem a příběhem který si bere základ v klasické pohádce o Pinokiovi a mění ji v temné, místy existenciální dobrodružství. Vzhledem k nečekanému úspěchu hry, velmi brzy po jejím vydání studio přislíbilo také pokračování.
Bonus na závěr – tentokrát „tak trochu jiný“ bonus je hra, na kterou se teprve můžeme těšit. Jedná se o No Rest for the Wicked od Moon Studios, které můžete znát díky nádherné duologii o Orim (Ori and the Blind Forest, Ori and the Will of the Wisps). Studio se tentokrát vydalo poměrně jiným směrem, No Rest for the Wicked je temným fantasy kombinující souls-like a ARPG žánry a z nedávno představeného dema je zřejmé, že podobně jako u Oriho si studio dává velmi záležet na příběhu a vizuálním stylu hry.