Vše, co víme o Starfieldu, část 1

Starfield má veliký svět, veliké ambice a také velký potenciál. Vesmír je hřiště, které dříve vývojáři používali rádi a často. Z nějakého, mně neznámého důvodu, se ale většina rozhodla přesunout se zpátky na Zemi, nebo do různých fantasy světů a z vesmírných sci-fi se stal spíš vzácnější žánr. Pochopitelně nepřestaly vycházet hry ze světa Hvězdných válek, nebo například dnes již kultovní Dead Space. Ale možnost usednout do kokpitu a vydat se na cestu nekonečným, temným a studeným prázdnem? Hry nabízející podobný zážitek bych spočítal na prstech jedné… možná dvou rukou. Díky obřímu komerčnímu úspěchu projektu Star Citizen, zájmu o No Man’s Sky a nyní Starfield se však situace může změnit. Již nyní vidíme víc a víc studií směřovat ke hvězdám a já upřímně doufám, že jak hráči tak vývojáři konečně přijdou na fakt, který se k těmto hrám váže. Ve vesmíru je možné absolutně všechno.

Vesmír je velký. Fakt velký. Ani byste nevěřili, jak hrozně moc úžasně velký je.

Jak veliký vesmír ve hře Starfield bude? Při vydání nabídne lehce přes 1000 planet, rozmístěných naskrz stovkou hvězdných systémů. Když se o tuto informaci Bethesda podělila, značné procento hráčů vyjádřila spíš nelibost. Většina hráčů podezřívá Bethesdu, že zvolila tak velké číslo jen pro vytvoření „WOW“ dojmu a že světy budou prázdné, nudné a budou se skládat pouze z několika procedurálně generovaných biomů. Jelikož mám s vesmírnými hrami dlouholeté zkušenosti, rád bych všechny po shlédnutí Starfield Direct ujistil, že ačkoliv mnoho těchto světů vskutku bude prázdných, co se samotných herních aktivit týče, planety budou nádherné, rozmanité a že bude zcela na hráči, jestli jich bude chtít prozkoumat 20 nebo 200. To je totiž přesně to kouzlo vesmíru. Můžeme se hnát z dobrodružství do dobrodružství, z bitvy do bitvy anebo můžeme jen odletět na nejvzdálenější planetu a za doprovodu příjemné hudby jen chvíli odpočívat, udělat pár obrázků, možná si ochočit mimozemského mazlíčka nebo začít stavět naši vlastní základnu.

Herních aktivit však vývojáři slibují dosud nevídané množství. Jak na planetách tak v koutech ledového vakua nás čeká ohromné množství úkolů, náhodných setkání se zajímavými postavami a samozřejmě bitev. Bude dokonce možné navštívit rodiče naší postavy, nebo se vydat na cestu s fanouškem po uši zamilovaným do naší postavy. Ti, co hráli Oblivion, nejspíš ví, o kom mluvím.

Vesmírné lodě

Jednou z nejzajímavějších mechanik, představených během akce Starfield Direct, byla možnost sestavit si vlastní vesmírnou kocábku. Od malých, agilních, na souboje zaměřených plavidel přes středně veliké lodě určené pro delší cesty až po obří transportéry, které využijí ti kapitáni, kteří se rádi věnují obchodu a přepravě materiálu. Ano, ve hře budou úkoly a aktivity i pro pacifisty, kteří si rádi vydělají čestným obchodem. Loď bude možno modifikovat opravdu detailně. Každá kabina, společenská místnost, jídelna, kokpit, strojovna nebo třeba tajná místnost pro pašeráky – každá součást půjde z lodi sundat, vyměnit za jinou nebo ji přemalovat jinou barvou. Také bude možno vybírat si mezi různými pohony. Na tom bude záležet, jak daleko bude loď moct skočit. Samotný pohyb po systému nebude spotřebovávat palivo, ale to skrz kolik systémů bude možno skočit, se odvíjí od motoru, který bude ve hře instalován.

Hra také neklade meze kreativitě, co se tvaru lodi týče. Vývojáři se podělili o několik svých návrhů. Je libo loď ve tvaru krokodýla nebo transformera? I to bude možné.

A co všechno tedy půjde dělat?

Veteráni her od studia Bethesda velmi dobře ví, že v jejich RPG se lze věnovat opravdu mnoha činnostem. Pochopitelný je průchod samotnou hlavní kampaní. O té se Bethesda moc nerozhovořila, víme pouze, že hra začíná tím, že se náš hrdina/hrdinka probudí po nehodě v dole, ve kterém začala zrovna pracovat. Hned po probuzení si vytvoříme postavu a nedlouho na to se připojíme k malé skupině objevitelů, říkajících si Constellation.

