Nejsem si jistý, jak špatná situace v kancelářích Xboxu tento rok je, ale když se ohlédnu na uplynulé 4 měsíce a rozhodnutí, které vedení herní divize Microsoftu vydalo, troufl bych si tipnout, že moc dobrá není. Xbox od začátku roku propouští zaměstnance, ruší fyzická média a čím dál tím více se mění z jednoho z leaderů na poli herního hardwaru na standardního 3rd party vydavatele. Přestože Phil Spencer před časem uspořádal malou konferenci, kde svou komunitu uklidňoval a slíbil, že Xbox nadále zůstane své komunitě věrný a bude se nadále věnovat tomu, čemu se věnoval doposud, pouze se službami jako Game Pass a Xclod navíc, momentálně si sliby ze strany Xboxu nemůže být jistý nejspíš nikdo. A to ani samotní vývojáři spadající pod zelenou hlavičku herní divize Microsoftu.
Je tomu téměř rok, co se Microsoft nechal slyšet s příslibem o udržení studia Arkane Austin otevřeného. Arkane Austin je studio zodpovědné za loňský nepovedený Redfall, u kterého dnes, díky několika různým zdrojům, víme, že nebyl hrou, kterou studio chtělo vyvíjet. Vývojáři však neměli na vybranou, jelikož Redfall byl schválen ještě před koupí Bethesdy Microsoftem, v době, kdy Zenimax vyžadoval od svých studií live service hry. Vzhledem k této situaci mnoho původních vývojářů z Arkane Austin odešlo a studio tak muselo najmout nové, méně zkušené vývojáře. Redfall tak vyšel v krajně nepřijatelném stavu a hra je dnes bohužel v podstatě mrtvá. Přesto však Xbox dal najevo, že studio nebudou zavírat, Arkane Austin měl na hře ještě nějaký čas pracovat a pak se posunout na další projekt. To se nyní mění, jelikož Microsoft oznámil zavření hned několika studií najednou.
Signup here https://t.co/wb1R4m4emj to receive details on how eligible players can receive this credit. pic.twitter.com/69Os17kpQ8
— Arkane Studios (@ArkaneStudios) May 7, 2024
Co je však ještě více zarážející, je rozhodnutí zavřít Tango Gameworks. To má za sebou relativně úspěšné Ghostwire Tokyo a hlavně pak hit Hi-Fi Rush. Druhá ze jmenovaných her byla obřím úspěchem loňského roku, Vice President Xboxu na sociálních sítích potvrdil, jak nečekaně hra překonala očekávání, a dokonce bylo Hi-Fi Rush nominováno na hru roku. Nic z toho však studiu nepomohlo, Xbox včera oznámil, že Tango Gameworks bude zavřeno. Co se stane se zaměstnanci zavřených studií zatím není známo, ale když se poohlédneme na uplynulý rok a půl, nedivil bych se, kdyby Xbox nevěnoval žádnou zvláštní péči budoucnosti vývojářů z postižených studií. Spolu s Arkane Austin a Tango Gameworks pak budou zavřena dvě menší studia Roundhouse Studios a Alpha Dog Games.
Hi-Fi RUSH was a break out hit for us and our players in all key measurements and expectations. We couldn’t be happier with what the team at Tango Gameworks delivered with this surprise release.
— Aaron Greenberg 🙅🏼♂️💚U (@aarongreenberg) April 21, 2023
Osobně jsem se prostřednictvím článků na téma masivního vyhazování a zavírání studií vyjádřil již mnohokrát a v tomto případě moc ani nevím, co dodat. Microsoft jde proti svým vlastním slovům a zavírá jedno studio, které bylo donucené udělat špatnou hru, zatímco předtím vytvořilo jeden z nejlepších sci-fi immersive simů v historii (Arkane Austin – Prey), a druhé studio, které vydalo v podstatě nejlepší Xbox exkluzivitu této generace v podobě Hi-Fi Rush. Pokud to není důvod k obavám ohledně budoucnosti Xboxu a směru kterým se herní průmysl vydává, popravdě nevím, co je.