Xbox jde proti svému slovu a zavírá studia

Nejsem si jistý, jak špatná situace v kancelářích Xboxu tento rok je, ale když se ohlédnu na uplynulé 4 měsíce a rozhodnutí, které vedení herní divize Microsoftu vydalo, troufl bych si tipnout, že moc dobrá není. Xbox od začátku roku propouští zaměstnance, ruší fyzická média a čím dál tím více se mění z jednoho z leaderů na poli herního hardwaru na standardního 3rd party vydavatele. Přestože Phil Spencer před časem uspořádal malou konferenci, kde svou komunitu uklidňoval a slíbil, že Xbox nadále zůstane své komunitě věrný a bude se nadále věnovat tomu, čemu se věnoval doposud, pouze se službami jako Game Pass a Xclod navíc, momentálně si sliby ze strany Xboxu nemůže být jistý nejspíš nikdo. A to ani samotní vývojáři spadající pod zelenou hlavičku herní divize Microsoftu.

Je tomu téměř rok, co se Microsoft nechal slyšet s příslibem o udržení studia Arkane Austin otevřeného. Arkane Austin je studio zodpovědné za loňský nepovedený Redfall, u kterého dnes, díky několika různým zdrojům, víme, že nebyl hrou, kterou studio chtělo vyvíjet. Vývojáři však neměli na vybranou, jelikož Redfall byl schválen ještě před koupí Bethesdy Microsoftem, v době, kdy Zenimax vyžadoval od svých studií live service hry. Vzhledem k této situaci mnoho původních vývojářů z Arkane Austin odešlo a studio tak muselo najmout nové, méně zkušené vývojáře. Redfall tak vyšel v krajně nepřijatelném stavu a hra je dnes bohužel v podstatě mrtvá. Přesto však Xbox dal najevo, že studio nebudou zavírat, Arkane Austin měl na hře ještě nějaký čas pracovat a pak se posunout na další projekt. To se nyní mění, jelikož Microsoft oznámil zavření hned několika studií najednou.

Co je však ještě více zarážející, je rozhodnutí zavřít Tango Gameworks. To má za sebou relativně úspěšné Ghostwire Tokyo a hlavně pak hit Hi-Fi Rush. Druhá ze jmenovaných her byla obřím úspěchem loňského roku, Vice President Xboxu na sociálních sítích potvrdil, jak nečekaně hra překonala očekávání, a dokonce bylo Hi-Fi Rush nominováno na hru roku. Nic z toho však studiu nepomohlo, Xbox včera oznámil, že Tango Gameworks bude zavřeno. Co se stane se zaměstnanci zavřených studií zatím není známo, ale když se poohlédneme na uplynulý rok a půl, nedivil bych se, kdyby Xbox nevěnoval žádnou zvláštní péči budoucnosti vývojářů z postižených studií. Spolu s Arkane Austin a Tango Gameworks pak budou zavřena dvě menší studia Roundhouse Studios a Alpha Dog Games.

Osobně jsem se prostřednictvím článků na téma masivního vyhazování a zavírání studií vyjádřil již mnohokrát a v tomto případě moc ani nevím, co dodat. Microsoft jde proti svým vlastním slovům a zavírá jedno studio, které bylo donucené udělat špatnou hru, zatímco předtím vytvořilo jeden z nejlepších sci-fi immersive simů v historii (Arkane Austin – Prey), a druhé studio, které vydalo v podstatě nejlepší Xbox exkluzivitu této generace v podobě Hi-Fi Rush. Pokud to není důvod k obavám ohledně budoucnosti Xboxu a směru kterým se herní průmysl vydává, popravdě nevím, co je.

X