S touto skupinou dobrodruhů se vydáme objevit tajemství galaxie, spojená s tajemnými artefakty. Mimo to nás čeká gigantické množství vedlejších úkolů. Mnoho z nich, jak to u her od Bethesdy bývá, bude spojeno s různými frakcemi, které se ve hře vyskytují. Výběr frakcí bude rozmanitý, například centralizovaná republiky United Collonies, megakorporát Ryujin Industris nebo pirátská skupina Crimson Fleet. Úkoly pro frakce slouží k navyšování reputace s danou frakcí, která odemkne odměny a povýšení hodnosti.

Dále nás ve hře čeká zmiňovaný obchod. K tomu není asi tolik co dodat. Hráč zaletí do hangáru naplnit nákladové prostory své lodi a vydá se na cestu k jiné planetě či stanici, kde je o dané suroviny zájem a prodá je za vyšší peníz. K obchodu se rovněž budou vázat specifické mise. Hra rovněž nabídne možnost živit se jako pašerák. O tom, jak přesně pašování bude ve Starfieldu fungovat, toho moc nevíme, ale pravděpodobně půjde o podobné mechaniky jako u obchodu, avšak s vyhýbáním se kontrole vesmírnou policií či členy jiných frakcí.

Samozřejmě nás také čeká souboj. Ten se dělí na dvě hlavní složky. Klasický soubojový model na povrchu planety a pak z kokpitu naší lodi. Pro souboj na planetách (či vesmírných stanicích, a dokonce i v samotných lodích) bude na výběr z mnoha zbraní, rozdělených na 4 typy. Zbraně střelné se dělí na balistické, energetické a elektromagnetické. Čtvrtým typem jsou pak zbraně na blízko. Všechny nástroje zkázy pak bude možno všelijak upravovat a vylepšovat. Optiky, zásobníky, typy munice… možností by mělo být mnoho. To, jakým způsobem se bude souboj vyvíjet, pak ovlivňují podmínky, ve kterých se odehrává. Každá planeta má vlastní gravitaci a ve vesmírných stanicích se můžeme ocitnout v nulové gravitaci. V takové situaci postavu výstřel z balistické zbraně odrazí dozadu. Naopak nízkou gravitaci bude hráč moci využít ve svůj prospěch a díky jetpacku a pohotovému skoku se rychle dostat, například na střechy budov a zmást tak protivníky.

Souboj lodí se pak bude odvíjet od různých faktorů, například na tom, jak zkušení a trénovaní jsou členové posádky. Dalším způsobem, jak ovlivnit takovou bitvu, je směřování energie do různých systémů lodi. Celkem jich na displeji v kokpitu můžeme vidět šest. Do každého systému bude možno nasměřovat určité množství energie, ale bude jej nutné odebrat ze systému jiného. Loď tak může mít velmi účinné a rychlé zbraně, ale poletí pomaleji, nebo budou oslabeny její štíty. Stejně jako na zemi, i ve vesmíru bude arzenál velmi rozmanitý. Viděli jsme zatím zbraně laserové, kanóny, kulomety nebo třeba odpalovače raket. Se souboji ve vesmíru také souvisí povolání tzv. lovce odměn. Jednoduše hráč dostane zakázku na zabití nepřátelského piráta a za splnění zakázky bude náležitě odměněn.

Dokování, šrotování, povídání si nebo třeba párty

U hráčovy lodi ještě chvíli zůstanu. Je totiž mnohem víc, než jen velká poletující zbraň. Vývojáři Starfieldu chtějí, aby naše loď byla naším domovem. Jak jsem již zmínil, na cestách vesmírem nás doprovodí posádka, kterou sami zrekrutujeme. Posádce budeme moct zadat úkoly, které na lodi budou plnit. A na těchto cestách můžeme narazit na celou řadu kuriozit. Například výletní jachtu boháčů, kteří nás pozvou na právě probíhající oslavu na palubě. Na obří armádní loď nebo obchodní stanici. Anebo třeba milou babču, která právě ve své kocábce dovařila a pozve nás oběd. Jak u všech lodí, tak u stanic bude fungovat mechanika dokování, díky které bude hráč moct volně přestoupit. To se obzvlášť hodí v bojových situacích. Při souboji totiž hráč bude mít více možností, jak střetnutí ukončit. Samozřejmě může nepřátelskou loď zničit a následně přesunout šrot z vraku do nákladového prostoru. Druhou možností však bude vyřadit pohon nepřítele a následně k němu „zadokovat“. Pochopitelně si bude muset poradit s přeživší posádkou, což bude možno jak za pomoci střelných zbraní, tak dobře volenými slovy. A když už jsem u té komunikace. Jak již víme, vesmír je velký. Naštěstí v roce 2310 budou vesmírné lodě osazené výkonným komunikátorem a budeme si tak moct s piloty jiných lodí zavolat.

V druhé části se podíváme na RPG prvky a vývoj naší postavy, parťáky a případnou romantiku, planetární průzkum a několik nezodpovězených otázek, které mám i po vyčerpávajícím Starfield Direct.

X