Zde Vložte Text Nadpisu
Když Tim Cain, jeden z hlavních vývojářů původního Falloutu, nedávno vyjádřil lítost nad ztrátou původních dat a materiálů ze začátku vývoje legendární série, fanoušci RPG po celém světě si povzdechli. Podle něj byly při jeho odchodu z Interplay všechny rané verze i osobní poznámky z vývoje zničeny – a společnost údajně přišla nejen o zdrojový kód, ale i o původní grafiku a skeny hliněných modelů, které se použily k vytvoření ikonických mluvících hlav.
Ale jak se ukazuje, některé hrdinské činy nezůstávají neodměněny. Rebecca Heineman, spoluzakladatelka Interplay a zkušená programátorka, si totiž zdrojový kód Fallout 1 a 2 tajně uchovala.
Hrdinka herní historie
Heineman v rozhovoru pro VideoGamer vysvětlila, že po zkušenosti z roku 1993, kdy sestavovala výroční CD s hrami Interplay, si uvědomila, jak špatně se s kódy zachází. Když tehdy chtěla získat zdrojový kód Wastelandu, nikdo ho neměl – musela se obrátit až na známé v Electronic Arts.
Od té doby se rozhodla, že „bude pořizovat snapshoty všeho“. Každý projekt, na kterém pracovala – ať už pro Interplay nebo později MacPlay – si zálohovala. A právě díky tomu dnes vlastní kompletní zdrojové kódy Fallout 1 a 2, spolu s mnoha dalšími tituly.

Zveřejnění? Možná...
Heineman má zkušenosti se sdílením herní historie – například zdrojový kód verze Doomu pro 3DO už zveřejnila na GitHubu, se souhlasem id Software. V případě Falloutu je ale potřeba požehnání od současného vlastníka značky – Bethesdy.
„Fallout je na mém seznamu,“ říká Heineman. „Zatím jsem se jich nezeptala, ale chystám se na to.“ A právě teď by mohla být vhodná doba – Bethesda se momentálně veze na vlně dobré vůle díky remasteru Oblivionu a spolupráci s komunitními vývojáři.
Pokud by Bethesda zveřejnění kódu schválila, otevřela by tím dveře nejen k historickému uchování, ale i k nové vlně modifikací, vylepšených edicí a potenciálně i neoficiálním remasterům, podobně jako fanouškovský projekt Skyblivion.
Fallout 1 a 2 jsou právem považovány za základní kameny izometrických RPG – temné, chytré a krutě satirické světy, které inspirovaly desítky dalších titulů včetně Planescape: Torment nebo Disco Elysium. Jejich záchrana znamená víc než jen nostalgii – je to kulturní archeologie v digitálním věku.